Varför betyg? - Historiskt och aktuellt om betyg; Håkan Andersson; 1999

Varför betyg? - Historiskt och aktuellt om betyg Upplaga 1

av Håkan Andersson
I denna bok sammanfattas och diskuteras de väsentligaste dragen i de svenska betygens utveckling från 1940-talet och framåt. Avsikten är att ge en beskrivning och analys av de förhållanden som lett fram till dagens kunskaps- och målrelaterade betyg. Boken ger klarhet i den ofta snåriga begreppsapparat som åtföljt betygen.

I boken ges, förutom den kronologiska beskrivningen av betygsutvecklingen, också en internationell utblick på betyg och urval, samt förslag på hur man kan arbeta med de nya kunskaps- och målrelaterade betygen. Betygens roll i relation till olika typer av prov diskuteras och exempel ges på hur politiska partier och viktiga organisationer ställer sig till betyg. I ett avslutande kapitel analyseras de nya betygens konsekvenser för elever med behov av särskilt stöd.

Boken vänder sig till studerande inom lärarutbildningen samt till redan yrkesverksamma lärare.
I denna bok sammanfattas och diskuteras de väsentligaste dragen i de svenska betygens utveckling från 1940-talet och framåt. Avsikten är att ge en beskrivning och analys av de förhållanden som lett fram till dagens kunskaps- och målrelaterade betyg. Boken ger klarhet i den ofta snåriga begreppsapparat som åtföljt betygen.

I boken ges, förutom den kronologiska beskrivningen av betygsutvecklingen, också en internationell utblick på betyg och urval, samt förslag på hur man kan arbeta med de nya kunskaps- och målrelaterade betygen. Betygens roll i relation till olika typer av prov diskuteras och exempel ges på hur politiska partier och viktiga organisationer ställer sig till betyg. I ett avslutande kapitel analyseras de nya betygens konsekvenser för elever med behov av särskilt stöd.

Boken vänder sig till studerande inom lärarutbildningen samt till redan yrkesverksamma lärare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1999
ISBN: 9789144020044
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 142 st
I denna bok sammanfattas och diskuteras de väsentligaste dragen i de svenska betygens utveckling från 1940-talet och framåt. Avsikten är att ge en beskrivning och analys av de förhållanden som lett fram till dagens kunskaps- och målrelaterade betyg. Boken ger klarhet i den ofta snåriga begreppsapparat som åtföljt betygen.

I boken ges, förutom den kronologiska beskrivningen av betygsutvecklingen, också en internationell utblick på betyg och urval, samt förslag på hur man kan arbeta med de nya kunskaps- och målrelaterade betygen. Betygens roll i relation till olika typer av prov diskuteras och exempel ges på hur politiska partier och viktiga organisationer ställer sig till betyg. I ett avslutande kapitel analyseras de nya betygens konsekvenser för elever med behov av särskilt stöd.

Boken vänder sig till studerande inom lärarutbildningen samt till redan yrkesverksamma lärare.
I denna bok sammanfattas och diskuteras de väsentligaste dragen i de svenska betygens utveckling från 1940-talet och framåt. Avsikten är att ge en beskrivning och analys av de förhållanden som lett fram till dagens kunskaps- och målrelaterade betyg. Boken ger klarhet i den ofta snåriga begreppsapparat som åtföljt betygen.

I boken ges, förutom den kronologiska beskrivningen av betygsutvecklingen, också en internationell utblick på betyg och urval, samt förslag på hur man kan arbeta med de nya kunskaps- och målrelaterade betygen. Betygens roll i relation till olika typer av prov diskuteras och exempel ges på hur politiska partier och viktiga organisationer ställer sig till betyg. I ett avslutande kapitel analyseras de nya betygens konsekvenser för elever med behov av särskilt stöd.

Boken vänder sig till studerande inom lärarutbildningen samt till redan yrkesverksamma lärare.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)