Betygsgapet mellan flickor och pojkar och konsekvenser för framtidens arbetsmarknad : Underlagsrapport 11 till Framtidskommissionen; Åsa Löfström; 2012

Betygsgapet mellan flickor och pojkar och konsekvenser för framtidens arbetsmarknad : Underlagsrapport 11 till Framtidskommissionen

av Åsa Löfström
HAR UTGÅTT - GÅR INTE ATT BESTÄLLA.

Flickors bättre skolresultat ger effekter på arbetsmarknaden!

Betygsgapet mellan flickor och pojkar i skolan består. Flickor har i genomsnitt högre betyg än pojkarna i både grundskolan och gymnasieskolan. Resultatet av detta är en ökande kvinnlig dominans på högskoleutbildningarna och att kvinnor stärker sin ställning i yrken som kräver högre utbildning.
Konstaterar att datorernas intåg i skolan under de senaste 20 åren inte har hjälpt pojkarna att höja sina resultat trots att pojkarna var snabbare på att använda datortekniken.
Pojkarnas sämre betyg tycks inte bero på diskriminering eller på grundskolelärarnas kön. Däremot tycks omställningen från traditionell katederundervisning till mer självständiga inlärningsmetoder ha spelat roll.
I de yrken som kräver minst tre års högskoleutbildning ökade antalet anställda med 200 000 personer mellan åren 2001 och 2010. 68 procent av dem var kvinnor. Kvinnors andel inom tidigare mansdominerade yrken har också ökat. Andelen kvinnliga chefer ökade också under samma period: från 31 till 42 procent.
HAR UTGÅTT - GÅR INTE ATT BESTÄLLA.

Flickors bättre skolresultat ger effekter på arbetsmarknaden!

Betygsgapet mellan flickor och pojkar i skolan består. Flickor har i genomsnitt högre betyg än pojkarna i både grundskolan och gymnasieskolan. Resultatet av detta är en ökande kvinnlig dominans på högskoleutbildningarna och att kvinnor stärker sin ställning i yrken som kräver högre utbildning.
Konstaterar att datorernas intåg i skolan under de senaste 20 åren inte har hjälpt pojkarna att höja sina resultat trots att pojkarna var snabbare på att använda datortekniken.
Pojkarnas sämre betyg tycks inte bero på diskriminering eller på grundskolelärarnas kön. Däremot tycks omställningen från traditionell katederundervisning till mer självständiga inlärningsmetoder ha spelat roll.
I de yrken som kräver minst tre års högskoleutbildning ökade antalet anställda med 200 000 personer mellan åren 2001 och 2010. 68 procent av dem var kvinnor. Kvinnors andel inom tidigare mansdominerade yrken har också ökat. Andelen kvinnliga chefer ökade också under samma period: från 31 till 42 procent.
Utgiven: 2012
ISBN: 9789138238400
Förlag: Norstedts Juridik
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 97 st
HAR UTGÅTT - GÅR INTE ATT BESTÄLLA.

Flickors bättre skolresultat ger effekter på arbetsmarknaden!

Betygsgapet mellan flickor och pojkar i skolan består. Flickor har i genomsnitt högre betyg än pojkarna i både grundskolan och gymnasieskolan. Resultatet av detta är en ökande kvinnlig dominans på högskoleutbildningarna och att kvinnor stärker sin ställning i yrken som kräver högre utbildning.
Konstaterar att datorernas intåg i skolan under de senaste 20 åren inte har hjälpt pojkarna att höja sina resultat trots att pojkarna var snabbare på att använda datortekniken.
Pojkarnas sämre betyg tycks inte bero på diskriminering eller på grundskolelärarnas kön. Däremot tycks omställningen från traditionell katederundervisning till mer självständiga inlärningsmetoder ha spelat roll.
I de yrken som kräver minst tre års högskoleutbildning ökade antalet anställda med 200 000 personer mellan åren 2001 och 2010. 68 procent av dem var kvinnor. Kvinnors andel inom tidigare mansdominerade yrken har också ökat. Andelen kvinnliga chefer ökade också under samma period: från 31 till 42 procent.
HAR UTGÅTT - GÅR INTE ATT BESTÄLLA.

Flickors bättre skolresultat ger effekter på arbetsmarknaden!

Betygsgapet mellan flickor och pojkar i skolan består. Flickor har i genomsnitt högre betyg än pojkarna i både grundskolan och gymnasieskolan. Resultatet av detta är en ökande kvinnlig dominans på högskoleutbildningarna och att kvinnor stärker sin ställning i yrken som kräver högre utbildning.
Konstaterar att datorernas intåg i skolan under de senaste 20 åren inte har hjälpt pojkarna att höja sina resultat trots att pojkarna var snabbare på att använda datortekniken.
Pojkarnas sämre betyg tycks inte bero på diskriminering eller på grundskolelärarnas kön. Däremot tycks omställningen från traditionell katederundervisning till mer självständiga inlärningsmetoder ha spelat roll.
I de yrken som kräver minst tre års högskoleutbildning ökade antalet anställda med 200 000 personer mellan åren 2001 och 2010. 68 procent av dem var kvinnor. Kvinnors andel inom tidigare mansdominerade yrken har också ökat. Andelen kvinnliga chefer ökade också under samma period: från 31 till 42 procent.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)