En tanke bakom Fysik för gymnasieskolan är att fysik går att förstå. Därför stöder sig många avsnitt på experiment av den art som eleverna själva kan utföra. Den resonerande framställningen leder fram till fysikaliska samband, som kan härledas med tidigare kunskaper som grund. I varje kapitel finns historiska tillbakablickar, lösta exempel, instuderingsuppgifter och en sammanfattning som följs av en sorterad samling övningsuppgifter.
Den matematiska och begreppsmässiga svårighetsgraden byggs upp successivt. Avsnitt som exempelvis kräver trigonometri eller derivering kommer inte in förrän motsvarande begrepp befästs i matematikkursen.
Grafritande räknare och mätdator utnyttjas som självklara hjälpmedel.
Andra upplagan av Fysik för gymnasieskolan A och B är det senaste ledet i ett ständigt pågående reviderings- och förbättringsarbete. Båda böckerna är anpassade till programmål och kursplan 2000. Förutom de förändringar som föranletts av kursplaneändringar har vissa illustrationer och texter omarbetats. I kurs B har bl a avsnittet om växelström tonats ned. Viktiga begrepp beskrivs liksom tidigare kortfattat i böckernas marginaler, nu på både svenska och engelska.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker