Didaktiska perspektiv på hållbarhetsteman : I barn- och ungdomslitteratur; Corina Löwe, Åsa Nilsson Skåve; 2020
spara 20%
5+ säljare

Didaktiska perspektiv på hållbarhetsteman : I barn- och ungdomslitteratur Upplaga 1

av Corina Löwe, Åsa Nilsson Skåve
Hur kan vi, utan att bidra till klimatångest, motivera barn och unga till kritiska ställningstaganden och handling?

Hur kan vi på ett inspirerande sätt utveckla elevernas personliga förhållningssätt till hållbarhet, miljö och framtid?

Hållbarhetsfrågor är ödesfrågor och betonas ämnesövergripande i styrdokument för skolans olika former, inte minst i relation till värdegrunden. I den här antologin får du veta hur fiktion och berättelser med miljö- och framtidsteman kan användas för att öka medvetenheten och förståelsen för ekologiska livsvillkor och hållbarhetsfrågor för alla oss levande varelser.

Litteratur, film och andra mediala uttryck säger alltid något om sin samtid och kan väcka starka känslor hos barn och unga med potential att både befästa och ifrågasätta rådande tankemönster. Utifrån ekokritiska, intermediala och didaktiska perspektiv på berättelser skrivna för barn och ungdomar belyser författarna hur litteraturundervisningen kan bidra till att utnyttja denna potential och fördjupa kontakten med naturen.

Antologin vänder sig till dig som student inom lärarutbildning, litteratur- och filmvetenskap samt till yrkesverksamma lärare som söker metoder och didaktik kring existentiella frågor.

Sagt om boken:
"Här återfinns tips på lämpliga böcker, undervisningsupplägg och metoder för att analysera ett litterärt verks didaktiska potential, vilket gör antologin mycket användbar i planeringen av lektioner. Det breda perspektivet ger även en bra kunskapsbas för barn- och skolbibliotekarier liksom för den som är nyfiken på vad litteraturdidaktik är."
Catharina Bergman, BTJ-häftet nr 21, 2020
Hur kan vi, utan att bidra till klimatångest, motivera barn och unga till kritiska ställningstaganden och handling?

Hur kan vi på ett inspirerande sätt utveckla elevernas personliga förhållningssätt till hållbarhet, miljö och framtid?

Hållbarhetsfrågor är ödesfrågor och betonas ämnesövergripande i styrdokument för skolans olika former, inte minst i relation till värdegrunden. I den här antologin får du veta hur fiktion och berättelser med miljö- och framtidsteman kan användas för att öka medvetenheten och förståelsen för ekologiska livsvillkor och hållbarhetsfrågor för alla oss levande varelser.

Litteratur, film och andra mediala uttryck säger alltid något om sin samtid och kan väcka starka känslor hos barn och unga med potential att både befästa och ifrågasätta rådande tankemönster. Utifrån ekokritiska, intermediala och didaktiska perspektiv på berättelser skrivna för barn och ungdomar belyser författarna hur litteraturundervisningen kan bidra till att utnyttja denna potential och fördjupa kontakten med naturen.

Antologin vänder sig till dig som student inom lärarutbildning, litteratur- och filmvetenskap samt till yrkesverksamma lärare som söker metoder och didaktik kring existentiella frågor.

Sagt om boken:
"Här återfinns tips på lämpliga böcker, undervisningsupplägg och metoder för att analysera ett litterärt verks didaktiska potential, vilket gör antologin mycket användbar i planeringen av lektioner. Det breda perspektivet ger även en bra kunskapsbas för barn- och skolbibliotekarier liksom för den som är nyfiken på vad litteraturdidaktik är."
Catharina Bergman, BTJ-häftet nr 21, 2020
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789127824881
Förlag: Natur & Kultur Läromedel
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 223 st
Hur kan vi, utan att bidra till klimatångest, motivera barn och unga till kritiska ställningstaganden och handling?

Hur kan vi på ett inspirerande sätt utveckla elevernas personliga förhållningssätt till hållbarhet, miljö och framtid?

Hållbarhetsfrågor är ödesfrågor och betonas ämnesövergripande i styrdokument för skolans olika former, inte minst i relation till värdegrunden. I den här antologin får du veta hur fiktion och berättelser med miljö- och framtidsteman kan användas för att öka medvetenheten och förståelsen för ekologiska livsvillkor och hållbarhetsfrågor för alla oss levande varelser.

Litteratur, film och andra mediala uttryck säger alltid något om sin samtid och kan väcka starka känslor hos barn och unga med potential att både befästa och ifrågasätta rådande tankemönster. Utifrån ekokritiska, intermediala och didaktiska perspektiv på berättelser skrivna för barn och ungdomar belyser författarna hur litteraturundervisningen kan bidra till att utnyttja denna potential och fördjupa kontakten med naturen.

Antologin vänder sig till dig som student inom lärarutbildning, litteratur- och filmvetenskap samt till yrkesverksamma lärare som söker metoder och didaktik kring existentiella frågor.

Sagt om boken:
"Här återfinns tips på lämpliga böcker, undervisningsupplägg och metoder för att analysera ett litterärt verks didaktiska potential, vilket gör antologin mycket användbar i planeringen av lektioner. Det breda perspektivet ger även en bra kunskapsbas för barn- och skolbibliotekarier liksom för den som är nyfiken på vad litteraturdidaktik är."
Catharina Bergman, BTJ-häftet nr 21, 2020
Hur kan vi, utan att bidra till klimatångest, motivera barn och unga till kritiska ställningstaganden och handling?

Hur kan vi på ett inspirerande sätt utveckla elevernas personliga förhållningssätt till hållbarhet, miljö och framtid?

Hållbarhetsfrågor är ödesfrågor och betonas ämnesövergripande i styrdokument för skolans olika former, inte minst i relation till värdegrunden. I den här antologin får du veta hur fiktion och berättelser med miljö- och framtidsteman kan användas för att öka medvetenheten och förståelsen för ekologiska livsvillkor och hållbarhetsfrågor för alla oss levande varelser.

Litteratur, film och andra mediala uttryck säger alltid något om sin samtid och kan väcka starka känslor hos barn och unga med potential att både befästa och ifrågasätta rådande tankemönster. Utifrån ekokritiska, intermediala och didaktiska perspektiv på berättelser skrivna för barn och ungdomar belyser författarna hur litteraturundervisningen kan bidra till att utnyttja denna potential och fördjupa kontakten med naturen.

Antologin vänder sig till dig som student inom lärarutbildning, litteratur- och filmvetenskap samt till yrkesverksamma lärare som söker metoder och didaktik kring existentiella frågor.

Sagt om boken:
"Här återfinns tips på lämpliga böcker, undervisningsupplägg och metoder för att analysera ett litterärt verks didaktiska potential, vilket gör antologin mycket användbar i planeringen av lektioner. Det breda perspektivet ger även en bra kunskapsbas för barn- och skolbibliotekarier liksom för den som är nyfiken på vad litteraturdidaktik är."
Catharina Bergman, BTJ-häftet nr 21, 2020
Begagnad bok
279 kr348 krSpara 69 kr (20%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
279 kr348 krSpara 69 kr (20%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar