Statistik, sannolikhetslära och kombinatorik för grund- och ämneslärare; Jöran Petersson; 2023
endast ny

Statistik, sannolikhetslära och kombinatorik för grund- och ämneslärare Upplaga 1

av Jöran Petersson
Stokastik är ett samlingsnamn för statistik och sannolikhetslära och huvudinnehållet i denna bok är didaktik för stokastik och kombinatorik från tidiga skolår till gymnasiet. Vid sidan av huvudinnehållet visar boken med konkreta exempel hur didaktiska teorier såsom didaktisk transposition, praxeologi och teorier om representationsformer kan omsättas i lärares och elevers arbete med matematiska begrepp och modeller.

Boken tar även upp didaktiska aspekter på digitala verktyg för att underlätta beräkningar, statistisk modellering och diagramkonstruktion. Andra områden är försöksplanering för skolmatematiken samt stokastikens idéhistoria och läroplanshistoria. Boken stödjer sig på en stor mängd forskningslitteratur med källor och tar även upp engelska termer i stokastik för att underlätta för läsaren att på egen hand kunna söka och läsa vidare inför skolutvecklingsarbete.

Boken riktar sig till både grundlärarstudenter (del 1) och ämneslärarstudenter (del 1 + 2) då dessa utbildningar delvis överlappar varandra vad det gäller stokastikens didaktik. För grundlärarstudenter räcker bokens kapitel 1-9 och 11 i del 1 och de kan även hoppa över rubriker med ordet fördjupning i sig. Kapitel 12-14 i del 2 ger en matematisk behandling av stokastik och modellering. Kapitel 10 (del 1) och 15 (del 2) ger en kort introduktion till vanliga kvantitativa forskningsmetoder inom skolutvecklingsarbete och utbildningsvetenskap såsom försöksplanering, enkäter, observationsprotokoll, enkäter, läromedelsanalys och statistisk analys.
Stokastik är ett samlingsnamn för statistik och sannolikhetslära och huvudinnehållet i denna bok är didaktik för stokastik och kombinatorik från tidiga skolår till gymnasiet. Vid sidan av huvudinnehållet visar boken med konkreta exempel hur didaktiska teorier såsom didaktisk transposition, praxeologi och teorier om representationsformer kan omsättas i lärares och elevers arbete med matematiska begrepp och modeller.

Boken tar även upp didaktiska aspekter på digitala verktyg för att underlätta beräkningar, statistisk modellering och diagramkonstruktion. Andra områden är försöksplanering för skolmatematiken samt stokastikens idéhistoria och läroplanshistoria. Boken stödjer sig på en stor mängd forskningslitteratur med källor och tar även upp engelska termer i stokastik för att underlätta för läsaren att på egen hand kunna söka och läsa vidare inför skolutvecklingsarbete.

Boken riktar sig till både grundlärarstudenter (del 1) och ämneslärarstudenter (del 1 + 2) då dessa utbildningar delvis överlappar varandra vad det gäller stokastikens didaktik. För grundlärarstudenter räcker bokens kapitel 1-9 och 11 i del 1 och de kan även hoppa över rubriker med ordet fördjupning i sig. Kapitel 12-14 i del 2 ger en matematisk behandling av stokastik och modellering. Kapitel 10 (del 1) och 15 (del 2) ger en kort introduktion till vanliga kvantitativa forskningsmetoder inom skolutvecklingsarbete och utbildningsvetenskap såsom försöksplanering, enkäter, observationsprotokoll, enkäter, läromedelsanalys och statistisk analys.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789180574020
Förlag: BoD
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 176 st
Stokastik är ett samlingsnamn för statistik och sannolikhetslära och huvudinnehållet i denna bok är didaktik för stokastik och kombinatorik från tidiga skolår till gymnasiet. Vid sidan av huvudinnehållet visar boken med konkreta exempel hur didaktiska teorier såsom didaktisk transposition, praxeologi och teorier om representationsformer kan omsättas i lärares och elevers arbete med matematiska begrepp och modeller.

Boken tar även upp didaktiska aspekter på digitala verktyg för att underlätta beräkningar, statistisk modellering och diagramkonstruktion. Andra områden är försöksplanering för skolmatematiken samt stokastikens idéhistoria och läroplanshistoria. Boken stödjer sig på en stor mängd forskningslitteratur med källor och tar även upp engelska termer i stokastik för att underlätta för läsaren att på egen hand kunna söka och läsa vidare inför skolutvecklingsarbete.

Boken riktar sig till både grundlärarstudenter (del 1) och ämneslärarstudenter (del 1 + 2) då dessa utbildningar delvis överlappar varandra vad det gäller stokastikens didaktik. För grundlärarstudenter räcker bokens kapitel 1-9 och 11 i del 1 och de kan även hoppa över rubriker med ordet fördjupning i sig. Kapitel 12-14 i del 2 ger en matematisk behandling av stokastik och modellering. Kapitel 10 (del 1) och 15 (del 2) ger en kort introduktion till vanliga kvantitativa forskningsmetoder inom skolutvecklingsarbete och utbildningsvetenskap såsom försöksplanering, enkäter, observationsprotokoll, enkäter, läromedelsanalys och statistisk analys.
Stokastik är ett samlingsnamn för statistik och sannolikhetslära och huvudinnehållet i denna bok är didaktik för stokastik och kombinatorik från tidiga skolår till gymnasiet. Vid sidan av huvudinnehållet visar boken med konkreta exempel hur didaktiska teorier såsom didaktisk transposition, praxeologi och teorier om representationsformer kan omsättas i lärares och elevers arbete med matematiska begrepp och modeller.

Boken tar även upp didaktiska aspekter på digitala verktyg för att underlätta beräkningar, statistisk modellering och diagramkonstruktion. Andra områden är försöksplanering för skolmatematiken samt stokastikens idéhistoria och läroplanshistoria. Boken stödjer sig på en stor mängd forskningslitteratur med källor och tar även upp engelska termer i stokastik för att underlätta för läsaren att på egen hand kunna söka och läsa vidare inför skolutvecklingsarbete.

Boken riktar sig till både grundlärarstudenter (del 1) och ämneslärarstudenter (del 1 + 2) då dessa utbildningar delvis överlappar varandra vad det gäller stokastikens didaktik. För grundlärarstudenter räcker bokens kapitel 1-9 och 11 i del 1 och de kan även hoppa över rubriker med ordet fördjupning i sig. Kapitel 12-14 i del 2 ger en matematisk behandling av stokastik och modellering. Kapitel 10 (del 1) och 15 (del 2) ger en kort introduktion till vanliga kvantitativa forskningsmetoder inom skolutvecklingsarbete och utbildningsvetenskap såsom försöksplanering, enkäter, observationsprotokoll, enkäter, läromedelsanalys och statistisk analys.
Ny bok
151 kr158 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
151 kr158 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)