Att läsa skönlitteratur med tonåringar; Gunilla Molloy; 2003
5+ säljare

Att läsa skönlitteratur med tonåringar Upplaga 1

av Gunilla Molloy
Varför tycker många tonåringar att det är tråkigt att läsa skönlitteratur i skolan? Och varför väljer många lärare att läsa ungdomsklassiker som ”Flugornas herre” eller ”På västfronten intet nytt” år efter år med olika klasser? Vilka frågor tycker tonåringar är viktiga att diskutera när de läser skönlitteratur som de själva valt? Vilka frågor vill lärarna att eleverna ska diskutera när de läser skönlitteratur i skolan? Vilken roll spelar egentligen läsningen av skönlitteratur i skolan? I denna bok analyserar författaren hur läsning av skönlitteratur har gestaltat sig i fyra olika klasser från år sju till år nio i grundskolan. Läsaren får följa lärarnas didaktiska frågeställningar vid valet av olika skönlitterära verk och syftet med läsningen av dem. Men hur uppfattas detta syfte av eleverna? Författarens analys visar också hur enskilda elevers receptioner av samma böcker skiljer sig åt och diskuterar hur denna skillnad kan bli en tillgång i klassrummet.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare.
Varför tycker många tonåringar att det är tråkigt att läsa skönlitteratur i skolan? Och varför väljer många lärare att läsa ungdomsklassiker som ”Flugornas herre” eller ”På västfronten intet nytt” år efter år med olika klasser? Vilka frågor tycker tonåringar är viktiga att diskutera när de läser skönlitteratur som de själva valt? Vilka frågor vill lärarna att eleverna ska diskutera när de läser skönlitteratur i skolan? Vilken roll spelar egentligen läsningen av skönlitteratur i skolan? I denna bok analyserar författaren hur läsning av skönlitteratur har gestaltat sig i fyra olika klasser från år sju till år nio i grundskolan. Läsaren får följa lärarnas didaktiska frågeställningar vid valet av olika skönlitterära verk och syftet med läsningen av dem. Men hur uppfattas detta syfte av eleverna? Författarens analys visar också hur enskilda elevers receptioner av samma böcker skiljer sig åt och diskuterar hur denna skillnad kan bli en tillgång i klassrummet.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2003
ISBN: 9789144030074
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 330 st
Varför tycker många tonåringar att det är tråkigt att läsa skönlitteratur i skolan? Och varför väljer många lärare att läsa ungdomsklassiker som ”Flugornas herre” eller ”På västfronten intet nytt” år efter år med olika klasser? Vilka frågor tycker tonåringar är viktiga att diskutera när de läser skönlitteratur som de själva valt? Vilka frågor vill lärarna att eleverna ska diskutera när de läser skönlitteratur i skolan? Vilken roll spelar egentligen läsningen av skönlitteratur i skolan? I denna bok analyserar författaren hur läsning av skönlitteratur har gestaltat sig i fyra olika klasser från år sju till år nio i grundskolan. Läsaren får följa lärarnas didaktiska frågeställningar vid valet av olika skönlitterära verk och syftet med läsningen av dem. Men hur uppfattas detta syfte av eleverna? Författarens analys visar också hur enskilda elevers receptioner av samma böcker skiljer sig åt och diskuterar hur denna skillnad kan bli en tillgång i klassrummet.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare.
Varför tycker många tonåringar att det är tråkigt att läsa skönlitteratur i skolan? Och varför väljer många lärare att läsa ungdomsklassiker som ”Flugornas herre” eller ”På västfronten intet nytt” år efter år med olika klasser? Vilka frågor tycker tonåringar är viktiga att diskutera när de läser skönlitteratur som de själva valt? Vilka frågor vill lärarna att eleverna ska diskutera när de läser skönlitteratur i skolan? Vilken roll spelar egentligen läsningen av skönlitteratur i skolan? I denna bok analyserar författaren hur läsning av skönlitteratur har gestaltat sig i fyra olika klasser från år sju till år nio i grundskolan. Läsaren får följa lärarnas didaktiska frågeställningar vid valet av olika skönlitterära verk och syftet med läsningen av dem. Men hur uppfattas detta syfte av eleverna? Författarens analys visar också hur enskilda elevers receptioner av samma böcker skiljer sig åt och diskuterar hur denna skillnad kan bli en tillgång i klassrummet.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare.
Begagnad bok
229 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
229 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar