Faktaboken som pedagogisk resurs; Elsa Gómez; 2008
5+ säljare

Faktaboken som pedagogisk resurs Upplaga 1

av Elsa Gómez
Faktaböckerna utgör cirka 20 procent av bokutgivningen för barn, men har hittills ägnats ringa uppmärksamhet av barnboksforskare. Ändå vet vi att barns erfarenhet av och arbete med faktaböcker påverkar dem på olika sätt: de ger värdefulla kunskaper om verkligheten, väcker nyfikenhet över förhållanden i fjärran tid och rum samt stimulerar barns tankar om livet - deras eget liv men också andras.

I den här boken beskriver Elsa Gómez hur faktaböcker av god kvalitet kan användas för att väcka läsintresse, motivera svaga läsare och utveckla barns skrivande av faktatexter. Hon diskuterar faktaboken som begrepp och genre samt hur den förhåller sig till barns skönlitteratur, bilderböcker och läroböcker. Under vilka villkor produceras faktatexter? Hur är de uppbyggda? Hur kan de läsas och förstås? Vi får också följa faktabokens historiska rötter, liksom trenderna i den svenska faktabokens utveckling fram till våra dagar med exempel från ett tiotal ämnesområden. Boken avslutas med korta biografier över ett antal svenska, nu verksamma faktaboksförfattare och illustratörer och deras faktaböcker.

Faktaboken som pedagogisk resurs vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskola samt till bibliotekarier.
Faktaböckerna utgör cirka 20 procent av bokutgivningen för barn, men har hittills ägnats ringa uppmärksamhet av barnboksforskare. Ändå vet vi att barns erfarenhet av och arbete med faktaböcker påverkar dem på olika sätt: de ger värdefulla kunskaper om verkligheten, väcker nyfikenhet över förhållanden i fjärran tid och rum samt stimulerar barns tankar om livet - deras eget liv men också andras.

I den här boken beskriver Elsa Gómez hur faktaböcker av god kvalitet kan användas för att väcka läsintresse, motivera svaga läsare och utveckla barns skrivande av faktatexter. Hon diskuterar faktaboken som begrepp och genre samt hur den förhåller sig till barns skönlitteratur, bilderböcker och läroböcker. Under vilka villkor produceras faktatexter? Hur är de uppbyggda? Hur kan de läsas och förstås? Vi får också följa faktabokens historiska rötter, liksom trenderna i den svenska faktabokens utveckling fram till våra dagar med exempel från ett tiotal ämnesområden. Boken avslutas med korta biografier över ett antal svenska, nu verksamma faktaboksförfattare och illustratörer och deras faktaböcker.

Faktaboken som pedagogisk resurs vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskola samt till bibliotekarier.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789144034515
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 158 st
Faktaböckerna utgör cirka 20 procent av bokutgivningen för barn, men har hittills ägnats ringa uppmärksamhet av barnboksforskare. Ändå vet vi att barns erfarenhet av och arbete med faktaböcker påverkar dem på olika sätt: de ger värdefulla kunskaper om verkligheten, väcker nyfikenhet över förhållanden i fjärran tid och rum samt stimulerar barns tankar om livet - deras eget liv men också andras.

I den här boken beskriver Elsa Gómez hur faktaböcker av god kvalitet kan användas för att väcka läsintresse, motivera svaga läsare och utveckla barns skrivande av faktatexter. Hon diskuterar faktaboken som begrepp och genre samt hur den förhåller sig till barns skönlitteratur, bilderböcker och läroböcker. Under vilka villkor produceras faktatexter? Hur är de uppbyggda? Hur kan de läsas och förstås? Vi får också följa faktabokens historiska rötter, liksom trenderna i den svenska faktabokens utveckling fram till våra dagar med exempel från ett tiotal ämnesområden. Boken avslutas med korta biografier över ett antal svenska, nu verksamma faktaboksförfattare och illustratörer och deras faktaböcker.

Faktaboken som pedagogisk resurs vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskola samt till bibliotekarier.
Faktaböckerna utgör cirka 20 procent av bokutgivningen för barn, men har hittills ägnats ringa uppmärksamhet av barnboksforskare. Ändå vet vi att barns erfarenhet av och arbete med faktaböcker påverkar dem på olika sätt: de ger värdefulla kunskaper om verkligheten, väcker nyfikenhet över förhållanden i fjärran tid och rum samt stimulerar barns tankar om livet - deras eget liv men också andras.

I den här boken beskriver Elsa Gómez hur faktaböcker av god kvalitet kan användas för att väcka läsintresse, motivera svaga läsare och utveckla barns skrivande av faktatexter. Hon diskuterar faktaboken som begrepp och genre samt hur den förhåller sig till barns skönlitteratur, bilderböcker och läroböcker. Under vilka villkor produceras faktatexter? Hur är de uppbyggda? Hur kan de läsas och förstås? Vi får också följa faktabokens historiska rötter, liksom trenderna i den svenska faktabokens utveckling fram till våra dagar med exempel från ett tiotal ämnesområden. Boken avslutas med korta biografier över ett antal svenska, nu verksamma faktaboksförfattare och illustratörer och deras faktaböcker.

Faktaboken som pedagogisk resurs vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskola samt till bibliotekarier.
Begagnad bok
99 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
99 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar