"Dyskalkyli & Matematik" är en handbok (288 sidor inbunden) om matematiksvårigheter. Den tar upp: *Vad är matematik? *Hur kan man förstå dyskalkyli? *Hur genomförs utredning? I bokens andra del behandlas hjälpinsatserna: *Hur färdighetstränar man? *Hur kan man arbeta med förståelse i matematik? *Hur kan man arbeta med motivation och lust? I hjälpdelen ges också många exempel på "Kognitiv Träning i Matematik" Innehåll _________ Matematik   9 Vad är egentligen matematik?   9 Utveckling av räkneförmågan   15 Matematik och tal   16 Matematik och logik   18 Matematik och geometri   21 Matematik och olika tankeprocesser   24 Matematik och skolmatematik   29 Matematik och artes liberales   31 Vad är inte matematik?   32 Matematiksvårigheter   33 Bristande undervisning och brister i undervisning     35 Känslomässiga blockeringar   38 Allmänna kognitiva svårigheter   46 Specifika kognitiva svårigheter   49 Perceptionsprocesser   50 Minnesprocesser   52 Tankeprocesser   57 Språkliga processer   61 Oförmåga att räkna   63 Olika orsaker till matematiksvårigheter   63 Dyskalkyli - specifika matematiksvårigheter   65 Hur känner man igen dyskalkyli?   65 Hur brukar svårigheterna börja?   66 Vad är egentligen dyskalkyli?   69 Pedagogiska tecken   71 Svårigheter med avläsning och läsning   71 Svårigheter att skriva   71 Problem med språkförståelse   72 Problem med talserie och sifferfakta   72 Problem med komplext tänkande och flexibilitet   73 Kännetecken i vardagen   74 Dyskalkylins historia   77 Hur många har dyskalkyli?   79 Kan man bli botad från dyskalkyli?   80 Dyskalkyli och akalkyli   81 Dyskalkyli och allmänna matematiksvårigheter   82 Dyskalkyli och pseudodyskalkyli   83 Vad är skillnaden mellan dyskalkyli och dyslexi?   85 Dyskalkyli och ADHD   87 Sammanfattande fakta om dyskalkyli   87 Utredning och diagnos   89 Vägen till bättre förståelse   89 Neuropedagogisk bedömning   91 Undersök kognitiva funktioner genom Matematikscreening   95 Även läs-och skrivförmågan ska undersökas   99 Neuropsykologisk bedömning   100 Undersökning av personlighet   101 Undersökning av kognitiv mognad   104 Bedömning av matematiska funktioner  105 Bedömning av andra specifika funktioner   106 Neuropediatrisk bedömning   107 Teambedömningen sammanställs   111 Vilken betydelse har en diagnos?   112 Från utredning till diagnos   115 Diagnos dyskalkyli   116 Samsjuklighet   118 DiagnoseIntroduktion av hjälpinsatser   123 Vägen till rätt hjälp   123 Lindra svårigheterna   124 Reducera problemen genom enskilt arbete   125 Kompensera svårigheterna   126 Arbete med färdighetsträning   127 Principer för färdighetsträning   127 Arbete med storheter i matematik  131 Arbeta med enkla tals värde  132 Arbeta med antal utan att använda vanliga tal och siffror  134 Arbeta med tallinjer  136 Arbeta med hälften, dubbelt och ordningstal  137 Arbeta med addition  139 Arbeta med subtraktion  140 Arbeta med att läsa av och skriva tal  142 Arbeta med multiplikation  146 Arbeta med division  147 Arbeta med storheter, mätetal och måttenheter  151 Arbeta med bråktal och procenttal  152 Arbeta med geometriska former  156 Arbeta med ekvationer  159 Arbeta med ominlärning  161 Arbete med logik och förståelse   162 Principer för arbete  162 Förståelse för tal  163 Förståelse för tallinje  166 Förståelse för likhetstecken  169 Förståelse för aritmetiska tecken  171 Förståelse för språkliga begrepp  174 Förståelse för mönster  177 Att arbeta med förståelse för sekvenser 179 Förstå viktiga principer för huvudräkning  184 Att arbeta med förståelse för jämförelser  187 Att arbeta med förståelse för symbolen x  189 Förståelse för analog och digital klocka  192 Förståelse för arbete med kalkylator och abakus  195 Arbete med motivation och lust   197 Olika vägar till ökad lust och motivation  197 Kognitivt förhållningssätt i lärandet   200 Utforska vanan att oroa sig och känna olust   202 Förändringsprocess   205 Tron på att det är möjligt att förändra   207 Alla vill lyckas men det kan finnas tankefällor   209 Nu börjar utmaningen   211 Segrar ska till segerboken   213 Lyft fram belöningar   214 Förbered för framgång   216 Byt skam mot stolthet   218 Arbete med kognitiv träning i matematik   221 Principer för kognitiv träning   221 Kognitiv träning - Tal och siffror   222 Kognitiv träning - Talbegrepp   228 Kognitiv träning - Antalsuppfattning   233 Kognitiv träning - Schema för tal   237 Kognitiv träning - Arbetsminne och uppmärksamhet   240 Kognitiv träning - Perception   246 Kognitiv träning - Spatial förmåga   250 Kognitiv träning - Planeringsförmåga   254 Kognitiv träning - Tidsuppfattning   258 Kognitiv träning - Logik och problemlösning   262 Sakregister   266 Bilagor logikproblem   270 Läs mer   288 - - - - - - - - - Förord Matematik är livet. Den finns runt omkring oss på olika sätt och genomsyrar hela vår vardag. Den finns i samtalet om hur man sovit på natten och när man lagt sig på kvällen. Den finns i pratstunden om hur man mår efter en förkylning och hur mycket feber man hade. Den finns i berättelsen från semesterresan med bil till Frankrike och hur länge man stannade i Paris eller hur många kilometer resan var på totalt. Den finns i diskussionen om hur det gick på provet och vem som fick flest poäng och hur många rätt man själv hade. Den finns i ett samtal på stan där någon frågar vad klockan är. Den finns i samspråk om ledigheten och hur många dagar man tar semester. Den finns i planeringen av en resa när man bokar tågbiljett för en färd till Norge. Den finns när man köper hus eller bil och lånar pengar. Den finns i en fråga kring vilka öppettider banken har och hur man planerar för att hinna dit i tid. Den finns i en fråga kring vilken löneutveckling man haft på firman jämfört med andra. Den finns när man planerar för en middag eller en bröllopsfest. Den finns när man renoverar en lägenhet och ska köpa färg till väggarna. Den finns överallt i våra tidningar. Den finns på TV. Den finns i samtal mellan människor. Matematiken finns i vår vardag. Idag likväl som alla andra dagar och man måste hela tiden förhålla sig till den. Den är tal och siffror men den är också jämförelser och beskrivningar av olika ordningar. Matematik är en del av livet som man inte helt kan bortse från och därför kändes denna bok extra angelägen att skriva. Boken innehåller två reviderade kapitel från min tidigare bok "Vad är dyskalkyli?" Dessa beskriver vad dyskalkyli är samt hur utredning går till. Resten av boken är helt nyskriven med många exempel på det pedagogiska hjälparbetet. Malmö i maj 2007 Björn Adler --------------- Läs mer på: www.dyskalkyli.nu www.dyscalculiainfo.org
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker