Skolämnet svenska : en kritisk ämnesdidaktik; Gunilla Molloy; 2007
5+ säljare

Skolämnet svenska : en kritisk ämnesdidaktik Upplaga 1

av Gunilla Molloy
Undervisar du på samma sätt idag som du gjorde under dina första år som lärare? Om ditt svar är nej, vad har förändrats och varför? Om svaret är ja, varför har inget förändrats? Båda svaren pekar mot en fråga som den här boken behandlar - hur lärare kan reflektera över sin egen undervisning. Att lärare diskuterar och analyserar sina val kring undervisningens form och innehåll ur ett didaktiskt perspektiv är inte alldeles vanligt. Men när så sker kan de tankar som finns bakom den litteraturpedagogik och den kunskapssyn som formar lärarens undervisning lyftas fram. Boken visar på olika bakomliggande undervisningstraditioner, vars styrka vi kanske inte alltid är medvetna om. Men den visar också hur svenskämnet i framtiden kan formas utifrån skolans dubbla uppdrag: kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i svenska.
Undervisar du på samma sätt idag som du gjorde under dina första år som lärare? Om ditt svar är nej, vad har förändrats och varför? Om svaret är ja, varför har inget förändrats? Båda svaren pekar mot en fråga som den här boken behandlar - hur lärare kan reflektera över sin egen undervisning. Att lärare diskuterar och analyserar sina val kring undervisningens form och innehåll ur ett didaktiskt perspektiv är inte alldeles vanligt. Men när så sker kan de tankar som finns bakom den litteraturpedagogik och den kunskapssyn som formar lärarens undervisning lyftas fram. Boken visar på olika bakomliggande undervisningstraditioner, vars styrka vi kanske inte alltid är medvetna om. Men den visar också hur svenskämnet i framtiden kan formas utifrån skolans dubbla uppdrag: kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i svenska.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2007
ISBN: 9789144019987
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 198 st
Undervisar du på samma sätt idag som du gjorde under dina första år som lärare? Om ditt svar är nej, vad har förändrats och varför? Om svaret är ja, varför har inget förändrats? Båda svaren pekar mot en fråga som den här boken behandlar - hur lärare kan reflektera över sin egen undervisning. Att lärare diskuterar och analyserar sina val kring undervisningens form och innehåll ur ett didaktiskt perspektiv är inte alldeles vanligt. Men när så sker kan de tankar som finns bakom den litteraturpedagogik och den kunskapssyn som formar lärarens undervisning lyftas fram. Boken visar på olika bakomliggande undervisningstraditioner, vars styrka vi kanske inte alltid är medvetna om. Men den visar också hur svenskämnet i framtiden kan formas utifrån skolans dubbla uppdrag: kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i svenska.
Undervisar du på samma sätt idag som du gjorde under dina första år som lärare? Om ditt svar är nej, vad har förändrats och varför? Om svaret är ja, varför har inget förändrats? Båda svaren pekar mot en fråga som den här boken behandlar - hur lärare kan reflektera över sin egen undervisning. Att lärare diskuterar och analyserar sina val kring undervisningens form och innehåll ur ett didaktiskt perspektiv är inte alldeles vanligt. Men när så sker kan de tankar som finns bakom den litteraturpedagogik och den kunskapssyn som formar lärarens undervisning lyftas fram. Boken visar på olika bakomliggande undervisningstraditioner, vars styrka vi kanske inte alltid är medvetna om. Men den visar också hur svenskämnet i framtiden kan formas utifrån skolans dubbla uppdrag: kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i svenska.
Begagnad bok
199 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
199 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar