Att räkna med barn : i specifika matematiksvårigheter; Ann-Louise Ljungblad; 2001
5+ säljare

Att räkna med barn : i specifika matematiksvårigheter Upplaga 2

av Ann-Louise Ljungblad
Barn i specifika matematiksvårigheter, dyskalkyli, finns runt omkring oss i våra barngrupper och utslagningen bland dem är tyvärr mycket stor. Det finns sannolikt lika många barn med dyskalkyli som det finns barn med dyslexi.
Hur kan vi som pedagoger träna oss att i framtiden identifiera dessa barn? Barn med dyskalkyli har ofta svårt att planera sin tid och att arbeta efter arbetsschema. De klarar inte enkel problemlösning vilket, förutom svårigheter i matematikundervisningen, ofta ger dem problem i många vanliga vardagssituationer.
I boken ges exempel på:

Hur vi pedagoger kan träna oss i att skilja på allmänna matematik- svårigheter och specifika matematiksvårigheter.
Hur vi identifierar barn med dyskalkyli.
Olika typer av svårigheter som dessa elever har i matematik och även i andra ämnen.
Att arbeta didaktiskt och praktiskt i undervisningen med barn med dyskalkyli.
Hur kan vi stärka självkänslan hos dessa barn och hitta bra arbetsmodeller som de kan använda.
Här ges exempel hur man tränar deras matematiska medvetenhet och hjälper dem att övervinna sina svårigheter med den grundläggande matematiken.
Hur kan vi förmå dessa barn att avancera till en betydligt högre matematisk nivå.
Hur arbetet bland berörd skolpersonal kan samordnas så att goda resultat uppnås.
Hur man organiserar arbetet så att undervisningen får en bra struktur och att barnen tränas i att tillämpa ett processorienterat arbetssätt.
Hur man undviker låsningssituationer där barnen inte förmår behålla en färdighet eller kunskap från den ena stunden till den andra.
Barn i specifika matematiksvårigheter, dyskalkyli, finns runt omkring oss i våra barngrupper och utslagningen bland dem är tyvärr mycket stor. Det finns sannolikt lika många barn med dyskalkyli som det finns barn med dyslexi.
Hur kan vi som pedagoger träna oss att i framtiden identifiera dessa barn? Barn med dyskalkyli har ofta svårt att planera sin tid och att arbeta efter arbetsschema. De klarar inte enkel problemlösning vilket, förutom svårigheter i matematikundervisningen, ofta ger dem problem i många vanliga vardagssituationer.
I boken ges exempel på:

Hur vi pedagoger kan träna oss i att skilja på allmänna matematik- svårigheter och specifika matematiksvårigheter.
Hur vi identifierar barn med dyskalkyli.
Olika typer av svårigheter som dessa elever har i matematik och även i andra ämnen.
Att arbeta didaktiskt och praktiskt i undervisningen med barn med dyskalkyli.
Hur kan vi stärka självkänslan hos dessa barn och hitta bra arbetsmodeller som de kan använda.
Här ges exempel hur man tränar deras matematiska medvetenhet och hjälper dem att övervinna sina svårigheter med den grundläggande matematiken.
Hur kan vi förmå dessa barn att avancera till en betydligt högre matematisk nivå.
Hur arbetet bland berörd skolpersonal kan samordnas så att goda resultat uppnås.
Hur man organiserar arbetet så att undervisningen får en bra struktur och att barnen tränas i att tillämpa ett processorienterat arbetssätt.
Hur man undviker låsningssituationer där barnen inte förmår behålla en färdighet eller kunskap från den ena stunden till den andra.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2001
ISBN: 9789189036925
Förlag: Argument Förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 222 st
Barn i specifika matematiksvårigheter, dyskalkyli, finns runt omkring oss i våra barngrupper och utslagningen bland dem är tyvärr mycket stor. Det finns sannolikt lika många barn med dyskalkyli som det finns barn med dyslexi.
Hur kan vi som pedagoger träna oss att i framtiden identifiera dessa barn? Barn med dyskalkyli har ofta svårt att planera sin tid och att arbeta efter arbetsschema. De klarar inte enkel problemlösning vilket, förutom svårigheter i matematikundervisningen, ofta ger dem problem i många vanliga vardagssituationer.
I boken ges exempel på:

Hur vi pedagoger kan träna oss i att skilja på allmänna matematik- svårigheter och specifika matematiksvårigheter.
Hur vi identifierar barn med dyskalkyli.
Olika typer av svårigheter som dessa elever har i matematik och även i andra ämnen.
Att arbeta didaktiskt och praktiskt i undervisningen med barn med dyskalkyli.
Hur kan vi stärka självkänslan hos dessa barn och hitta bra arbetsmodeller som de kan använda.
Här ges exempel hur man tränar deras matematiska medvetenhet och hjälper dem att övervinna sina svårigheter med den grundläggande matematiken.
Hur kan vi förmå dessa barn att avancera till en betydligt högre matematisk nivå.
Hur arbetet bland berörd skolpersonal kan samordnas så att goda resultat uppnås.
Hur man organiserar arbetet så att undervisningen får en bra struktur och att barnen tränas i att tillämpa ett processorienterat arbetssätt.
Hur man undviker låsningssituationer där barnen inte förmår behålla en färdighet eller kunskap från den ena stunden till den andra.
Barn i specifika matematiksvårigheter, dyskalkyli, finns runt omkring oss i våra barngrupper och utslagningen bland dem är tyvärr mycket stor. Det finns sannolikt lika många barn med dyskalkyli som det finns barn med dyslexi.
Hur kan vi som pedagoger träna oss att i framtiden identifiera dessa barn? Barn med dyskalkyli har ofta svårt att planera sin tid och att arbeta efter arbetsschema. De klarar inte enkel problemlösning vilket, förutom svårigheter i matematikundervisningen, ofta ger dem problem i många vanliga vardagssituationer.
I boken ges exempel på:

Hur vi pedagoger kan träna oss i att skilja på allmänna matematik- svårigheter och specifika matematiksvårigheter.
Hur vi identifierar barn med dyskalkyli.
Olika typer av svårigheter som dessa elever har i matematik och även i andra ämnen.
Att arbeta didaktiskt och praktiskt i undervisningen med barn med dyskalkyli.
Hur kan vi stärka självkänslan hos dessa barn och hitta bra arbetsmodeller som de kan använda.
Här ges exempel hur man tränar deras matematiska medvetenhet och hjälper dem att övervinna sina svårigheter med den grundläggande matematiken.
Hur kan vi förmå dessa barn att avancera till en betydligt högre matematisk nivå.
Hur arbetet bland berörd skolpersonal kan samordnas så att goda resultat uppnås.
Hur man organiserar arbetet så att undervisningen får en bra struktur och att barnen tränas i att tillämpa ett processorienterat arbetssätt.
Hur man undviker låsningssituationer där barnen inte förmår behålla en färdighet eller kunskap från den ena stunden till den andra.
Begagnad bok
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar