Från novis till expert - - mästerskap och talang i omvårdnadsarbetet; Patricia Benner; 1993
5+ säljare

Från novis till expert - - mästerskap och talang i omvårdnadsarbetet Upplaga 1

av Patricia Benner
Föreliggande bok är den svenska versionen av Patricia Benners välkända bok ”From novice to expert. Excellence in clinical nursing practice” (1984). Genom denna bok och det forskningsmaterial som boken vilar på, har Benner skapat underlag för att beskriva sjuksköterskors kliniska verksamhet och kunnande. Ur ett fenomenologiskt perspektiv har Benner i sin forskning, genom intervjuer och deltagande observationer funnit kärnan i sjuksköterskors kliniska kunnande och sammanfattat det i sju olika kompetensdomäner. Metoden hon använder är berättande (s.k. ”narrative” metod) med ”critical incidents” för att fånga sjuksköterskors kunnande. De berättade situationerna kan ses som typexempel som beskriver väsentligt kliniskt kunnande och som samtidigt beskriver processen för hur förvärvandet av expertkunnande kan relateras till sjuksköterskors kliniska verksamhet. Utvecklingen från novis till expert sker främst genom den erfarenhet, som i detta fall sjuksköterskan, skaffar sig genom att vara verksam inom ett verksamhetsfält över en längre tid. Men erfarenhet i sig leder inte automatiskt till inlärning och ett ökat kunnande. Det är, menar Benner, när teoretisk kunskap och erfarenhet kombineras med reflektiv förmåga och möjlighet att integrera innebörden av denna kombination med den egna personligheten, som expertkunnande kan uppstå och novisen utvecklas till expert. Boken vänder sig till sjuksköterskor, vårdlärare, sjuksköterskestuderande samt forskningsintresserade inom området. I den engelska utgåvan av Benners bok ingår en epilog, där sjuksköterskor i klinisk verksamhet och utbildning beskriver hur de använder Benners forskningsarbete på olika sätt. I den svenska versionen medverkar fil dr Gertrud Grahn, Enheten för Vårdforskning, Lunds universitet och professor Britt Johansson, Institutionen för Vårdlärarutbildning, Göteborgs universitet, i motsvarande avsnitt.
Föreliggande bok är den svenska versionen av Patricia Benners välkända bok ”From novice to expert. Excellence in clinical nursing practice” (1984). Genom denna bok och det forskningsmaterial som boken vilar på, har Benner skapat underlag för att beskriva sjuksköterskors kliniska verksamhet och kunnande. Ur ett fenomenologiskt perspektiv har Benner i sin forskning, genom intervjuer och deltagande observationer funnit kärnan i sjuksköterskors kliniska kunnande och sammanfattat det i sju olika kompetensdomäner. Metoden hon använder är berättande (s.k. ”narrative” metod) med ”critical incidents” för att fånga sjuksköterskors kunnande. De berättade situationerna kan ses som typexempel som beskriver väsentligt kliniskt kunnande och som samtidigt beskriver processen för hur förvärvandet av expertkunnande kan relateras till sjuksköterskors kliniska verksamhet. Utvecklingen från novis till expert sker främst genom den erfarenhet, som i detta fall sjuksköterskan, skaffar sig genom att vara verksam inom ett verksamhetsfält över en längre tid. Men erfarenhet i sig leder inte automatiskt till inlärning och ett ökat kunnande. Det är, menar Benner, när teoretisk kunskap och erfarenhet kombineras med reflektiv förmåga och möjlighet att integrera innebörden av denna kombination med den egna personligheten, som expertkunnande kan uppstå och novisen utvecklas till expert. Boken vänder sig till sjuksköterskor, vårdlärare, sjuksköterskestuderande samt forskningsintresserade inom området. I den engelska utgåvan av Benners bok ingår en epilog, där sjuksköterskor i klinisk verksamhet och utbildning beskriver hur de använder Benners forskningsarbete på olika sätt. I den svenska versionen medverkar fil dr Gertrud Grahn, Enheten för Vårdforskning, Lunds universitet och professor Britt Johansson, Institutionen för Vårdlärarutbildning, Göteborgs universitet, i motsvarande avsnitt.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1993
ISBN: 9789144356310
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 213 st
Föreliggande bok är den svenska versionen av Patricia Benners välkända bok ”From novice to expert. Excellence in clinical nursing practice” (1984). Genom denna bok och det forskningsmaterial som boken vilar på, har Benner skapat underlag för att beskriva sjuksköterskors kliniska verksamhet och kunnande. Ur ett fenomenologiskt perspektiv har Benner i sin forskning, genom intervjuer och deltagande observationer funnit kärnan i sjuksköterskors kliniska kunnande och sammanfattat det i sju olika kompetensdomäner. Metoden hon använder är berättande (s.k. ”narrative” metod) med ”critical incidents” för att fånga sjuksköterskors kunnande. De berättade situationerna kan ses som typexempel som beskriver väsentligt kliniskt kunnande och som samtidigt beskriver processen för hur förvärvandet av expertkunnande kan relateras till sjuksköterskors kliniska verksamhet. Utvecklingen från novis till expert sker främst genom den erfarenhet, som i detta fall sjuksköterskan, skaffar sig genom att vara verksam inom ett verksamhetsfält över en längre tid. Men erfarenhet i sig leder inte automatiskt till inlärning och ett ökat kunnande. Det är, menar Benner, när teoretisk kunskap och erfarenhet kombineras med reflektiv förmåga och möjlighet att integrera innebörden av denna kombination med den egna personligheten, som expertkunnande kan uppstå och novisen utvecklas till expert. Boken vänder sig till sjuksköterskor, vårdlärare, sjuksköterskestuderande samt forskningsintresserade inom området. I den engelska utgåvan av Benners bok ingår en epilog, där sjuksköterskor i klinisk verksamhet och utbildning beskriver hur de använder Benners forskningsarbete på olika sätt. I den svenska versionen medverkar fil dr Gertrud Grahn, Enheten för Vårdforskning, Lunds universitet och professor Britt Johansson, Institutionen för Vårdlärarutbildning, Göteborgs universitet, i motsvarande avsnitt.
Föreliggande bok är den svenska versionen av Patricia Benners välkända bok ”From novice to expert. Excellence in clinical nursing practice” (1984). Genom denna bok och det forskningsmaterial som boken vilar på, har Benner skapat underlag för att beskriva sjuksköterskors kliniska verksamhet och kunnande. Ur ett fenomenologiskt perspektiv har Benner i sin forskning, genom intervjuer och deltagande observationer funnit kärnan i sjuksköterskors kliniska kunnande och sammanfattat det i sju olika kompetensdomäner. Metoden hon använder är berättande (s.k. ”narrative” metod) med ”critical incidents” för att fånga sjuksköterskors kunnande. De berättade situationerna kan ses som typexempel som beskriver väsentligt kliniskt kunnande och som samtidigt beskriver processen för hur förvärvandet av expertkunnande kan relateras till sjuksköterskors kliniska verksamhet. Utvecklingen från novis till expert sker främst genom den erfarenhet, som i detta fall sjuksköterskan, skaffar sig genom att vara verksam inom ett verksamhetsfält över en längre tid. Men erfarenhet i sig leder inte automatiskt till inlärning och ett ökat kunnande. Det är, menar Benner, när teoretisk kunskap och erfarenhet kombineras med reflektiv förmåga och möjlighet att integrera innebörden av denna kombination med den egna personligheten, som expertkunnande kan uppstå och novisen utvecklas till expert. Boken vänder sig till sjuksköterskor, vårdlärare, sjuksköterskestuderande samt forskningsintresserade inom området. I den engelska utgåvan av Benners bok ingår en epilog, där sjuksköterskor i klinisk verksamhet och utbildning beskriver hur de använder Benners forskningsarbete på olika sätt. I den svenska versionen medverkar fil dr Gertrud Grahn, Enheten för Vårdforskning, Lunds universitet och professor Britt Johansson, Institutionen för Vårdlärarutbildning, Göteborgs universitet, i motsvarande avsnitt.
Begagnad bok
195 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
195 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar