Erkännande och auktoritet i läraryrket; Margareta Normell; 2024
endast ny

Erkännande och auktoritet i läraryrket Upplaga 1

av Margareta Normell
Samhället vilar tungt på skolan och skolan på sina lärare. Men vem ska lärare förlita sig på för att må väl och för att stärka sin auktoritet i tider av samhälleliga krav och ifrågasättande?

I den här boken framhålls reflektionsgrupper som ett led i att möta en del av de problem som lärare upplever i dag. Många skolor arbetar redan kollegialt men det handlar då ofta om utvecklingsprocesser och det finns sällan något utrymme för den personliga berättelsen och lyssnandet. Men filosofen Axel Honneth menar att erkännande är en central del av det goda livet, och med utgångspunkt i denna insikt erbjuder boken nya sätt att förstå undervisning och lärande.

Erkännande och auktoritet i läraryrket hjälper blivande och verksamma lärare att möta utmaningar i yrkesrollen. Det kan handla om krävande föräldrar, hot och våld i vardagen, elever som inte verkar må bra samt samhällets ständiga krav på effektivitet och resultat.
Samhället vilar tungt på skolan och skolan på sina lärare. Men vem ska lärare förlita sig på för att må väl och för att stärka sin auktoritet i tider av samhälleliga krav och ifrågasättande?

I den här boken framhålls reflektionsgrupper som ett led i att möta en del av de problem som lärare upplever i dag. Många skolor arbetar redan kollegialt men det handlar då ofta om utvecklingsprocesser och det finns sällan något utrymme för den personliga berättelsen och lyssnandet. Men filosofen Axel Honneth menar att erkännande är en central del av det goda livet, och med utgångspunkt i denna insikt erbjuder boken nya sätt att förstå undervisning och lärande.

Erkännande och auktoritet i läraryrket hjälper blivande och verksamma lärare att möta utmaningar i yrkesrollen. Det kan handla om krävande föräldrar, hot och våld i vardagen, elever som inte verkar må bra samt samhällets ständiga krav på effektivitet och resultat.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789144176741
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 122 st
Samhället vilar tungt på skolan och skolan på sina lärare. Men vem ska lärare förlita sig på för att må väl och för att stärka sin auktoritet i tider av samhälleliga krav och ifrågasättande?

I den här boken framhålls reflektionsgrupper som ett led i att möta en del av de problem som lärare upplever i dag. Många skolor arbetar redan kollegialt men det handlar då ofta om utvecklingsprocesser och det finns sällan något utrymme för den personliga berättelsen och lyssnandet. Men filosofen Axel Honneth menar att erkännande är en central del av det goda livet, och med utgångspunkt i denna insikt erbjuder boken nya sätt att förstå undervisning och lärande.

Erkännande och auktoritet i läraryrket hjälper blivande och verksamma lärare att möta utmaningar i yrkesrollen. Det kan handla om krävande föräldrar, hot och våld i vardagen, elever som inte verkar må bra samt samhällets ständiga krav på effektivitet och resultat.
Samhället vilar tungt på skolan och skolan på sina lärare. Men vem ska lärare förlita sig på för att må väl och för att stärka sin auktoritet i tider av samhälleliga krav och ifrågasättande?

I den här boken framhålls reflektionsgrupper som ett led i att möta en del av de problem som lärare upplever i dag. Många skolor arbetar redan kollegialt men det handlar då ofta om utvecklingsprocesser och det finns sällan något utrymme för den personliga berättelsen och lyssnandet. Men filosofen Axel Honneth menar att erkännande är en central del av det goda livet, och med utgångspunkt i denna insikt erbjuder boken nya sätt att förstå undervisning och lärande.

Erkännande och auktoritet i läraryrket hjälper blivande och verksamma lärare att möta utmaningar i yrkesrollen. Det kan handla om krävande föräldrar, hot och våld i vardagen, elever som inte verkar må bra samt samhällets ständiga krav på effektivitet och resultat.
Ny bok
279 kr293 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
279 kr293 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)