Tvetydighetens pedagogik : En läsning av Paulo Freires filosofi genom Hegel; Hannes Lundkvist; 2024
endast ny

Tvetydighetens pedagogik : En läsning av Paulo Freires filosofi genom Hegel Upplaga 1

av Hannes Lundkvist
Är all utbildning av godo? Enligt den brasilianske pedagogen Paulo Freire (1921-1997) kan utbildning vara frigörande för människan och på så sätt bidra till en mer human och jämlik tillvaro, men han visade sam-tidigt på ett övertygande sätt att den likaväl kan vara - och ofta är - förtryckande. "Tvetydighetens pedagogik" av Hannes Lundkvist syftar till att skriva fram de delar av Freires filosofi som är avgörande för att en ny generation pedagoger ska kunna omsätta idéerna i en praxis som är frigörande och som undviker att hamna i dogmatiska eller relativistiska tolkningar av hans idéer. I boken synliggör han de filosofiska grundstenar vi behöver förstå för att på allvar kunna tillämpa en av vår tids mest radikala pedagogiska filosofer och en av världens mest citerade tänkare. Genomgående i boken betonas arvet i Freires idéer från den tyske upplysningsfilosofen Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) på ett nytt sätt än tidigare inom den kritiska pedagogiken. I denna mening är boken tänkt som ett startskott för en genomarbetad nyläsning av den kritiska pedagogiken och dess praktik.

Tvetydighetens pedagogik är namnet på en pedagogik som tar tillvarons ofullständighet och motsägelsefullhet i beaktning - "en pedagogik där vi fortsätter tänka, handla, söka, utforska, experimentera och fortsätter fördjupa vår förståelse av världen vi är en del av" i syfte att åstadkomma förändring.
Är all utbildning av godo? Enligt den brasilianske pedagogen Paulo Freire (1921-1997) kan utbildning vara frigörande för människan och på så sätt bidra till en mer human och jämlik tillvaro, men han visade sam-tidigt på ett övertygande sätt att den likaväl kan vara - och ofta är - förtryckande. "Tvetydighetens pedagogik" av Hannes Lundkvist syftar till att skriva fram de delar av Freires filosofi som är avgörande för att en ny generation pedagoger ska kunna omsätta idéerna i en praxis som är frigörande och som undviker att hamna i dogmatiska eller relativistiska tolkningar av hans idéer. I boken synliggör han de filosofiska grundstenar vi behöver förstå för att på allvar kunna tillämpa en av vår tids mest radikala pedagogiska filosofer och en av världens mest citerade tänkare. Genomgående i boken betonas arvet i Freires idéer från den tyske upplysningsfilosofen Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) på ett nytt sätt än tidigare inom den kritiska pedagogiken. I denna mening är boken tänkt som ett startskott för en genomarbetad nyläsning av den kritiska pedagogiken och dess praktik.

Tvetydighetens pedagogik är namnet på en pedagogik som tar tillvarons ofullständighet och motsägelsefullhet i beaktning - "en pedagogik där vi fortsätter tänka, handla, söka, utforska, experimentera och fortsätter fördjupa vår förståelse av världen vi är en del av" i syfte att åstadkomma förändring.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789180576529
Förlag: BoD
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 172 st
Är all utbildning av godo? Enligt den brasilianske pedagogen Paulo Freire (1921-1997) kan utbildning vara frigörande för människan och på så sätt bidra till en mer human och jämlik tillvaro, men han visade sam-tidigt på ett övertygande sätt att den likaväl kan vara - och ofta är - förtryckande. "Tvetydighetens pedagogik" av Hannes Lundkvist syftar till att skriva fram de delar av Freires filosofi som är avgörande för att en ny generation pedagoger ska kunna omsätta idéerna i en praxis som är frigörande och som undviker att hamna i dogmatiska eller relativistiska tolkningar av hans idéer. I boken synliggör han de filosofiska grundstenar vi behöver förstå för att på allvar kunna tillämpa en av vår tids mest radikala pedagogiska filosofer och en av världens mest citerade tänkare. Genomgående i boken betonas arvet i Freires idéer från den tyske upplysningsfilosofen Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) på ett nytt sätt än tidigare inom den kritiska pedagogiken. I denna mening är boken tänkt som ett startskott för en genomarbetad nyläsning av den kritiska pedagogiken och dess praktik.

Tvetydighetens pedagogik är namnet på en pedagogik som tar tillvarons ofullständighet och motsägelsefullhet i beaktning - "en pedagogik där vi fortsätter tänka, handla, söka, utforska, experimentera och fortsätter fördjupa vår förståelse av världen vi är en del av" i syfte att åstadkomma förändring.
Är all utbildning av godo? Enligt den brasilianske pedagogen Paulo Freire (1921-1997) kan utbildning vara frigörande för människan och på så sätt bidra till en mer human och jämlik tillvaro, men han visade sam-tidigt på ett övertygande sätt att den likaväl kan vara - och ofta är - förtryckande. "Tvetydighetens pedagogik" av Hannes Lundkvist syftar till att skriva fram de delar av Freires filosofi som är avgörande för att en ny generation pedagoger ska kunna omsätta idéerna i en praxis som är frigörande och som undviker att hamna i dogmatiska eller relativistiska tolkningar av hans idéer. I boken synliggör han de filosofiska grundstenar vi behöver förstå för att på allvar kunna tillämpa en av vår tids mest radikala pedagogiska filosofer och en av världens mest citerade tänkare. Genomgående i boken betonas arvet i Freires idéer från den tyske upplysningsfilosofen Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) på ett nytt sätt än tidigare inom den kritiska pedagogiken. I denna mening är boken tänkt som ett startskott för en genomarbetad nyläsning av den kritiska pedagogiken och dess praktik.

Tvetydighetens pedagogik är namnet på en pedagogik som tar tillvarons ofullständighet och motsägelsefullhet i beaktning - "en pedagogik där vi fortsätter tänka, handla, söka, utforska, experimentera och fortsätter fördjupa vår förståelse av världen vi är en del av" i syfte att åstadkomma förändring.
Ny bok
160 kr168 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
160 kr168 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)