Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskap i didaktisk belysning; Gustav Helldén, Per Högström, Gunnar Jonsson, Inger Karlefors, Anna Vikström; 2015
spara 22%
5+ säljare

Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskap i didaktisk belysning Upplaga 2

av Gustav Helldén, Per Högström, Gunnar Jonsson, Inger Karlefors, Anna Vikström
Vad händer när vatten fryser till is? Hur övervintrar bin? När dör en morot? Vad behövs för att ett frö ska gro? Dessa och andra till synes enkla frågor leder i boken Vägar till naturvetenskapens värld – ämneskunskap i didaktisk belysning in på de stora frågorna om allt liv på vår jord, om biologisk mångfald, ekologi och hållbar utveckling.

Bokens författare börjar med att behandla de små atomerna, därefter cellen och villkoren för några olika livsformers liv och växande, och avslutar i ekosystemen och våra mänskliga samhällen. Deras utgångspunkt är övertygelsen om att det naturvetenskapliga ämnesinnehållet ska behandlas tillsammans med de ämnesdidaktiska frågorna.

Den didaktiska belysningen är inspirerad av variationsteorin, en teori om lärande som utgår från att variationen är en viktig förutsättning för att vi ska kunna urskilja saker i vår omvärld. Fokus ligger här på ”lärandets objekt”, det vill säga det som eleverna förväntas lära sig, hur detta lärande görs möjligt och vad eleverna sedan faktiskt lär sig.

Boken är främst tänkt som kurslitteratur inom lärarutbildningen och grundläggande fortbildningar för förskollärare och lärare. Den kan också användas i olika barnledarutbildningar inom natur- och fritidssektorn. Intresserade lärare som vill bredda sina kunskaper i ämnet kan också ha stor glädje av boken.

Denna andra upplaga har kompletterats med två nya kapitel: ett grundläggande från fysikens område och ett om rymden.

Om författarna

Gustav Helldén, professor emeritus i de naturvetenskapliga ämnenas didaktik vid Högskolan Kristianstad.

Per Högström, fil.dr och universitetslektor i pedagogik med inriktning mot naturvetenskapernas didaktik vid Luleå tekniska universitet.

Gunnar Jonsson, fil.dr och universitetslektor i naturvetenskapligt lärande vid Luleå tekniska universitet.

Inger Karlefors, fil.dr och universitetslektor i pedagogik vid Luleå tekniska universitet.

Anna Vikström, fil.dr och universitetslektor i naturvetenskapligt lärande på lärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet.

Sagt om boken

"Vägar till naturvetenskapens värld är skriven av fyra lektorer vid Luleå tekniska universitet och en professor emeritus vid Högskolan Kristianstad. Samtliga med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnena, didaktik eller lärande. Denna andra upplaga av boken har kompletterats med två nya kapitel: ett grundläggande från fysikens område och ett om rymden. Boken är främst avsedd att användas som kurslitteratur inom lärarutbildningen för grundskolans tidigare år och grundläggande fortbildningar för förskollärare och lärare. Tanken med boken är att erbjuda möjlighet att utveckla ämneskunskaper samtidigt som didaktisk forskning och teorier om lärande finns med i samtliga kapitel. Fokus i de didaktiska avsnitten ligger på vad eleverna förväntas lära sig, hur lärandet görs möjligt och vad eleverna sedan faktiskt lär sig. Med styrdokumentens delvis nya krav på ämnesinnehåll inom exempelvis de naturvetenskapliga ämnena fyller denna gedigna bok en funktion." BTJ-häftet nr 19, 2015 Lektör Marianne Petrén
Vad händer när vatten fryser till is? Hur övervintrar bin? När dör en morot? Vad behövs för att ett frö ska gro? Dessa och andra till synes enkla frågor leder i boken Vägar till naturvetenskapens värld – ämneskunskap i didaktisk belysning in på de stora frågorna om allt liv på vår jord, om biologisk mångfald, ekologi och hållbar utveckling.

Bokens författare börjar med att behandla de små atomerna, därefter cellen och villkoren för några olika livsformers liv och växande, och avslutar i ekosystemen och våra mänskliga samhällen. Deras utgångspunkt är övertygelsen om att det naturvetenskapliga ämnesinnehållet ska behandlas tillsammans med de ämnesdidaktiska frågorna.

Den didaktiska belysningen är inspirerad av variationsteorin, en teori om lärande som utgår från att variationen är en viktig förutsättning för att vi ska kunna urskilja saker i vår omvärld. Fokus ligger här på ”lärandets objekt”, det vill säga det som eleverna förväntas lära sig, hur detta lärande görs möjligt och vad eleverna sedan faktiskt lär sig.

Boken är främst tänkt som kurslitteratur inom lärarutbildningen och grundläggande fortbildningar för förskollärare och lärare. Den kan också användas i olika barnledarutbildningar inom natur- och fritidssektorn. Intresserade lärare som vill bredda sina kunskaper i ämnet kan också ha stor glädje av boken.

Denna andra upplaga har kompletterats med två nya kapitel: ett grundläggande från fysikens område och ett om rymden.

Om författarna

Gustav Helldén, professor emeritus i de naturvetenskapliga ämnenas didaktik vid Högskolan Kristianstad.

Per Högström, fil.dr och universitetslektor i pedagogik med inriktning mot naturvetenskapernas didaktik vid Luleå tekniska universitet.

Gunnar Jonsson, fil.dr och universitetslektor i naturvetenskapligt lärande vid Luleå tekniska universitet.

Inger Karlefors, fil.dr och universitetslektor i pedagogik vid Luleå tekniska universitet.

Anna Vikström, fil.dr och universitetslektor i naturvetenskapligt lärande på lärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet.

Sagt om boken

"Vägar till naturvetenskapens värld är skriven av fyra lektorer vid Luleå tekniska universitet och en professor emeritus vid Högskolan Kristianstad. Samtliga med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnena, didaktik eller lärande. Denna andra upplaga av boken har kompletterats med två nya kapitel: ett grundläggande från fysikens område och ett om rymden. Boken är främst avsedd att användas som kurslitteratur inom lärarutbildningen för grundskolans tidigare år och grundläggande fortbildningar för förskollärare och lärare. Tanken med boken är att erbjuda möjlighet att utveckla ämneskunskaper samtidigt som didaktisk forskning och teorier om lärande finns med i samtliga kapitel. Fokus i de didaktiska avsnitten ligger på vad eleverna förväntas lära sig, hur lärandet görs möjligt och vad eleverna sedan faktiskt lär sig. Med styrdokumentens delvis nya krav på ämnesinnehåll inom exempelvis de naturvetenskapliga ämnena fyller denna gedigna bok en funktion." BTJ-häftet nr 19, 2015 Lektör Marianne Petrén
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789147114788
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 261 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2010)
från 109 kr
Upplaga 2 (2015)
från 359 kr
Vad händer när vatten fryser till is? Hur övervintrar bin? När dör en morot? Vad behövs för att ett frö ska gro? Dessa och andra till synes enkla frågor leder i boken Vägar till naturvetenskapens värld – ämneskunskap i didaktisk belysning in på de stora frågorna om allt liv på vår jord, om biologisk mångfald, ekologi och hållbar utveckling.

Bokens författare börjar med att behandla de små atomerna, därefter cellen och villkoren för några olika livsformers liv och växande, och avslutar i ekosystemen och våra mänskliga samhällen. Deras utgångspunkt är övertygelsen om att det naturvetenskapliga ämnesinnehållet ska behandlas tillsammans med de ämnesdidaktiska frågorna.

Den didaktiska belysningen är inspirerad av variationsteorin, en teori om lärande som utgår från att variationen är en viktig förutsättning för att vi ska kunna urskilja saker i vår omvärld. Fokus ligger här på ”lärandets objekt”, det vill säga det som eleverna förväntas lära sig, hur detta lärande görs möjligt och vad eleverna sedan faktiskt lär sig.

Boken är främst tänkt som kurslitteratur inom lärarutbildningen och grundläggande fortbildningar för förskollärare och lärare. Den kan också användas i olika barnledarutbildningar inom natur- och fritidssektorn. Intresserade lärare som vill bredda sina kunskaper i ämnet kan också ha stor glädje av boken.

Denna andra upplaga har kompletterats med två nya kapitel: ett grundläggande från fysikens område och ett om rymden.

Om författarna

Gustav Helldén, professor emeritus i de naturvetenskapliga ämnenas didaktik vid Högskolan Kristianstad.

Per Högström, fil.dr och universitetslektor i pedagogik med inriktning mot naturvetenskapernas didaktik vid Luleå tekniska universitet.

Gunnar Jonsson, fil.dr och universitetslektor i naturvetenskapligt lärande vid Luleå tekniska universitet.

Inger Karlefors, fil.dr och universitetslektor i pedagogik vid Luleå tekniska universitet.

Anna Vikström, fil.dr och universitetslektor i naturvetenskapligt lärande på lärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet.

Sagt om boken

"Vägar till naturvetenskapens värld är skriven av fyra lektorer vid Luleå tekniska universitet och en professor emeritus vid Högskolan Kristianstad. Samtliga med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnena, didaktik eller lärande. Denna andra upplaga av boken har kompletterats med två nya kapitel: ett grundläggande från fysikens område och ett om rymden. Boken är främst avsedd att användas som kurslitteratur inom lärarutbildningen för grundskolans tidigare år och grundläggande fortbildningar för förskollärare och lärare. Tanken med boken är att erbjuda möjlighet att utveckla ämneskunskaper samtidigt som didaktisk forskning och teorier om lärande finns med i samtliga kapitel. Fokus i de didaktiska avsnitten ligger på vad eleverna förväntas lära sig, hur lärandet görs möjligt och vad eleverna sedan faktiskt lär sig. Med styrdokumentens delvis nya krav på ämnesinnehåll inom exempelvis de naturvetenskapliga ämnena fyller denna gedigna bok en funktion." BTJ-häftet nr 19, 2015 Lektör Marianne Petrén
Vad händer när vatten fryser till is? Hur övervintrar bin? När dör en morot? Vad behövs för att ett frö ska gro? Dessa och andra till synes enkla frågor leder i boken Vägar till naturvetenskapens värld – ämneskunskap i didaktisk belysning in på de stora frågorna om allt liv på vår jord, om biologisk mångfald, ekologi och hållbar utveckling.

Bokens författare börjar med att behandla de små atomerna, därefter cellen och villkoren för några olika livsformers liv och växande, och avslutar i ekosystemen och våra mänskliga samhällen. Deras utgångspunkt är övertygelsen om att det naturvetenskapliga ämnesinnehållet ska behandlas tillsammans med de ämnesdidaktiska frågorna.

Den didaktiska belysningen är inspirerad av variationsteorin, en teori om lärande som utgår från att variationen är en viktig förutsättning för att vi ska kunna urskilja saker i vår omvärld. Fokus ligger här på ”lärandets objekt”, det vill säga det som eleverna förväntas lära sig, hur detta lärande görs möjligt och vad eleverna sedan faktiskt lär sig.

Boken är främst tänkt som kurslitteratur inom lärarutbildningen och grundläggande fortbildningar för förskollärare och lärare. Den kan också användas i olika barnledarutbildningar inom natur- och fritidssektorn. Intresserade lärare som vill bredda sina kunskaper i ämnet kan också ha stor glädje av boken.

Denna andra upplaga har kompletterats med två nya kapitel: ett grundläggande från fysikens område och ett om rymden.

Om författarna

Gustav Helldén, professor emeritus i de naturvetenskapliga ämnenas didaktik vid Högskolan Kristianstad.

Per Högström, fil.dr och universitetslektor i pedagogik med inriktning mot naturvetenskapernas didaktik vid Luleå tekniska universitet.

Gunnar Jonsson, fil.dr och universitetslektor i naturvetenskapligt lärande vid Luleå tekniska universitet.

Inger Karlefors, fil.dr och universitetslektor i pedagogik vid Luleå tekniska universitet.

Anna Vikström, fil.dr och universitetslektor i naturvetenskapligt lärande på lärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet.

Sagt om boken

"Vägar till naturvetenskapens värld är skriven av fyra lektorer vid Luleå tekniska universitet och en professor emeritus vid Högskolan Kristianstad. Samtliga med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnena, didaktik eller lärande. Denna andra upplaga av boken har kompletterats med två nya kapitel: ett grundläggande från fysikens område och ett om rymden. Boken är främst avsedd att användas som kurslitteratur inom lärarutbildningen för grundskolans tidigare år och grundläggande fortbildningar för förskollärare och lärare. Tanken med boken är att erbjuda möjlighet att utveckla ämneskunskaper samtidigt som didaktisk forskning och teorier om lärande finns med i samtliga kapitel. Fokus i de didaktiska avsnitten ligger på vad eleverna förväntas lära sig, hur lärandet görs möjligt och vad eleverna sedan faktiskt lär sig. Med styrdokumentens delvis nya krav på ämnesinnehåll inom exempelvis de naturvetenskapliga ämnena fyller denna gedigna bok en funktion." BTJ-häftet nr 19, 2015 Lektör Marianne Petrén
Begagnad bok
359 kr456 krSpara 97 kr (22%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
359 kr456 krSpara 97 kr (22%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar