Handledningens dilemman och möjligheter; Ulla Jacobson Hemgren, Karin Rönnerman, Sven Persson, Birgit Lendahls Rosendahl, Anna Ritzén, Niklas Gustafson; 2005

Handledningens dilemman och möjligheter Upplaga 1

av Ulla Jacobson Hemgren, Karin Rönnerman, Sven Persson, Birgit Lendahls Rosendahl, Anna Ritzén
m.fl.
I denna bok diskuteras handledningens principer och mål utifrån konkreta projekt i skolor och förskolor. Det är personliga betraktelser över såväl egna insatser som reflektioner över vad handledning och stöd betyder för den pedagogiska utvecklingen.
Bidragen i boken kretsar kring hur handledare kan utveckla pedagogers tänkande och undervisning. Det kan exempelvis gälla dilemman som uppstår då högskola och skola samverkar kring skolutveckling och lärares kompetensutveckling. Men det handlar också om erfarenheter från utvecklingsarbete med arbetslag beskrivet ur en skolledares perspektiv, om handledning av arbetslag i förskolan samt om handledares kunskapsutveckling tillsammans med en grupp pedagoger i skolan. Dessutom problematiseras handledningens syfte att verka för yrkesmässig växt och utveckling.
Handledningens dilemman och möjligheter vänder sig till studerande i lärarutbildning, magisterutbildning och rektorsutbildning. Den riktar sig också till verksamma lärare och skolledare med intresse för handledning och skolutveckling.E-boken baseras på den tryckta utgåvan från 2005.
I denna bok diskuteras handledningens principer och mål utifrån konkreta projekt i skolor och förskolor. Det är personliga betraktelser över såväl egna insatser som reflektioner över vad handledning och stöd betyder för den pedagogiska utvecklingen.
Bidragen i boken kretsar kring hur handledare kan utveckla pedagogers tänkande och undervisning. Det kan exempelvis gälla dilemman som uppstår då högskola och skola samverkar kring skolutveckling och lärares kompetensutveckling. Men det handlar också om erfarenheter från utvecklingsarbete med arbetslag beskrivet ur en skolledares perspektiv, om handledning av arbetslag i förskolan samt om handledares kunskapsutveckling tillsammans med en grupp pedagoger i skolan. Dessutom problematiseras handledningens syfte att verka för yrkesmässig växt och utveckling.
Handledningens dilemman och möjligheter vänder sig till studerande i lärarutbildning, magisterutbildning och rektorsutbildning. Den riktar sig också till verksamma lärare och skolledare med intresse för handledning och skolutveckling.E-boken baseras på den tryckta utgåvan från 2005.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2005
ISBN: 9789144061115
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
I denna bok diskuteras handledningens principer och mål utifrån konkreta projekt i skolor och förskolor. Det är personliga betraktelser över såväl egna insatser som reflektioner över vad handledning och stöd betyder för den pedagogiska utvecklingen.
Bidragen i boken kretsar kring hur handledare kan utveckla pedagogers tänkande och undervisning. Det kan exempelvis gälla dilemman som uppstår då högskola och skola samverkar kring skolutveckling och lärares kompetensutveckling. Men det handlar också om erfarenheter från utvecklingsarbete med arbetslag beskrivet ur en skolledares perspektiv, om handledning av arbetslag i förskolan samt om handledares kunskapsutveckling tillsammans med en grupp pedagoger i skolan. Dessutom problematiseras handledningens syfte att verka för yrkesmässig växt och utveckling.
Handledningens dilemman och möjligheter vänder sig till studerande i lärarutbildning, magisterutbildning och rektorsutbildning. Den riktar sig också till verksamma lärare och skolledare med intresse för handledning och skolutveckling.E-boken baseras på den tryckta utgåvan från 2005.
I denna bok diskuteras handledningens principer och mål utifrån konkreta projekt i skolor och förskolor. Det är personliga betraktelser över såväl egna insatser som reflektioner över vad handledning och stöd betyder för den pedagogiska utvecklingen.
Bidragen i boken kretsar kring hur handledare kan utveckla pedagogers tänkande och undervisning. Det kan exempelvis gälla dilemman som uppstår då högskola och skola samverkar kring skolutveckling och lärares kompetensutveckling. Men det handlar också om erfarenheter från utvecklingsarbete med arbetslag beskrivet ur en skolledares perspektiv, om handledning av arbetslag i förskolan samt om handledares kunskapsutveckling tillsammans med en grupp pedagoger i skolan. Dessutom problematiseras handledningens syfte att verka för yrkesmässig växt och utveckling.
Handledningens dilemman och möjligheter vänder sig till studerande i lärarutbildning, magisterutbildning och rektorsutbildning. Den riktar sig också till verksamma lärare och skolledare med intresse för handledning och skolutveckling.E-boken baseras på den tryckta utgåvan från 2005.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)