Bildskapande i förskola och skola; Marie Bendroth Karlsson; 1998
spara 39%
5+ säljare

Bildskapande i förskola och skola Upplaga 1

av Marie Bendroth Karlsson
Den grundläggande frågan i denna bok är vad som hindrar respektive stimulerar barns bildskapande. Boken inleds med en historisk översikt som presenterar de dominerande bildpedagogiska teorierna under senare delen av 1900-talet, dvs. de traditioner som idag verksamma pedagoger kan tänkas vara påverkade av. Huvuddelen av boken utgörs av närbeskrivningar av samspelet mellan pedagoger och barn samt mellan barnen i samband med bildpedagogiska aktiviteter. De aktiviteter som beskrivs och analyseras är ett antal autentiska bildprojekt i förskola och skola. I författarens tolkningar framgår vad som kan vara fruktbart och vad som kan ställa till problem för barnen när de får i uppgift att göra bilder av olika slag. Vidare behandlas teorier om hur barn lär och kriterier för estetisk verksamhet. Bokens syfte är att uppmuntra till reflektion kring estetisk verksamhet och ge inspiration till ett genomtänkt sätt att arbeta med bild.Boken är avsedd för blivande förskollärare, fritidspedagoger och 1–7-lärare. Den vänder sig också till redan yrkesverksamma pedagoger, t.ex. som diskussionsunderlag vid fortbildning i arbetslaget.
Den grundläggande frågan i denna bok är vad som hindrar respektive stimulerar barns bildskapande. Boken inleds med en historisk översikt som presenterar de dominerande bildpedagogiska teorierna under senare delen av 1900-talet, dvs. de traditioner som idag verksamma pedagoger kan tänkas vara påverkade av. Huvuddelen av boken utgörs av närbeskrivningar av samspelet mellan pedagoger och barn samt mellan barnen i samband med bildpedagogiska aktiviteter. De aktiviteter som beskrivs och analyseras är ett antal autentiska bildprojekt i förskola och skola. I författarens tolkningar framgår vad som kan vara fruktbart och vad som kan ställa till problem för barnen när de får i uppgift att göra bilder av olika slag. Vidare behandlas teorier om hur barn lär och kriterier för estetisk verksamhet. Bokens syfte är att uppmuntra till reflektion kring estetisk verksamhet och ge inspiration till ett genomtänkt sätt att arbeta med bild.Boken är avsedd för blivande förskollärare, fritidspedagoger och 1–7-lärare. Den vänder sig också till redan yrkesverksamma pedagoger, t.ex. som diskussionsunderlag vid fortbildning i arbetslaget.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1998
ISBN: 9789144004266
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 232 st
Den grundläggande frågan i denna bok är vad som hindrar respektive stimulerar barns bildskapande. Boken inleds med en historisk översikt som presenterar de dominerande bildpedagogiska teorierna under senare delen av 1900-talet, dvs. de traditioner som idag verksamma pedagoger kan tänkas vara påverkade av. Huvuddelen av boken utgörs av närbeskrivningar av samspelet mellan pedagoger och barn samt mellan barnen i samband med bildpedagogiska aktiviteter. De aktiviteter som beskrivs och analyseras är ett antal autentiska bildprojekt i förskola och skola. I författarens tolkningar framgår vad som kan vara fruktbart och vad som kan ställa till problem för barnen när de får i uppgift att göra bilder av olika slag. Vidare behandlas teorier om hur barn lär och kriterier för estetisk verksamhet. Bokens syfte är att uppmuntra till reflektion kring estetisk verksamhet och ge inspiration till ett genomtänkt sätt att arbeta med bild.Boken är avsedd för blivande förskollärare, fritidspedagoger och 1–7-lärare. Den vänder sig också till redan yrkesverksamma pedagoger, t.ex. som diskussionsunderlag vid fortbildning i arbetslaget.
Den grundläggande frågan i denna bok är vad som hindrar respektive stimulerar barns bildskapande. Boken inleds med en historisk översikt som presenterar de dominerande bildpedagogiska teorierna under senare delen av 1900-talet, dvs. de traditioner som idag verksamma pedagoger kan tänkas vara påverkade av. Huvuddelen av boken utgörs av närbeskrivningar av samspelet mellan pedagoger och barn samt mellan barnen i samband med bildpedagogiska aktiviteter. De aktiviteter som beskrivs och analyseras är ett antal autentiska bildprojekt i förskola och skola. I författarens tolkningar framgår vad som kan vara fruktbart och vad som kan ställa till problem för barnen när de får i uppgift att göra bilder av olika slag. Vidare behandlas teorier om hur barn lär och kriterier för estetisk verksamhet. Bokens syfte är att uppmuntra till reflektion kring estetisk verksamhet och ge inspiration till ett genomtänkt sätt att arbeta med bild.Boken är avsedd för blivande förskollärare, fritidspedagoger och 1–7-lärare. Den vänder sig också till redan yrkesverksamma pedagoger, t.ex. som diskussionsunderlag vid fortbildning i arbetslaget.
Begagnad bok
225 kr366 krSpara 141 kr (39%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
225 kr366 krSpara 141 kr (39%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar