Claiming space : discourses on gender, popular music, and social change; Cecilia Björck; 2011
spara 37%
1 säljare

Claiming space : discourses on gender, popular music, and social change

av Cecilia Björck
Avhandlingens material utgörs av inspelade rundabordssamtal med personal och deltagare från fyra svenska musikprojekt som syftar till att öka antalet tjejer i pop och rock: ett projekt inom en ungdomsorganisation, en folkhögskolekurs, ett lokalt musikernätverk samt ett rock/popläger för unga tjejer. I avhandlingen analyseras hur begreppet ”att ta plats” används i samtalen. Även användandet av ord som position, utrymme och område undersöks, det vill säga begrepp som har med rum och rumslighet (på eng. ”space”) att göra. Resultaten diskuteras under fyra olika teman: att ta plats med ljud, att ta plats med kroppen, att ta plats i ett territorium, och slutligen att ta plats i ett ”eget rum”.

Cecilia Björck är utbildad musiklärare och har tidigare undervisat i kulturskola, grundskola och på gymnasium. På Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet, har hon sedan 1997 arbetat med undervisning om genus och mångkultur, handledning av examensarbeten samt kulturbistånd till Sydafrika. Hon har också arbetat för AMS med utveckling av introduktionskurser i teknik för kvinnor.
Avhandlingens material utgörs av inspelade rundabordssamtal med personal och deltagare från fyra svenska musikprojekt som syftar till att öka antalet tjejer i pop och rock: ett projekt inom en ungdomsorganisation, en folkhögskolekurs, ett lokalt musikernätverk samt ett rock/popläger för unga tjejer. I avhandlingen analyseras hur begreppet ”att ta plats” används i samtalen. Även användandet av ord som position, utrymme och område undersöks, det vill säga begrepp som har med rum och rumslighet (på eng. ”space”) att göra. Resultaten diskuteras under fyra olika teman: att ta plats med ljud, att ta plats med kroppen, att ta plats i ett territorium, och slutligen att ta plats i ett ”eget rum”.

Cecilia Björck är utbildad musiklärare och har tidigare undervisat i kulturskola, grundskola och på gymnasium. På Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet, har hon sedan 1997 arbetat med undervisning om genus och mångkultur, handledning av examensarbeten samt kulturbistånd till Sydafrika. Hon har också arbetat för AMS med utveckling av introduktionskurser i teknik för kvinnor.
Utgiven: 2011
ISBN: 9789197847711
Förlag: ArtMonitor Avhandling
Format: Häftad
Språk: Engelska
Sidor: 258 st
Avhandlingens material utgörs av inspelade rundabordssamtal med personal och deltagare från fyra svenska musikprojekt som syftar till att öka antalet tjejer i pop och rock: ett projekt inom en ungdomsorganisation, en folkhögskolekurs, ett lokalt musikernätverk samt ett rock/popläger för unga tjejer. I avhandlingen analyseras hur begreppet ”att ta plats” används i samtalen. Även användandet av ord som position, utrymme och område undersöks, det vill säga begrepp som har med rum och rumslighet (på eng. ”space”) att göra. Resultaten diskuteras under fyra olika teman: att ta plats med ljud, att ta plats med kroppen, att ta plats i ett territorium, och slutligen att ta plats i ett ”eget rum”.

Cecilia Björck är utbildad musiklärare och har tidigare undervisat i kulturskola, grundskola och på gymnasium. På Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet, har hon sedan 1997 arbetat med undervisning om genus och mångkultur, handledning av examensarbeten samt kulturbistånd till Sydafrika. Hon har också arbetat för AMS med utveckling av introduktionskurser i teknik för kvinnor.
Avhandlingens material utgörs av inspelade rundabordssamtal med personal och deltagare från fyra svenska musikprojekt som syftar till att öka antalet tjejer i pop och rock: ett projekt inom en ungdomsorganisation, en folkhögskolekurs, ett lokalt musikernätverk samt ett rock/popläger för unga tjejer. I avhandlingen analyseras hur begreppet ”att ta plats” används i samtalen. Även användandet av ord som position, utrymme och område undersöks, det vill säga begrepp som har med rum och rumslighet (på eng. ”space”) att göra. Resultaten diskuteras under fyra olika teman: att ta plats med ljud, att ta plats med kroppen, att ta plats i ett territorium, och slutligen att ta plats i ett ”eget rum”.

Cecilia Björck är utbildad musiklärare och har tidigare undervisat i kulturskola, grundskola och på gymnasium. På Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet, har hon sedan 1997 arbetat med undervisning om genus och mångkultur, handledning av examensarbeten samt kulturbistånd till Sydafrika. Hon har också arbetat för AMS med utveckling av introduktionskurser i teknik för kvinnor.
Begagnad bok
159 kr249 krSpara 90 kr (37%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
159 kr249 krSpara 90 kr (37%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar