Etiska perspektiv på skolledares arbete; Åsa Söderström, Ulf Buskqvist, Håkan Eilard, Mats Ekholm, Anette Forssten Seiser, Gudrun Holmdahl, Birgitta Johansson-Hidén, Monica Sjöstrand, Christina Olin-Scheller, Marie Nilsberth, Katina Thelin; 2017
spara 29%
1 säljare

Etiska perspektiv på skolledares arbete Upplaga 1

av Åsa Söderström, Ulf Buskqvist, Håkan Eilard, Mats Ekholm, Anette Forssten Seiser
m.fl.
Skolledares vardag kantas ofta av etiska dilemman som kräver praktiska lösningar och moraliska ställningstaganden. Etiska perspektiv på skolledares arbete erbjuder skolledare ett underlag i arbetet med att utveckla en yrkesetisk hållning. I boken diskuteras etiska dilemman kopplade till diskriminering och kränkande behandling, inkludering och mångfald, kommunikation, digitalisering, inspektion och idéstyrning av verksamheten. Därutöver pekar boken på möjliga sätt att stärka skolledares medvetenhet om uppdragets etiska dimension. Den ger vägledning i arbetet med att förstå det egna ledarskapet och en skolas inre liv. Här finns även exempel på konkreta metoder för yrkesetisk reflektion.

Antologin vänder sig till förskolechefer och rektorer, men också till andra med skolledaransvar såsom arbetslagsledare, utvecklingsledare, förstelärare och skolans huvudmän och politiker. Antologin lämpar sig utmärkt vid utbildning av skolledare inom det statliga rektorsprogrammet, Fortbildning för förskolechefer (FFF) och Fortbildning för rektorer (FFR) samt all annan utbildning där skolledarskapet står i fokus.
Skolledares vardag kantas ofta av etiska dilemman som kräver praktiska lösningar och moraliska ställningstaganden. Etiska perspektiv på skolledares arbete erbjuder skolledare ett underlag i arbetet med att utveckla en yrkesetisk hållning. I boken diskuteras etiska dilemman kopplade till diskriminering och kränkande behandling, inkludering och mångfald, kommunikation, digitalisering, inspektion och idéstyrning av verksamheten. Därutöver pekar boken på möjliga sätt att stärka skolledares medvetenhet om uppdragets etiska dimension. Den ger vägledning i arbetet med att förstå det egna ledarskapet och en skolas inre liv. Här finns även exempel på konkreta metoder för yrkesetisk reflektion.

Antologin vänder sig till förskolechefer och rektorer, men också till andra med skolledaransvar såsom arbetslagsledare, utvecklingsledare, förstelärare och skolans huvudmän och politiker. Antologin lämpar sig utmärkt vid utbildning av skolledare inom det statliga rektorsprogrammet, Fortbildning för förskolechefer (FFF) och Fortbildning för rektorer (FFR) samt all annan utbildning där skolledarskapet står i fokus.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789144117027
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 232 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2023)
390 kr (endast ny)
Upplaga 1 (2017)
från 275 kr
Skolledares vardag kantas ofta av etiska dilemman som kräver praktiska lösningar och moraliska ställningstaganden. Etiska perspektiv på skolledares arbete erbjuder skolledare ett underlag i arbetet med att utveckla en yrkesetisk hållning. I boken diskuteras etiska dilemman kopplade till diskriminering och kränkande behandling, inkludering och mångfald, kommunikation, digitalisering, inspektion och idéstyrning av verksamheten. Därutöver pekar boken på möjliga sätt att stärka skolledares medvetenhet om uppdragets etiska dimension. Den ger vägledning i arbetet med att förstå det egna ledarskapet och en skolas inre liv. Här finns även exempel på konkreta metoder för yrkesetisk reflektion.

Antologin vänder sig till förskolechefer och rektorer, men också till andra med skolledaransvar såsom arbetslagsledare, utvecklingsledare, förstelärare och skolans huvudmän och politiker. Antologin lämpar sig utmärkt vid utbildning av skolledare inom det statliga rektorsprogrammet, Fortbildning för förskolechefer (FFF) och Fortbildning för rektorer (FFR) samt all annan utbildning där skolledarskapet står i fokus.
Skolledares vardag kantas ofta av etiska dilemman som kräver praktiska lösningar och moraliska ställningstaganden. Etiska perspektiv på skolledares arbete erbjuder skolledare ett underlag i arbetet med att utveckla en yrkesetisk hållning. I boken diskuteras etiska dilemman kopplade till diskriminering och kränkande behandling, inkludering och mångfald, kommunikation, digitalisering, inspektion och idéstyrning av verksamheten. Därutöver pekar boken på möjliga sätt att stärka skolledares medvetenhet om uppdragets etiska dimension. Den ger vägledning i arbetet med att förstå det egna ledarskapet och en skolas inre liv. Här finns även exempel på konkreta metoder för yrkesetisk reflektion.

Antologin vänder sig till förskolechefer och rektorer, men också till andra med skolledaransvar såsom arbetslagsledare, utvecklingsledare, förstelärare och skolans huvudmän och politiker. Antologin lämpar sig utmärkt vid utbildning av skolledare inom det statliga rektorsprogrammet, Fortbildning för förskolechefer (FFF) och Fortbildning för rektorer (FFR) samt all annan utbildning där skolledarskapet står i fokus.
Begagnad bok
275 kr384 krSpara 109 kr (29%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
275 kr384 krSpara 109 kr (29%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar