Svensk luftfart 1900-1951 : civilflyget, privata aktörer och offentliga intressen; Jan Ottosson; 2014
endast ny

Svensk luftfart 1900-1951 : civilflyget, privata aktörer och offentliga intressen Upplaga 1

av Jan Ottosson
Det svenska civilflygets framväxt fram till början av 1950-talet skildras i denna bok. Civilflygets tidiga utveckling pekar på vikten av att studera hur ny teknik har mottagits av staten och hur olika intressen har försökt påverka staten. Den svenska statliga flygpolitiken präglades av en avsevärd förändring från en liberal attityd, med ett visst motstånd mot direkta linjesubventioner, till ett aktivt stöd till ett privat monopolföretag. Detta förändrades till ett allt större statligt inflytande med bibehållet ekonomiskt stöd, för att därefter övergå till ett intimt samarbete mellan privata och statliga intressen. I samband med andra världskrigets slut omvandlades det tidigare nationella bolaget till en bred skandinavisk plattform med tre länders regeringar samt både privata och offentliga intressen sida vid sida. Det tidiga svenska civilflygets historia visar på de skiftande villkor som privata företag och entreprenörer mötte när den svenska flygpolitiken formerades.
Det svenska civilflygets framväxt fram till början av 1950-talet skildras i denna bok. Civilflygets tidiga utveckling pekar på vikten av att studera hur ny teknik har mottagits av staten och hur olika intressen har försökt påverka staten. Den svenska statliga flygpolitiken präglades av en avsevärd förändring från en liberal attityd, med ett visst motstånd mot direkta linjesubventioner, till ett aktivt stöd till ett privat monopolföretag. Detta förändrades till ett allt större statligt inflytande med bibehållet ekonomiskt stöd, för att därefter övergå till ett intimt samarbete mellan privata och statliga intressen. I samband med andra världskrigets slut omvandlades det tidigare nationella bolaget till en bred skandinavisk plattform med tre länders regeringar samt både privata och offentliga intressen sida vid sida. Det tidiga svenska civilflygets historia visar på de skiftande villkor som privata företag och entreprenörer mötte när den svenska flygpolitiken formerades.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789178448876
Förlag: Gidlunds förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 294 st
Det svenska civilflygets framväxt fram till början av 1950-talet skildras i denna bok. Civilflygets tidiga utveckling pekar på vikten av att studera hur ny teknik har mottagits av staten och hur olika intressen har försökt påverka staten. Den svenska statliga flygpolitiken präglades av en avsevärd förändring från en liberal attityd, med ett visst motstånd mot direkta linjesubventioner, till ett aktivt stöd till ett privat monopolföretag. Detta förändrades till ett allt större statligt inflytande med bibehållet ekonomiskt stöd, för att därefter övergå till ett intimt samarbete mellan privata och statliga intressen. I samband med andra världskrigets slut omvandlades det tidigare nationella bolaget till en bred skandinavisk plattform med tre länders regeringar samt både privata och offentliga intressen sida vid sida. Det tidiga svenska civilflygets historia visar på de skiftande villkor som privata företag och entreprenörer mötte när den svenska flygpolitiken formerades.
Det svenska civilflygets framväxt fram till början av 1950-talet skildras i denna bok. Civilflygets tidiga utveckling pekar på vikten av att studera hur ny teknik har mottagits av staten och hur olika intressen har försökt påverka staten. Den svenska statliga flygpolitiken präglades av en avsevärd förändring från en liberal attityd, med ett visst motstånd mot direkta linjesubventioner, till ett aktivt stöd till ett privat monopolföretag. Detta förändrades till ett allt större statligt inflytande med bibehållet ekonomiskt stöd, för att därefter övergå till ett intimt samarbete mellan privata och statliga intressen. I samband med andra världskrigets slut omvandlades det tidigare nationella bolaget till en bred skandinavisk plattform med tre länders regeringar samt både privata och offentliga intressen sida vid sida. Det tidiga svenska civilflygets historia visar på de skiftande villkor som privata företag och entreprenörer mötte när den svenska flygpolitiken formerades.
Ny bok
209 kr219 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
209 kr219 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)