Beteendedesign : psykologin som förändrar tankar, käns; Arvid Janson, Niklas Laninge; 2017
endast ny

Beteendedesign : psykologin som förändrar tankar, käns Upplaga 1

av Arvid Janson, Niklas Laninge
Vad är det som driver (eller hindrar) ett beteende? Hur kan man använda detta rent praktiskt? Att ge människor en knuff i den riktning man vill att de ska ta – att till exempel köpa de ekologiska bananerna, godkänna organdonation eller följa oss på sociala medier – är en växande trend. Beteendeekonomi, eller nudging, är ett område som blir allt större inom både psykologi, ledarskap och företagande. Boken väver samman kunskaper från tre olika fält:

● Psykologi, som förklarar människors beteende.

● Design, som ger oss människocentrerade metoder och arbetssätt

● Innovation, som fokuserar på utveckling och nytänkande

Beteendedesign ger läsaren insikter i psykologisk forskning från fälten beteendeekonomi, inlärningspsykologi och kognitionspsykologi, och här förklaras vad det innebär att ”designa beteenden”.

Till skillnad från de flesta böcker om beteendeekonomi är det här en bok som utgår från förändringsprocessen och sätter fingret på hur teorier från psykologin kan användas för att lösa problem, snarare än att utgå ifrån teorierna. Det blir enklare för läsaren att identifiera sig med problemen som presenteras och det blir lättare att konkret tillämpa innehållet i boken.
Vad är det som driver (eller hindrar) ett beteende? Hur kan man använda detta rent praktiskt? Att ge människor en knuff i den riktning man vill att de ska ta – att till exempel köpa de ekologiska bananerna, godkänna organdonation eller följa oss på sociala medier – är en växande trend. Beteendeekonomi, eller nudging, är ett område som blir allt större inom både psykologi, ledarskap och företagande. Boken väver samman kunskaper från tre olika fält:

● Psykologi, som förklarar människors beteende.

● Design, som ger oss människocentrerade metoder och arbetssätt

● Innovation, som fokuserar på utveckling och nytänkande

Beteendedesign ger läsaren insikter i psykologisk forskning från fälten beteendeekonomi, inlärningspsykologi och kognitionspsykologi, och här förklaras vad det innebär att ”designa beteenden”.

Till skillnad från de flesta böcker om beteendeekonomi är det här en bok som utgår från förändringsprocessen och sätter fingret på hur teorier från psykologin kan användas för att lösa problem, snarare än att utgå ifrån teorierna. Det blir enklare för läsaren att identifiera sig med problemen som presenteras och det blir lättare att konkret tillämpa innehållet i boken.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789127819207
Förlag: Natur & Kultur Digital
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 213 st
Vad är det som driver (eller hindrar) ett beteende? Hur kan man använda detta rent praktiskt? Att ge människor en knuff i den riktning man vill att de ska ta – att till exempel köpa de ekologiska bananerna, godkänna organdonation eller följa oss på sociala medier – är en växande trend. Beteendeekonomi, eller nudging, är ett område som blir allt större inom både psykologi, ledarskap och företagande. Boken väver samman kunskaper från tre olika fält:

● Psykologi, som förklarar människors beteende.

● Design, som ger oss människocentrerade metoder och arbetssätt

● Innovation, som fokuserar på utveckling och nytänkande

Beteendedesign ger läsaren insikter i psykologisk forskning från fälten beteendeekonomi, inlärningspsykologi och kognitionspsykologi, och här förklaras vad det innebär att ”designa beteenden”.

Till skillnad från de flesta böcker om beteendeekonomi är det här en bok som utgår från förändringsprocessen och sätter fingret på hur teorier från psykologin kan användas för att lösa problem, snarare än att utgå ifrån teorierna. Det blir enklare för läsaren att identifiera sig med problemen som presenteras och det blir lättare att konkret tillämpa innehållet i boken.
Vad är det som driver (eller hindrar) ett beteende? Hur kan man använda detta rent praktiskt? Att ge människor en knuff i den riktning man vill att de ska ta – att till exempel köpa de ekologiska bananerna, godkänna organdonation eller följa oss på sociala medier – är en växande trend. Beteendeekonomi, eller nudging, är ett område som blir allt större inom både psykologi, ledarskap och företagande. Boken väver samman kunskaper från tre olika fält:

● Psykologi, som förklarar människors beteende.

● Design, som ger oss människocentrerade metoder och arbetssätt

● Innovation, som fokuserar på utveckling och nytänkande

Beteendedesign ger läsaren insikter i psykologisk forskning från fälten beteendeekonomi, inlärningspsykologi och kognitionspsykologi, och här förklaras vad det innebär att ”designa beteenden”.

Till skillnad från de flesta böcker om beteendeekonomi är det här en bok som utgår från förändringsprocessen och sätter fingret på hur teorier från psykologin kan användas för att lösa problem, snarare än att utgå ifrån teorierna. Det blir enklare för läsaren att identifiera sig med problemen som presenteras och det blir lättare att konkret tillämpa innehållet i boken.
Ny bok
161 kr169 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
161 kr169 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)