Volvo i våra hjärtan - hur skall det gå? : en närdiskussion om nationalklenoden Volvo; Sten Jönsson, Mikael Wickelgren; 2011

Volvo i våra hjärtan - hur skall det gå? : en närdiskussion om nationalklenoden Volvo Upplaga 1

av Sten Jönsson, Mikael Wickelgren
Att vara nationalklenod är inte lätt, dessutom är det otidsenligt. Den globala krisen inom bilindustrin, och Volvos olika ”affärer”, har lett till att Volvo måste tänka om, tänka nytt och förändras för att överleva.

Författarna till den här boken diskuterar Volvos utveckling och dess identitetskris från olika synvinklar. Volvo har under lång tid varit bärare av vad vi ser som svenskt (eller skandinaviskt) management: respekt för individen förenat med engagerat lagarbete, stor lojalitet mot ledare som trovärdigt arbetar för företagets bästa, förmåga att skapa lösningar genom samarbete. Hur ska Volvo agera i framtiden? Vilka heliga kor måste slaktas? För alla med Volvo i sina hjärtan är det dags att diskutera vad som är viktigt och värdefullt att bevara.

Om författarna
Sten Jönsson är professor emeritus i företagsekonomi, särskilt Scandinavian Management, vid Gothenburg Research Institute (GRI), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Mikael Wickelgren, ek. dr, är forskare och lärare i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde samt associerad medlem av GRI, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Övriga författare: Thomas Andersson, Anders Boglind, Lars- Göran Järvung, Gary Kokk, Kajsa Lindberg, Stefan Tengblad.
Att vara nationalklenod är inte lätt, dessutom är det otidsenligt. Den globala krisen inom bilindustrin, och Volvos olika ”affärer”, har lett till att Volvo måste tänka om, tänka nytt och förändras för att överleva.

Författarna till den här boken diskuterar Volvos utveckling och dess identitetskris från olika synvinklar. Volvo har under lång tid varit bärare av vad vi ser som svenskt (eller skandinaviskt) management: respekt för individen förenat med engagerat lagarbete, stor lojalitet mot ledare som trovärdigt arbetar för företagets bästa, förmåga att skapa lösningar genom samarbete. Hur ska Volvo agera i framtiden? Vilka heliga kor måste slaktas? För alla med Volvo i sina hjärtan är det dags att diskutera vad som är viktigt och värdefullt att bevara.

Om författarna
Sten Jönsson är professor emeritus i företagsekonomi, särskilt Scandinavian Management, vid Gothenburg Research Institute (GRI), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Mikael Wickelgren, ek. dr, är forskare och lärare i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde samt associerad medlem av GRI, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Övriga författare: Thomas Andersson, Anders Boglind, Lars- Göran Järvung, Gary Kokk, Kajsa Lindberg, Stefan Tengblad.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789147095629
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 269 st
Att vara nationalklenod är inte lätt, dessutom är det otidsenligt. Den globala krisen inom bilindustrin, och Volvos olika ”affärer”, har lett till att Volvo måste tänka om, tänka nytt och förändras för att överleva.

Författarna till den här boken diskuterar Volvos utveckling och dess identitetskris från olika synvinklar. Volvo har under lång tid varit bärare av vad vi ser som svenskt (eller skandinaviskt) management: respekt för individen förenat med engagerat lagarbete, stor lojalitet mot ledare som trovärdigt arbetar för företagets bästa, förmåga att skapa lösningar genom samarbete. Hur ska Volvo agera i framtiden? Vilka heliga kor måste slaktas? För alla med Volvo i sina hjärtan är det dags att diskutera vad som är viktigt och värdefullt att bevara.

Om författarna
Sten Jönsson är professor emeritus i företagsekonomi, särskilt Scandinavian Management, vid Gothenburg Research Institute (GRI), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Mikael Wickelgren, ek. dr, är forskare och lärare i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde samt associerad medlem av GRI, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Övriga författare: Thomas Andersson, Anders Boglind, Lars- Göran Järvung, Gary Kokk, Kajsa Lindberg, Stefan Tengblad.
Att vara nationalklenod är inte lätt, dessutom är det otidsenligt. Den globala krisen inom bilindustrin, och Volvos olika ”affärer”, har lett till att Volvo måste tänka om, tänka nytt och förändras för att överleva.

Författarna till den här boken diskuterar Volvos utveckling och dess identitetskris från olika synvinklar. Volvo har under lång tid varit bärare av vad vi ser som svenskt (eller skandinaviskt) management: respekt för individen förenat med engagerat lagarbete, stor lojalitet mot ledare som trovärdigt arbetar för företagets bästa, förmåga att skapa lösningar genom samarbete. Hur ska Volvo agera i framtiden? Vilka heliga kor måste slaktas? För alla med Volvo i sina hjärtan är det dags att diskutera vad som är viktigt och värdefullt att bevara.

Om författarna
Sten Jönsson är professor emeritus i företagsekonomi, särskilt Scandinavian Management, vid Gothenburg Research Institute (GRI), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Mikael Wickelgren, ek. dr, är forskare och lärare i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde samt associerad medlem av GRI, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Övriga författare: Thomas Andersson, Anders Boglind, Lars- Göran Järvung, Gary Kokk, Kajsa Lindberg, Stefan Tengblad.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)