Att bli lärare i matematik; Ola Helenius, Maria Johansson; 2018
spara 41%
5+ säljare

Att bli lärare i matematik Upplaga 1

av Ola Helenius, Maria Johansson
Att bli lärare i matematik är en grundbok för blivande matematiklärare i årskurserna 1–6. Blivande lärare får här ta del av kunskap och perspektiv från författare som har erfarenhet av undervisning i skolan, lärarutbildning och matematikdidaktik. Boken ger stöd för att forma en reflektiv yrkespraktik i linje med en modern syn på vad som utgör effektiv matematikundervisning.

Innehållet är tydligt kopplat till kursmålen och behandlar följande teman:

Matematiklärarens roll Vad är matematik och hur förstår man den? Lärarens roll i problemlösningsorienterad undervisning Matematikuppgifter – varför, vad, när, hur och för vem? Laborativ matematik – undersökande arbetssätt Digitala verktyg Interaktion i matematikklassrummet – frågor, svar och dokumentation Bedömning och formativ undervisning Flerspråkighet Kursplaner och styrdokument Särskilt matematikbegåvade elever Matematiksvårigheter Att planera undervisning. Tillsammans ger dessa teman en utgångspunkt för att skapa rika och produktiva miljöer för lärande i olika undervisningskontexter. Boken ger också en gedigen kunskapsbas för lärares planering, genomförande och uppföljning av undervisningen.

Om författarna
Maria Johansson är lektor i matematik och lärande vid Luleå tekniska universitet och undervisar inom lärarutbildning på LTU, främst förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet. Hennes forskning behandlar både matematik och matematik och lärande för olika åldrar och olika skolformer.

Ola Helenius är forskare och biträdande föreståndare på Nationellt Centrum för Matematikutbildning (NCM) vid Göteborgs universitet där han arbetar med forskning, lärarfortbildning och undervisningsdesign. Hans forskning inom matematik inkluderar neurovetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning i förskolan, fortbildning och begreppsbildning.
Att bli lärare i matematik är en grundbok för blivande matematiklärare i årskurserna 1–6. Blivande lärare får här ta del av kunskap och perspektiv från författare som har erfarenhet av undervisning i skolan, lärarutbildning och matematikdidaktik. Boken ger stöd för att forma en reflektiv yrkespraktik i linje med en modern syn på vad som utgör effektiv matematikundervisning.

Innehållet är tydligt kopplat till kursmålen och behandlar följande teman:

Matematiklärarens roll Vad är matematik och hur förstår man den? Lärarens roll i problemlösningsorienterad undervisning Matematikuppgifter – varför, vad, när, hur och för vem? Laborativ matematik – undersökande arbetssätt Digitala verktyg Interaktion i matematikklassrummet – frågor, svar och dokumentation Bedömning och formativ undervisning Flerspråkighet Kursplaner och styrdokument Särskilt matematikbegåvade elever Matematiksvårigheter Att planera undervisning. Tillsammans ger dessa teman en utgångspunkt för att skapa rika och produktiva miljöer för lärande i olika undervisningskontexter. Boken ger också en gedigen kunskapsbas för lärares planering, genomförande och uppföljning av undervisningen.

Om författarna
Maria Johansson är lektor i matematik och lärande vid Luleå tekniska universitet och undervisar inom lärarutbildning på LTU, främst förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet. Hennes forskning behandlar både matematik och matematik och lärande för olika åldrar och olika skolformer.

Ola Helenius är forskare och biträdande föreståndare på Nationellt Centrum för Matematikutbildning (NCM) vid Göteborgs universitet där han arbetar med forskning, lärarfortbildning och undervisningsdesign. Hans forskning inom matematik inkluderar neurovetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning i förskolan, fortbildning och begreppsbildning.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789147122585
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 244 st
Att bli lärare i matematik är en grundbok för blivande matematiklärare i årskurserna 1–6. Blivande lärare får här ta del av kunskap och perspektiv från författare som har erfarenhet av undervisning i skolan, lärarutbildning och matematikdidaktik. Boken ger stöd för att forma en reflektiv yrkespraktik i linje med en modern syn på vad som utgör effektiv matematikundervisning.

Innehållet är tydligt kopplat till kursmålen och behandlar följande teman:

Matematiklärarens roll Vad är matematik och hur förstår man den? Lärarens roll i problemlösningsorienterad undervisning Matematikuppgifter – varför, vad, när, hur och för vem? Laborativ matematik – undersökande arbetssätt Digitala verktyg Interaktion i matematikklassrummet – frågor, svar och dokumentation Bedömning och formativ undervisning Flerspråkighet Kursplaner och styrdokument Särskilt matematikbegåvade elever Matematiksvårigheter Att planera undervisning. Tillsammans ger dessa teman en utgångspunkt för att skapa rika och produktiva miljöer för lärande i olika undervisningskontexter. Boken ger också en gedigen kunskapsbas för lärares planering, genomförande och uppföljning av undervisningen.

Om författarna
Maria Johansson är lektor i matematik och lärande vid Luleå tekniska universitet och undervisar inom lärarutbildning på LTU, främst förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet. Hennes forskning behandlar både matematik och matematik och lärande för olika åldrar och olika skolformer.

Ola Helenius är forskare och biträdande föreståndare på Nationellt Centrum för Matematikutbildning (NCM) vid Göteborgs universitet där han arbetar med forskning, lärarfortbildning och undervisningsdesign. Hans forskning inom matematik inkluderar neurovetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning i förskolan, fortbildning och begreppsbildning.
Att bli lärare i matematik är en grundbok för blivande matematiklärare i årskurserna 1–6. Blivande lärare får här ta del av kunskap och perspektiv från författare som har erfarenhet av undervisning i skolan, lärarutbildning och matematikdidaktik. Boken ger stöd för att forma en reflektiv yrkespraktik i linje med en modern syn på vad som utgör effektiv matematikundervisning.

Innehållet är tydligt kopplat till kursmålen och behandlar följande teman:

Matematiklärarens roll Vad är matematik och hur förstår man den? Lärarens roll i problemlösningsorienterad undervisning Matematikuppgifter – varför, vad, när, hur och för vem? Laborativ matematik – undersökande arbetssätt Digitala verktyg Interaktion i matematikklassrummet – frågor, svar och dokumentation Bedömning och formativ undervisning Flerspråkighet Kursplaner och styrdokument Särskilt matematikbegåvade elever Matematiksvårigheter Att planera undervisning. Tillsammans ger dessa teman en utgångspunkt för att skapa rika och produktiva miljöer för lärande i olika undervisningskontexter. Boken ger också en gedigen kunskapsbas för lärares planering, genomförande och uppföljning av undervisningen.

Om författarna
Maria Johansson är lektor i matematik och lärande vid Luleå tekniska universitet och undervisar inom lärarutbildning på LTU, främst förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet. Hennes forskning behandlar både matematik och matematik och lärande för olika åldrar och olika skolformer.

Ola Helenius är forskare och biträdande föreståndare på Nationellt Centrum för Matematikutbildning (NCM) vid Göteborgs universitet där han arbetar med forskning, lärarfortbildning och undervisningsdesign. Hans forskning inom matematik inkluderar neurovetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning i förskolan, fortbildning och begreppsbildning.
Begagnad bok
329 kr552 krSpara 223 kr (41%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
329 kr552 krSpara 223 kr (41%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar