Barn som oroar : bemötande och metoder i förskola och förskoleklass; Hasse Hedström; 2014
5+ säljare

Barn som oroar : bemötande och metoder i förskola och förskoleklass Upplaga 1

av Hasse Hedström
Hur bemöter man utagerande förskolebarn som slår eller biter andra barn? Hur kan pedagogerna nå fram till barn som har svårt att samspela? De här barnen behöver extra stöd och uppmärksamhet för att utvecklas optimalt men hur?
Hasse Hedström har här intervjuat forskare och mött pedagoger i förskolan, vars insatser betyder mycket för de här barnens utveckling. Ambitionen har varit att fånga och förmedla några av de framgångsrika strategier som dessa pedagoger använder i vardagen.
Boken vänder sig till dig som arbetar i förskola eller förskoleklass, är speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande med förskolan som verksamhetsområde.
Hasse Hedström, före detta chefredaktör för Lärarförbundets tidskrift Specialpedagogik, har tidigare skrivit böckerna L som i läsa, M som i metod om läsinlärning i förskoleklass och skola och Relationer, ramar och respekt så skapar lärare studiero i klassrummet.

Innehåll
Förord
Inledning
Cici Hoffman, förskollärare:
Relationsskapande och seriesamtal blev framgångsrika byggstenar
Martin Forster, psykolog och forskare:
Att moralisera löser inga problem i förskolan
Birthe Hagström, förskollärare och fil dr i pedagogik:
Kunskap om anknytningsmönster hjälper pedagogen förstå barnet
Kirseberg i Malmö:
Anknytningspedagoger hjälper familjer som inte riktigt räcker till
Helen Åkesson, förskollärare och anknytningspedagog:
Möjlighet att möta barn och föräldrar på ett djupare plan
Kirsebergs resursteam i Malmö:
Barnet är inte illvilligt utan gör så gott det kan
Lugnets skola i Hammarby sjöstad:
CPS tar vara på barns förslag på hur problemen ska lösas
Anna-Karin Andershed, fil dr och universitetslektor i psykologi:
Inlärningspsykologiskt är positiv förstärkning den bästa metoden
Pinocchiogruppen i Söderbärke:
Strukturerat arbetssätt ringar snabbt in problemet
Sektionen för resurs- och stödverksamhet, Linköping:
Tanken är att vända på pedagogens bilder av barnet
Förskollärare i Linköping:
ICDP är ingen manual det är vi som är verktygen
Ulrika Aspeflo, logoped och handledare:
Det är inte ovanligt att personalen skuldbelägger andra
Ann Engström, specialpedagog och handledare:
En tillbakagång betyder inte att börja om från ruta ett
Maria Johansson, förskollärare:
Genom att få en annan människas perspektiv kan vi komma vidare
Marita Andrä, förskollärare:
Handledning har ändrat mitt förhållningssätt till barnen
Ösbydalens förskola i Gustavsberg:
Komet bygger relationer mellan barnet och pedagogerna
Krabban, Skogslyckans förskola i Uddevalla:
Slocknar stjärnglansen i ögonen är det dags att ingripa
Förskolorna i Eskilstuna:
Ett lösningsinriktat arbetssätt är att leta efter det som fungerar
Tomine Lindell-Bagge, förskollärare och specialpedagog:
Marte meo handlar om att arbeta med kameran som verktyg
Elinor Schad, förskolepsykolog och doktorand:
Att gå direkt på en metod blir sällan särskilt lyckat
Kristian Lutz, forskare och lektor:
Tillåt lika stora avvikelser från normen hos barn som hos vuxna
Litteratur

Redaktör: Christina Thors
Hur bemöter man utagerande förskolebarn som slår eller biter andra barn? Hur kan pedagogerna nå fram till barn som har svårt att samspela? De här barnen behöver extra stöd och uppmärksamhet för att utvecklas optimalt men hur?
Hasse Hedström har här intervjuat forskare och mött pedagoger i förskolan, vars insatser betyder mycket för de här barnens utveckling. Ambitionen har varit att fånga och förmedla några av de framgångsrika strategier som dessa pedagoger använder i vardagen.
Boken vänder sig till dig som arbetar i förskola eller förskoleklass, är speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande med förskolan som verksamhetsområde.
Hasse Hedström, före detta chefredaktör för Lärarförbundets tidskrift Specialpedagogik, har tidigare skrivit böckerna L som i läsa, M som i metod om läsinlärning i förskoleklass och skola och Relationer, ramar och respekt så skapar lärare studiero i klassrummet.

Innehåll
Förord
Inledning
Cici Hoffman, förskollärare:
Relationsskapande och seriesamtal blev framgångsrika byggstenar
Martin Forster, psykolog och forskare:
Att moralisera löser inga problem i förskolan
Birthe Hagström, förskollärare och fil dr i pedagogik:
Kunskap om anknytningsmönster hjälper pedagogen förstå barnet
Kirseberg i Malmö:
Anknytningspedagoger hjälper familjer som inte riktigt räcker till
Helen Åkesson, förskollärare och anknytningspedagog:
Möjlighet att möta barn och föräldrar på ett djupare plan
Kirsebergs resursteam i Malmö:
Barnet är inte illvilligt utan gör så gott det kan
Lugnets skola i Hammarby sjöstad:
CPS tar vara på barns förslag på hur problemen ska lösas
Anna-Karin Andershed, fil dr och universitetslektor i psykologi:
Inlärningspsykologiskt är positiv förstärkning den bästa metoden
Pinocchiogruppen i Söderbärke:
Strukturerat arbetssätt ringar snabbt in problemet
Sektionen för resurs- och stödverksamhet, Linköping:
Tanken är att vända på pedagogens bilder av barnet
Förskollärare i Linköping:
ICDP är ingen manual det är vi som är verktygen
Ulrika Aspeflo, logoped och handledare:
Det är inte ovanligt att personalen skuldbelägger andra
Ann Engström, specialpedagog och handledare:
En tillbakagång betyder inte att börja om från ruta ett
Maria Johansson, förskollärare:
Genom att få en annan människas perspektiv kan vi komma vidare
Marita Andrä, förskollärare:
Handledning har ändrat mitt förhållningssätt till barnen
Ösbydalens förskola i Gustavsberg:
Komet bygger relationer mellan barnet och pedagogerna
Krabban, Skogslyckans förskola i Uddevalla:
Slocknar stjärnglansen i ögonen är det dags att ingripa
Förskolorna i Eskilstuna:
Ett lösningsinriktat arbetssätt är att leta efter det som fungerar
Tomine Lindell-Bagge, förskollärare och specialpedagog:
Marte meo handlar om att arbeta med kameran som verktyg
Elinor Schad, förskolepsykolog och doktorand:
Att gå direkt på en metod blir sällan särskilt lyckat
Kristian Lutz, forskare och lektor:
Tillåt lika stora avvikelser från normen hos barn som hos vuxna
Litteratur

Redaktör: Christina Thors
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789198084955
Förlag: Lärarförbundets förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 208 st
Hur bemöter man utagerande förskolebarn som slår eller biter andra barn? Hur kan pedagogerna nå fram till barn som har svårt att samspela? De här barnen behöver extra stöd och uppmärksamhet för att utvecklas optimalt men hur?
Hasse Hedström har här intervjuat forskare och mött pedagoger i förskolan, vars insatser betyder mycket för de här barnens utveckling. Ambitionen har varit att fånga och förmedla några av de framgångsrika strategier som dessa pedagoger använder i vardagen.
Boken vänder sig till dig som arbetar i förskola eller förskoleklass, är speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande med förskolan som verksamhetsområde.
Hasse Hedström, före detta chefredaktör för Lärarförbundets tidskrift Specialpedagogik, har tidigare skrivit böckerna L som i läsa, M som i metod om läsinlärning i förskoleklass och skola och Relationer, ramar och respekt så skapar lärare studiero i klassrummet.

Innehåll
Förord
Inledning
Cici Hoffman, förskollärare:
Relationsskapande och seriesamtal blev framgångsrika byggstenar
Martin Forster, psykolog och forskare:
Att moralisera löser inga problem i förskolan
Birthe Hagström, förskollärare och fil dr i pedagogik:
Kunskap om anknytningsmönster hjälper pedagogen förstå barnet
Kirseberg i Malmö:
Anknytningspedagoger hjälper familjer som inte riktigt räcker till
Helen Åkesson, förskollärare och anknytningspedagog:
Möjlighet att möta barn och föräldrar på ett djupare plan
Kirsebergs resursteam i Malmö:
Barnet är inte illvilligt utan gör så gott det kan
Lugnets skola i Hammarby sjöstad:
CPS tar vara på barns förslag på hur problemen ska lösas
Anna-Karin Andershed, fil dr och universitetslektor i psykologi:
Inlärningspsykologiskt är positiv förstärkning den bästa metoden
Pinocchiogruppen i Söderbärke:
Strukturerat arbetssätt ringar snabbt in problemet
Sektionen för resurs- och stödverksamhet, Linköping:
Tanken är att vända på pedagogens bilder av barnet
Förskollärare i Linköping:
ICDP är ingen manual det är vi som är verktygen
Ulrika Aspeflo, logoped och handledare:
Det är inte ovanligt att personalen skuldbelägger andra
Ann Engström, specialpedagog och handledare:
En tillbakagång betyder inte att börja om från ruta ett
Maria Johansson, förskollärare:
Genom att få en annan människas perspektiv kan vi komma vidare
Marita Andrä, förskollärare:
Handledning har ändrat mitt förhållningssätt till barnen
Ösbydalens förskola i Gustavsberg:
Komet bygger relationer mellan barnet och pedagogerna
Krabban, Skogslyckans förskola i Uddevalla:
Slocknar stjärnglansen i ögonen är det dags att ingripa
Förskolorna i Eskilstuna:
Ett lösningsinriktat arbetssätt är att leta efter det som fungerar
Tomine Lindell-Bagge, förskollärare och specialpedagog:
Marte meo handlar om att arbeta med kameran som verktyg
Elinor Schad, förskolepsykolog och doktorand:
Att gå direkt på en metod blir sällan särskilt lyckat
Kristian Lutz, forskare och lektor:
Tillåt lika stora avvikelser från normen hos barn som hos vuxna
Litteratur

Redaktör: Christina Thors
Hur bemöter man utagerande förskolebarn som slår eller biter andra barn? Hur kan pedagogerna nå fram till barn som har svårt att samspela? De här barnen behöver extra stöd och uppmärksamhet för att utvecklas optimalt men hur?
Hasse Hedström har här intervjuat forskare och mött pedagoger i förskolan, vars insatser betyder mycket för de här barnens utveckling. Ambitionen har varit att fånga och förmedla några av de framgångsrika strategier som dessa pedagoger använder i vardagen.
Boken vänder sig till dig som arbetar i förskola eller förskoleklass, är speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande med förskolan som verksamhetsområde.
Hasse Hedström, före detta chefredaktör för Lärarförbundets tidskrift Specialpedagogik, har tidigare skrivit böckerna L som i läsa, M som i metod om läsinlärning i förskoleklass och skola och Relationer, ramar och respekt så skapar lärare studiero i klassrummet.

Innehåll
Förord
Inledning
Cici Hoffman, förskollärare:
Relationsskapande och seriesamtal blev framgångsrika byggstenar
Martin Forster, psykolog och forskare:
Att moralisera löser inga problem i förskolan
Birthe Hagström, förskollärare och fil dr i pedagogik:
Kunskap om anknytningsmönster hjälper pedagogen förstå barnet
Kirseberg i Malmö:
Anknytningspedagoger hjälper familjer som inte riktigt räcker till
Helen Åkesson, förskollärare och anknytningspedagog:
Möjlighet att möta barn och föräldrar på ett djupare plan
Kirsebergs resursteam i Malmö:
Barnet är inte illvilligt utan gör så gott det kan
Lugnets skola i Hammarby sjöstad:
CPS tar vara på barns förslag på hur problemen ska lösas
Anna-Karin Andershed, fil dr och universitetslektor i psykologi:
Inlärningspsykologiskt är positiv förstärkning den bästa metoden
Pinocchiogruppen i Söderbärke:
Strukturerat arbetssätt ringar snabbt in problemet
Sektionen för resurs- och stödverksamhet, Linköping:
Tanken är att vända på pedagogens bilder av barnet
Förskollärare i Linköping:
ICDP är ingen manual det är vi som är verktygen
Ulrika Aspeflo, logoped och handledare:
Det är inte ovanligt att personalen skuldbelägger andra
Ann Engström, specialpedagog och handledare:
En tillbakagång betyder inte att börja om från ruta ett
Maria Johansson, förskollärare:
Genom att få en annan människas perspektiv kan vi komma vidare
Marita Andrä, förskollärare:
Handledning har ändrat mitt förhållningssätt till barnen
Ösbydalens förskola i Gustavsberg:
Komet bygger relationer mellan barnet och pedagogerna
Krabban, Skogslyckans förskola i Uddevalla:
Slocknar stjärnglansen i ögonen är det dags att ingripa
Förskolorna i Eskilstuna:
Ett lösningsinriktat arbetssätt är att leta efter det som fungerar
Tomine Lindell-Bagge, förskollärare och specialpedagog:
Marte meo handlar om att arbeta med kameran som verktyg
Elinor Schad, förskolepsykolog och doktorand:
Att gå direkt på en metod blir sällan särskilt lyckat
Kristian Lutz, forskare och lektor:
Tillåt lika stora avvikelser från normen hos barn som hos vuxna
Litteratur

Redaktör: Christina Thors
Begagnad bok
85 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
85 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar