Barn i behov : samsyn och samarbete; Emma Edvinsson, Elin Dahné Branting, Görrel Månsson; 2022
spara 17%
2 säljare

Barn i behov : samsyn och samarbete Upplaga 1

av Emma Edvinsson, Elin Dahné Branting, Görrel Månsson
Medvetenheten om barns utvecklingsproblematik har ökat och behov av bedömning, utredning, stöd och behandling identifieras för allt fler och tidigare i barndomen. Denna bok avser att vara ett konkret stöd i samarbetet runt barn med behov utifrån utvecklingssvårigheter såsom adhd och autism samt annan problematik som traumasymtom och beteendeproblem.

Bokens första del fokuserar på de barn och unga som aktualiseras för stöd, bedömning och vård. Utvecklingsområden och vanliga diagnoser presenteras. Frågan om samsjuklighet diskuteras. Vidare behandlas de intellektuella resursernas betydelse, HBTQ+ och hur utredningar kan göras.

Den andra delen fokuserar på processer och situationer som familjer, skolpersonal och vårdinstanser hamnar i och som innebär behov av insatser från flera aktörer. Situationer och dilemman som utmanar samsyn, samarbetsförmåga och organisatoriska gränsdragningar beskrivs och lösningar diskuteras.

Boken riktar sig främst till yrkesverksamma och verksamhetsansvariga inom skola, psykiatri och habilitering samt till studenter inom psykologi, socialt arbete, pedagogik och specialpedagogik, men också till andra med intresse för utvecklingsproblematik hos barn.
Medvetenheten om barns utvecklingsproblematik har ökat och behov av bedömning, utredning, stöd och behandling identifieras för allt fler och tidigare i barndomen. Denna bok avser att vara ett konkret stöd i samarbetet runt barn med behov utifrån utvecklingssvårigheter såsom adhd och autism samt annan problematik som traumasymtom och beteendeproblem.

Bokens första del fokuserar på de barn och unga som aktualiseras för stöd, bedömning och vård. Utvecklingsområden och vanliga diagnoser presenteras. Frågan om samsjuklighet diskuteras. Vidare behandlas de intellektuella resursernas betydelse, HBTQ+ och hur utredningar kan göras.

Den andra delen fokuserar på processer och situationer som familjer, skolpersonal och vårdinstanser hamnar i och som innebär behov av insatser från flera aktörer. Situationer och dilemman som utmanar samsyn, samarbetsförmåga och organisatoriska gränsdragningar beskrivs och lösningar diskuteras.

Boken riktar sig främst till yrkesverksamma och verksamhetsansvariga inom skola, psykiatri och habilitering samt till studenter inom psykologi, socialt arbete, pedagogik och specialpedagogik, men också till andra med intresse för utvecklingsproblematik hos barn.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789144155036
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 197 st
Medvetenheten om barns utvecklingsproblematik har ökat och behov av bedömning, utredning, stöd och behandling identifieras för allt fler och tidigare i barndomen. Denna bok avser att vara ett konkret stöd i samarbetet runt barn med behov utifrån utvecklingssvårigheter såsom adhd och autism samt annan problematik som traumasymtom och beteendeproblem.

Bokens första del fokuserar på de barn och unga som aktualiseras för stöd, bedömning och vård. Utvecklingsområden och vanliga diagnoser presenteras. Frågan om samsjuklighet diskuteras. Vidare behandlas de intellektuella resursernas betydelse, HBTQ+ och hur utredningar kan göras.

Den andra delen fokuserar på processer och situationer som familjer, skolpersonal och vårdinstanser hamnar i och som innebär behov av insatser från flera aktörer. Situationer och dilemman som utmanar samsyn, samarbetsförmåga och organisatoriska gränsdragningar beskrivs och lösningar diskuteras.

Boken riktar sig främst till yrkesverksamma och verksamhetsansvariga inom skola, psykiatri och habilitering samt till studenter inom psykologi, socialt arbete, pedagogik och specialpedagogik, men också till andra med intresse för utvecklingsproblematik hos barn.
Medvetenheten om barns utvecklingsproblematik har ökat och behov av bedömning, utredning, stöd och behandling identifieras för allt fler och tidigare i barndomen. Denna bok avser att vara ett konkret stöd i samarbetet runt barn med behov utifrån utvecklingssvårigheter såsom adhd och autism samt annan problematik som traumasymtom och beteendeproblem.

Bokens första del fokuserar på de barn och unga som aktualiseras för stöd, bedömning och vård. Utvecklingsområden och vanliga diagnoser presenteras. Frågan om samsjuklighet diskuteras. Vidare behandlas de intellektuella resursernas betydelse, HBTQ+ och hur utredningar kan göras.

Den andra delen fokuserar på processer och situationer som familjer, skolpersonal och vårdinstanser hamnar i och som innebär behov av insatser från flera aktörer. Situationer och dilemman som utmanar samsyn, samarbetsförmåga och organisatoriska gränsdragningar beskrivs och lösningar diskuteras.

Boken riktar sig främst till yrkesverksamma och verksamhetsansvariga inom skola, psykiatri och habilitering samt till studenter inom psykologi, socialt arbete, pedagogik och specialpedagogik, men också till andra med intresse för utvecklingsproblematik hos barn.
Begagnad bok
279 kr336 krSpara 57 kr (17%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
279 kr336 krSpara 57 kr (17%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar