Trafikkommentarer; Maria Ceder, Erik Olsson, Eva Römbo, Åsa Ståhl; 2020
5+ säljare

Trafikkommentarer Upplaga 10

av Maria Ceder, Erik Olsson, Eva Römbo, Åsa Ståhl
I den tionde upplagan av Trafikkommentarer kommenteras de centrala författningarna i svensk vägtrafiklagstiftning, bland annat vad gäller trafikregler, den yrkesmässiga trafiken och krav på fordon och förare.

I alla EU-länder och inte minst i Sverige pågår ett ständigt arbete med att förbättra villkoren för och effekterna av all slags vägtrafik. Det övergripande transportpolitiska målet i Sverige är att säkerställa en samhällsekonomiskt
effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. Det finns också ett långsiktigt mål att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i trafiken, den s.k. nollvisionen. Det fortgående arbetet inom EU syftar till att åstadkomma ett transportsystem som är effektivt, säkert och hållbart, och som skapar förutsättningar för en konkurrenskraftig bransch som ger jobb och välfärd. Det fokus som finns på vägtrafikfrågor både nationellt och inom EU gör att lagstiftningen inom området ofta är föremål för utveckling och förändringar.

Trafikkommentarer ger en sammanhållen och detaljerad beskrivning av de viktigaste författningarna som reglerar vägtrafiken i Sverige. Författarna har mångårig yrkesmässig erfarenhet av lagstiftningen inom vägtrafikområdet
och kommenterar ingående de aktuella författningarna med hänvisningar till förarbeten, eventuell bakomliggande EU-rättslig reglering och rättspraxis.
Den författningstext som anges i boken är den som gällde eller, i förekommande fall, var beslutad den 1 juli 2020. Upplysningar lämnas även om annan lagstiftning av betydelse för tolkning av trafiklagstiftningen och om föreslagen lagstiftning. Hänvisningar görs också till Transportstyrelsens föreskrifter, och
i vissa fall även till föreskrifter som tidigare har beslutats av Vägverket.
I den tionde upplagan av Trafikkommentarer kommenteras de centrala författningarna i svensk vägtrafiklagstiftning, bland annat vad gäller trafikregler, den yrkesmässiga trafiken och krav på fordon och förare.

I alla EU-länder och inte minst i Sverige pågår ett ständigt arbete med att förbättra villkoren för och effekterna av all slags vägtrafik. Det övergripande transportpolitiska målet i Sverige är att säkerställa en samhällsekonomiskt
effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. Det finns också ett långsiktigt mål att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i trafiken, den s.k. nollvisionen. Det fortgående arbetet inom EU syftar till att åstadkomma ett transportsystem som är effektivt, säkert och hållbart, och som skapar förutsättningar för en konkurrenskraftig bransch som ger jobb och välfärd. Det fokus som finns på vägtrafikfrågor både nationellt och inom EU gör att lagstiftningen inom området ofta är föremål för utveckling och förändringar.

Trafikkommentarer ger en sammanhållen och detaljerad beskrivning av de viktigaste författningarna som reglerar vägtrafiken i Sverige. Författarna har mångårig yrkesmässig erfarenhet av lagstiftningen inom vägtrafikområdet
och kommenterar ingående de aktuella författningarna med hänvisningar till förarbeten, eventuell bakomliggande EU-rättslig reglering och rättspraxis.
Den författningstext som anges i boken är den som gällde eller, i förekommande fall, var beslutad den 1 juli 2020. Upplysningar lämnas även om annan lagstiftning av betydelse för tolkning av trafiklagstiftningen och om föreslagen lagstiftning. Hänvisningar görs också till Transportstyrelsens föreskrifter, och
i vissa fall även till föreskrifter som tidigare har beslutats av Vägverket.
Upplaga: 10e upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789139117490
Förlag: Norstedts Juridik AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 904 st
I den tionde upplagan av Trafikkommentarer kommenteras de centrala författningarna i svensk vägtrafiklagstiftning, bland annat vad gäller trafikregler, den yrkesmässiga trafiken och krav på fordon och förare.

I alla EU-länder och inte minst i Sverige pågår ett ständigt arbete med att förbättra villkoren för och effekterna av all slags vägtrafik. Det övergripande transportpolitiska målet i Sverige är att säkerställa en samhällsekonomiskt
effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. Det finns också ett långsiktigt mål att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i trafiken, den s.k. nollvisionen. Det fortgående arbetet inom EU syftar till att åstadkomma ett transportsystem som är effektivt, säkert och hållbart, och som skapar förutsättningar för en konkurrenskraftig bransch som ger jobb och välfärd. Det fokus som finns på vägtrafikfrågor både nationellt och inom EU gör att lagstiftningen inom området ofta är föremål för utveckling och förändringar.

Trafikkommentarer ger en sammanhållen och detaljerad beskrivning av de viktigaste författningarna som reglerar vägtrafiken i Sverige. Författarna har mångårig yrkesmässig erfarenhet av lagstiftningen inom vägtrafikområdet
och kommenterar ingående de aktuella författningarna med hänvisningar till förarbeten, eventuell bakomliggande EU-rättslig reglering och rättspraxis.
Den författningstext som anges i boken är den som gällde eller, i förekommande fall, var beslutad den 1 juli 2020. Upplysningar lämnas även om annan lagstiftning av betydelse för tolkning av trafiklagstiftningen och om föreslagen lagstiftning. Hänvisningar görs också till Transportstyrelsens föreskrifter, och
i vissa fall även till föreskrifter som tidigare har beslutats av Vägverket.
I den tionde upplagan av Trafikkommentarer kommenteras de centrala författningarna i svensk vägtrafiklagstiftning, bland annat vad gäller trafikregler, den yrkesmässiga trafiken och krav på fordon och förare.

I alla EU-länder och inte minst i Sverige pågår ett ständigt arbete med att förbättra villkoren för och effekterna av all slags vägtrafik. Det övergripande transportpolitiska målet i Sverige är att säkerställa en samhällsekonomiskt
effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. Det finns också ett långsiktigt mål att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i trafiken, den s.k. nollvisionen. Det fortgående arbetet inom EU syftar till att åstadkomma ett transportsystem som är effektivt, säkert och hållbart, och som skapar förutsättningar för en konkurrenskraftig bransch som ger jobb och välfärd. Det fokus som finns på vägtrafikfrågor både nationellt och inom EU gör att lagstiftningen inom området ofta är föremål för utveckling och förändringar.

Trafikkommentarer ger en sammanhållen och detaljerad beskrivning av de viktigaste författningarna som reglerar vägtrafiken i Sverige. Författarna har mångårig yrkesmässig erfarenhet av lagstiftningen inom vägtrafikområdet
och kommenterar ingående de aktuella författningarna med hänvisningar till förarbeten, eventuell bakomliggande EU-rättslig reglering och rättspraxis.
Den författningstext som anges i boken är den som gällde eller, i förekommande fall, var beslutad den 1 juli 2020. Upplysningar lämnas även om annan lagstiftning av betydelse för tolkning av trafiklagstiftningen och om föreslagen lagstiftning. Hänvisningar görs också till Transportstyrelsens föreskrifter, och
i vissa fall även till föreskrifter som tidigare har beslutats av Vägverket.
Begagnad bok
655 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
655 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar