Stödåtgärder i skolan : likvärdighet, handläggning och byråkratisk symbolik; Gustaf Wall; 2018
spara 19%
1 säljare

Stödåtgärder i skolan : likvärdighet, handläggning och byråkratisk symbolik Upplaga 1

av Gustaf Wall
Huvudtemat i denna studie är stödåtgärder i skolan. Med stödåtgärder avses här bestämmelserna i skollagen om barns och elevers rätt till ledning och stimulans, extra anpassningar samt särskilt stöd. Det brukar sägas att skolan har ett kompensatoriskt uppdrag.

I boken behandlas hur rätten till kompensatoriska åtgärder har format det utbildningspolitiska samtalet och varit föremål för en rad lagstiftningsärenden genom åren. Vidare behandlas ingående rätten till stöd som den föreskrivs i skollagen, bland annat relationen mellan de olika stödåtgärderna, men särskilt den arbetsprocess som rektor ansvarar för gällande särskilt stöd. Ett flertal vanligt förekommande fel och brister vid handläggningen av ärenden om stödåtgärder uppmärksammas. Dessutom diskuteras betydelsen av reglernas alltmer påtagliga intrång i skolans värld – den byråkratiska symboliken. Slutligen ges i boken förslag på nya perspektiv, infallsvinklar och lagstiftning avseende stödåtgärderna i skollagen.

Boken riktar sig, förutom till vetenskapssamhället, till alla som kan tänkas vara intresserade av rättsliga frågor om stödåtgärder i skolan.
Huvudtemat i denna studie är stödåtgärder i skolan. Med stödåtgärder avses här bestämmelserna i skollagen om barns och elevers rätt till ledning och stimulans, extra anpassningar samt särskilt stöd. Det brukar sägas att skolan har ett kompensatoriskt uppdrag.

I boken behandlas hur rätten till kompensatoriska åtgärder har format det utbildningspolitiska samtalet och varit föremål för en rad lagstiftningsärenden genom åren. Vidare behandlas ingående rätten till stöd som den föreskrivs i skollagen, bland annat relationen mellan de olika stödåtgärderna, men särskilt den arbetsprocess som rektor ansvarar för gällande särskilt stöd. Ett flertal vanligt förekommande fel och brister vid handläggningen av ärenden om stödåtgärder uppmärksammas. Dessutom diskuteras betydelsen av reglernas alltmer påtagliga intrång i skolans värld – den byråkratiska symboliken. Slutligen ges i boken förslag på nya perspektiv, infallsvinklar och lagstiftning avseende stödåtgärderna i skollagen.

Boken riktar sig, förutom till vetenskapssamhället, till alla som kan tänkas vara intresserade av rättsliga frågor om stödåtgärder i skolan.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789177370444
Förlag: Iustus
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 217 st
Huvudtemat i denna studie är stödåtgärder i skolan. Med stödåtgärder avses här bestämmelserna i skollagen om barns och elevers rätt till ledning och stimulans, extra anpassningar samt särskilt stöd. Det brukar sägas att skolan har ett kompensatoriskt uppdrag.

I boken behandlas hur rätten till kompensatoriska åtgärder har format det utbildningspolitiska samtalet och varit föremål för en rad lagstiftningsärenden genom åren. Vidare behandlas ingående rätten till stöd som den föreskrivs i skollagen, bland annat relationen mellan de olika stödåtgärderna, men särskilt den arbetsprocess som rektor ansvarar för gällande särskilt stöd. Ett flertal vanligt förekommande fel och brister vid handläggningen av ärenden om stödåtgärder uppmärksammas. Dessutom diskuteras betydelsen av reglernas alltmer påtagliga intrång i skolans värld – den byråkratiska symboliken. Slutligen ges i boken förslag på nya perspektiv, infallsvinklar och lagstiftning avseende stödåtgärderna i skollagen.

Boken riktar sig, förutom till vetenskapssamhället, till alla som kan tänkas vara intresserade av rättsliga frågor om stödåtgärder i skolan.
Huvudtemat i denna studie är stödåtgärder i skolan. Med stödåtgärder avses här bestämmelserna i skollagen om barns och elevers rätt till ledning och stimulans, extra anpassningar samt särskilt stöd. Det brukar sägas att skolan har ett kompensatoriskt uppdrag.

I boken behandlas hur rätten till kompensatoriska åtgärder har format det utbildningspolitiska samtalet och varit föremål för en rad lagstiftningsärenden genom åren. Vidare behandlas ingående rätten till stöd som den föreskrivs i skollagen, bland annat relationen mellan de olika stödåtgärderna, men särskilt den arbetsprocess som rektor ansvarar för gällande särskilt stöd. Ett flertal vanligt förekommande fel och brister vid handläggningen av ärenden om stödåtgärder uppmärksammas. Dessutom diskuteras betydelsen av reglernas alltmer påtagliga intrång i skolans värld – den byråkratiska symboliken. Slutligen ges i boken förslag på nya perspektiv, infallsvinklar och lagstiftning avseende stödåtgärderna i skollagen.

Boken riktar sig, förutom till vetenskapssamhället, till alla som kan tänkas vara intresserade av rättsliga frågor om stödåtgärder i skolan.
Begagnad bok
285 kr349 krSpara 64 kr (19%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
285 kr349 krSpara 64 kr (19%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar