En komplex historia : lärares omformning, undervisningsmönster och strategier i historieundervisning på högstadiet; Jessica Jarhall; 2012
Helt ny
En komplex historia : lärares omformning, undervisningsmönster och strategier i historieundervisning på högstadiet; Jessica Jarhall; 2012
Helt ny

En komplex historia : lärares omformning, undervisningsmönster och strategier i historieundervisning på högstadietUpplaga 1

av Jessica Jarhall

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2012
  • ISBN: 9789170634154
  • Sidor: 190 st
  • Förlag: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Vad väljer historielärare att undervisa om, vilka metoder används och varför gör lärarna de val de gör? I denna studie intervjuas fem erfarna högstadielärare i två olika skolkontexter. Lärarnas tal om vilka mål, vilket innehåll och vilka metoder som har varit mest centrala under deras senast genomförda historieundervisning ligger till grund för en beskrivning och tolkning av den didaktiska processen där lärare omformar sina ämneskunskaper och erfarenheter till konkret undervisning. De termer och begrepp lärarna använder när de talar om sin historieundervisning är liksom de omformningsfaktorer som påverkar lärarna i den didaktiska processen också av intresse. Resultatet visar att lärarna har funnit särskilda sätt att hantera skolämnet historia vilka kan betraktas som en lärares undervisningsmönster eller, i de fall där mönstret är mer varaktigt och sammanhållet, kan benämnas undervisningsstrategi. Studiens resultat visar både likheter och skillnader mellan lärarna, samt i jämförelse med tidigare studier av gymnasielärares undervisningsstrategier. Det språk lärarna använder liknar snarare den vokabulär som syns i läroplaner och läroböcker än det språk som används i historiedidaktisk forskning.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om En komplex historia : lärares omformning, undervisningsmönster och strategier i historieundervisning på högstadiet (2012)

I april 2012 släpptes boken En komplex historia : lärares omformning, undervisningsmönster och strategier i historieundervisning på högstadiet skriven av Jessica Jarhall. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 190 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet.

Köp boken En komplex historia : lärares omformning, undervisningsmönster och strategier i historieundervisning på högstadiet på Studentapan och spara pengar.

Referera till En komplex historia : lärares omformning, undervisningsmönster och strategier i historieundervisning på högstadiet (Upplaga 1)

Harvard

Jarhall, J. (2012). En komplex historia : lärares omformning, undervisningsmönster och strategier i historieundervisning på högstadiet. 1:a uppl. Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet.

Oxford

Jarhall, Jessica, En komplex historia : lärares omformning, undervisningsmönster och strategier i historieundervisning på högstadiet, 1 uppl. (Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet, 2012).

APA

Jarhall, J. (2012). En komplex historia : lärares omformning, undervisningsmönster och strategier i historieundervisning på högstadiet (1:a uppl.). Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet.

Vancouver

Jarhall J. En komplex historia : lärares omformning, undervisningsmönster och strategier i historieundervisning på högstadiet. 1:a uppl. Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet; 2012.