Skrivande i skolan; Maria Lindgren (red.), Gudrun Svensson (red.); 2015
3 säljare

Skrivande i skolan Upplaga 1

av Maria Lindgren (red.), Gudrun Svensson (red.)
Litteracitet är ett begrepp som numera ofta används om elevers läs- och skrivförmåga. Att vara litterat i ett skriftspråksbaserat samhälle innebär att man inte bara kan använda skriften för att avkoda och skapa mening, utan också för att anpassa den efter situationen och reflektera kritiskt och analytiskt. I dagens skola ska alla elever träna dessa kompetenser och utveckla litteracitet.

Med stöd av olika teorier och metoder kommenterar författarna elevtexter, och följer upp dem med skrivdidaktiska reflektioner om både innehåll och form. Författarna tar upp berättarperspektiv, genreval, bildspråk och samband och visar också hur eleverna konstruerar identiteter och förmedlar känslor. Boken innehåller även ett kapitel som visar hur olika bedömare betraktar elevtexter.

Skrivande i skolan utgår från elevtexter hämtade från det nationella provet i svenska i årskurs 9, men de fenomen som tas upp är relevanta för såväl yngre som äldre elevers skrivande.

Maria Lindgren är lektor i svenska språket vid Linnéuniversitetet.

Gudrun Svensson är lektor i svenska som andraspråk vid Linnéuniversitetet.

Theres Bellander är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet.

Ulla Ekvall är professor emerita i svenska språket vid Stockholms universitet och har varit gästprofessor vid Linnéuniversitetet.

Stina Ericsson är docent i svenska språket vid Linnéuniversitetet.

Peter Forsgren är professor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet.

Annelie Johansson är doktorand i svenska språket med didaktisk inriktning vid Linnéuniversitetet.

Åsa Nilsson Skåve är lektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet.

Sofia Svensson är doktorand i svenska språket vid Linnéuniversitetet.

Elisabeth Zetterholm är docent i fonetik och lektor i svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.
Litteracitet är ett begrepp som numera ofta används om elevers läs- och skrivförmåga. Att vara litterat i ett skriftspråksbaserat samhälle innebär att man inte bara kan använda skriften för att avkoda och skapa mening, utan också för att anpassa den efter situationen och reflektera kritiskt och analytiskt. I dagens skola ska alla elever träna dessa kompetenser och utveckla litteracitet.

Med stöd av olika teorier och metoder kommenterar författarna elevtexter, och följer upp dem med skrivdidaktiska reflektioner om både innehåll och form. Författarna tar upp berättarperspektiv, genreval, bildspråk och samband och visar också hur eleverna konstruerar identiteter och förmedlar känslor. Boken innehåller även ett kapitel som visar hur olika bedömare betraktar elevtexter.

Skrivande i skolan utgår från elevtexter hämtade från det nationella provet i svenska i årskurs 9, men de fenomen som tas upp är relevanta för såväl yngre som äldre elevers skrivande.

Maria Lindgren är lektor i svenska språket vid Linnéuniversitetet.

Gudrun Svensson är lektor i svenska som andraspråk vid Linnéuniversitetet.

Theres Bellander är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet.

Ulla Ekvall är professor emerita i svenska språket vid Stockholms universitet och har varit gästprofessor vid Linnéuniversitetet.

Stina Ericsson är docent i svenska språket vid Linnéuniversitetet.

Peter Forsgren är professor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet.

Annelie Johansson är doktorand i svenska språket med didaktisk inriktning vid Linnéuniversitetet.

Åsa Nilsson Skåve är lektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet.

Sofia Svensson är doktorand i svenska språket vid Linnéuniversitetet.

Elisabeth Zetterholm är docent i fonetik och lektor i svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789140688484
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 168 st
Litteracitet är ett begrepp som numera ofta används om elevers läs- och skrivförmåga. Att vara litterat i ett skriftspråksbaserat samhälle innebär att man inte bara kan använda skriften för att avkoda och skapa mening, utan också för att anpassa den efter situationen och reflektera kritiskt och analytiskt. I dagens skola ska alla elever träna dessa kompetenser och utveckla litteracitet.

Med stöd av olika teorier och metoder kommenterar författarna elevtexter, och följer upp dem med skrivdidaktiska reflektioner om både innehåll och form. Författarna tar upp berättarperspektiv, genreval, bildspråk och samband och visar också hur eleverna konstruerar identiteter och förmedlar känslor. Boken innehåller även ett kapitel som visar hur olika bedömare betraktar elevtexter.

Skrivande i skolan utgår från elevtexter hämtade från det nationella provet i svenska i årskurs 9, men de fenomen som tas upp är relevanta för såväl yngre som äldre elevers skrivande.

Maria Lindgren är lektor i svenska språket vid Linnéuniversitetet.

Gudrun Svensson är lektor i svenska som andraspråk vid Linnéuniversitetet.

Theres Bellander är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet.

Ulla Ekvall är professor emerita i svenska språket vid Stockholms universitet och har varit gästprofessor vid Linnéuniversitetet.

Stina Ericsson är docent i svenska språket vid Linnéuniversitetet.

Peter Forsgren är professor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet.

Annelie Johansson är doktorand i svenska språket med didaktisk inriktning vid Linnéuniversitetet.

Åsa Nilsson Skåve är lektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet.

Sofia Svensson är doktorand i svenska språket vid Linnéuniversitetet.

Elisabeth Zetterholm är docent i fonetik och lektor i svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.
Litteracitet är ett begrepp som numera ofta används om elevers läs- och skrivförmåga. Att vara litterat i ett skriftspråksbaserat samhälle innebär att man inte bara kan använda skriften för att avkoda och skapa mening, utan också för att anpassa den efter situationen och reflektera kritiskt och analytiskt. I dagens skola ska alla elever träna dessa kompetenser och utveckla litteracitet.

Med stöd av olika teorier och metoder kommenterar författarna elevtexter, och följer upp dem med skrivdidaktiska reflektioner om både innehåll och form. Författarna tar upp berättarperspektiv, genreval, bildspråk och samband och visar också hur eleverna konstruerar identiteter och förmedlar känslor. Boken innehåller även ett kapitel som visar hur olika bedömare betraktar elevtexter.

Skrivande i skolan utgår från elevtexter hämtade från det nationella provet i svenska i årskurs 9, men de fenomen som tas upp är relevanta för såväl yngre som äldre elevers skrivande.

Maria Lindgren är lektor i svenska språket vid Linnéuniversitetet.

Gudrun Svensson är lektor i svenska som andraspråk vid Linnéuniversitetet.

Theres Bellander är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet.

Ulla Ekvall är professor emerita i svenska språket vid Stockholms universitet och har varit gästprofessor vid Linnéuniversitetet.

Stina Ericsson är docent i svenska språket vid Linnéuniversitetet.

Peter Forsgren är professor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet.

Annelie Johansson är doktorand i svenska språket med didaktisk inriktning vid Linnéuniversitetet.

Åsa Nilsson Skåve är lektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet.

Sofia Svensson är doktorand i svenska språket vid Linnéuniversitetet.

Elisabeth Zetterholm är docent i fonetik och lektor i svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.
Begagnad bok
185 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
185 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar