Kommunikation står i centrum för all vårdverksamhet, och idag är efterfrågan på praktiska kunskaper i kommunikation högre än någonsin. Det är en allmän uppfattning att just kommunikation och bemötande utgör några av de mest utmanande aspekterna inom hälso- och sjukvårdsarbete. Kliniska erfarenheter och vetenskapliga studier understryker att både patienter och deras anhöriga högt värderar kvaliteten på kommunikation och bemötande. En rad undersökningar har visat att effektiv kommunikation är avgörande för att uppnå optimal vårdkvalitet, med avseende på säkerhet, patientnöjdhet och de bästa möjliga resultaten i behandling och omvårdnad.
I denna tredje utgåva av boken presenteras fem nytillkomna kapitel, medan de befintliga kapitlen har genomgått omfattande revision och uppdateringar. Boken delas in i två huvuddelar: den första delen täcker grundläggande aspekter av kommunikation inom vården, som patienters sårbarhet, personcentrerad vård, genusfrågor, maktrelationer, samt hur patienter och närstående kan uppfatta vårdgivare och vice versa. Den andra delen fokuserar på specifika kommunikationssituationer såsom samtal om läkemedel, kommunikation med barn och föräldrar, användning av tolk, och hur man samtalar med patienter som lider av cancer eller befinner sig i palliativ vård. Dessutom behandlas ämnen som mångkulturella vårdmöten och kommunikation med psykiskt traumatiserade personer.
Boken vänder sig till både nuvarande och blivande yrkesverksamma inom hälso- och sjukvården. Den är särskilt användbar i utbildningssammanhang för sjuksköterskor, både på grundnivå och avancerad nivå.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker
I februari 2019 släpptes boken Kommunikation - Samtal och bemötande i vården skriven av Bjöörn Fossum, Sven-Olof Andersson, Karin Bergkvist, Sofie Bäärnhielm, Björn Enqvist, Jennie Fors, Febe Friberg, Sabina Gusic, AnnaKarin Johansson, Karin Kjellgren, Anna Klarare, Eva Robertson, Hans Peter Söndergaard, Stellan Vinthagen, Joakim Öhlén. Det är den 3e upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 432 sidor djupgående information om medicin. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.
Köp boken Kommunikation - Samtal och bemötande i vården på Studentapan och spara uppåt 19% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.
Harvard
Oxford
APA
Vancouver
Baserat på 28 recensioner från verifierade användare
4.7 (28)
28 recensioner
Marwa
Västerås
Praktisk, insiktsfull och central för ett gott vårdmöte.
Masoma
Uppsala
Fick inte så mycket användning av boken, men man fick lära sig mycket om kommunikation. Bra bok som passar alla.
Napapen
Nässjö
Perfekt för studenter och vårdpersonal som vill utveckla sina samtalsfärdigheter och skapa trygga möten med patienter och anhöriga. En bok som gör skillnad i vardagen!
Manal
Angered
Det är bra källa till mina uppgifter
Saga
Västerås
Inte fått så mycket användning av. Men lätt att navigera sig i.
Nathalie
Motala
Bra innehåll, väldigt användbar.