Svensk seriehistoria fjärde boken från svenskt seriearkiv; Ulf Granberg, Claes Reimerthi, Thomas Storn, Peter Nilsson, Nisse Lindberg, Jo Andreasson; 2021

Svensk seriehistoria fjärde boken från svenskt seriearkiv Upplaga 1

av Ulf Granberg, Claes Reimerthi, Thomas Storn, Peter Nilsson, Nisse Lindberg
m.fl.
Svenskt Seriearkiv fortsätter att skriva svensk seriehistoria, nu med fokus på framväxten av 1970- talets albummarknad, alternativserier och fanzine. På 1970-talet gjorde de fransk-belgiska albumserierna ett succéartat intåg på den svenska seriemarknaden med Tintin och Asterix i täten. Denna »albumrevolution« skildras i den fjärde boken från Svenskt Seriearkiv, med särskilt fokus på det ledande albumförlaget, Carlsen/if. I andra texter skildrar boken den samtida utgivningen av fanzine och alternativserier. Med rötterna i det sena 1960-talets politiska landskap och inspirerade av amerikanska underground-serier kontrasterade dessa starkt mot den kommersiella serieutgivningen. Boken lyfter också fram det lilla, tämligen okända förlaget Red Clown, vars brokiga utgivning många minns med ett nostalgiskt skimmer. Efter att i föregående utgåva ha tittat närmare på publiceringen av skräckserier i Sverige, ägnas denna gång ett kapitel åt utgivningen av science fiction-serier. Vi får också i ett eget kapitel möta tecknaren Nils Egerbrandt (1926-2005), känd för serier som Olli, 91:an och Kalle Stropp, vars livsverk nu äntligen får sin välförtjänta plats i den svenska seriehistoriens Hall of Fame.
Svenskt Seriearkiv fortsätter att skriva svensk seriehistoria, nu med fokus på framväxten av 1970- talets albummarknad, alternativserier och fanzine. På 1970-talet gjorde de fransk-belgiska albumserierna ett succéartat intåg på den svenska seriemarknaden med Tintin och Asterix i täten. Denna »albumrevolution« skildras i den fjärde boken från Svenskt Seriearkiv, med särskilt fokus på det ledande albumförlaget, Carlsen/if. I andra texter skildrar boken den samtida utgivningen av fanzine och alternativserier. Med rötterna i det sena 1960-talets politiska landskap och inspirerade av amerikanska underground-serier kontrasterade dessa starkt mot den kommersiella serieutgivningen. Boken lyfter också fram det lilla, tämligen okända förlaget Red Clown, vars brokiga utgivning många minns med ett nostalgiskt skimmer. Efter att i föregående utgåva ha tittat närmare på publiceringen av skräckserier i Sverige, ägnas denna gång ett kapitel åt utgivningen av science fiction-serier. Vi får också i ett eget kapitel möta tecknaren Nils Egerbrandt (1926-2005), känd för serier som Olli, 91:an och Kalle Stropp, vars livsverk nu äntligen får sin välförtjänta plats i den svenska seriehistoriens Hall of Fame.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789186667597
Förlag: Seriefrämjandet
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 304 st
Svenskt Seriearkiv fortsätter att skriva svensk seriehistoria, nu med fokus på framväxten av 1970- talets albummarknad, alternativserier och fanzine. På 1970-talet gjorde de fransk-belgiska albumserierna ett succéartat intåg på den svenska seriemarknaden med Tintin och Asterix i täten. Denna »albumrevolution« skildras i den fjärde boken från Svenskt Seriearkiv, med särskilt fokus på det ledande albumförlaget, Carlsen/if. I andra texter skildrar boken den samtida utgivningen av fanzine och alternativserier. Med rötterna i det sena 1960-talets politiska landskap och inspirerade av amerikanska underground-serier kontrasterade dessa starkt mot den kommersiella serieutgivningen. Boken lyfter också fram det lilla, tämligen okända förlaget Red Clown, vars brokiga utgivning många minns med ett nostalgiskt skimmer. Efter att i föregående utgåva ha tittat närmare på publiceringen av skräckserier i Sverige, ägnas denna gång ett kapitel åt utgivningen av science fiction-serier. Vi får också i ett eget kapitel möta tecknaren Nils Egerbrandt (1926-2005), känd för serier som Olli, 91:an och Kalle Stropp, vars livsverk nu äntligen får sin välförtjänta plats i den svenska seriehistoriens Hall of Fame.
Svenskt Seriearkiv fortsätter att skriva svensk seriehistoria, nu med fokus på framväxten av 1970- talets albummarknad, alternativserier och fanzine. På 1970-talet gjorde de fransk-belgiska albumserierna ett succéartat intåg på den svenska seriemarknaden med Tintin och Asterix i täten. Denna »albumrevolution« skildras i den fjärde boken från Svenskt Seriearkiv, med särskilt fokus på det ledande albumförlaget, Carlsen/if. I andra texter skildrar boken den samtida utgivningen av fanzine och alternativserier. Med rötterna i det sena 1960-talets politiska landskap och inspirerade av amerikanska underground-serier kontrasterade dessa starkt mot den kommersiella serieutgivningen. Boken lyfter också fram det lilla, tämligen okända förlaget Red Clown, vars brokiga utgivning många minns med ett nostalgiskt skimmer. Efter att i föregående utgåva ha tittat närmare på publiceringen av skräckserier i Sverige, ägnas denna gång ett kapitel åt utgivningen av science fiction-serier. Vi får också i ett eget kapitel möta tecknaren Nils Egerbrandt (1926-2005), känd för serier som Olli, 91:an och Kalle Stropp, vars livsverk nu äntligen får sin välförtjänta plats i den svenska seriehistoriens Hall of Fame.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)