Kulturnavigering i skolan; Gösta Arvastson (red.), Billy Ehn (red.); 2007
5+ säljare

Kulturnavigering i skolan Upplaga 1

av Gösta Arvastson (red.), Billy Ehn (red.)
Den svenska skolan är en sammansatt arbetsplats med elever, lärare och skolpersonal från olika sociala och kulturella miljöer. För att man som lärare eller lärarstuderande ska ha större möjlighet att förstå och handskas med skolans på samma gång välbekanta och gåtfulla värld, är ett kulturanalytiskt perspektiv till hjälp. Den här boken presenterar ett antal fallstudier som diskuterar hur människor uppfattar sig själva och andra, och vilken betydelse det får i skolarbetet. Lärare har användning av kulturanalys för att se sin verksamhet med nya ögon och bli upptäcktsresande i den egna vardagen. För att förstå eleverna behövs kunskap om deras bakgrund och värderingar. Med konkreta exempel från skollivet fungerar boken som en handledning för var och en som vill analysera invanda normer och synsätt. Likaså visar den hur man kan lära sig mer om betydelsen av olika identiteter, gränser och kategorier. Hur sorterar människor varandra i "vi" och "dom"? Vad döljer sig i sådana bestämningar som "pojke" och "flicka", "svensk" och "invandrare"? Genom denna kunskap kan lärare och lärarstuderande bli bättre på att kritiskt granska egna och andras beteenden, och därmed få redskap att säkrare navigera i en snabbt föränderlig skolvärld. Billy Ehn, professor i etnologi vid Umeå universitet. Gösta Arvastson, professor i etnologi vid Uppsala universitet.
Den svenska skolan är en sammansatt arbetsplats med elever, lärare och skolpersonal från olika sociala och kulturella miljöer. För att man som lärare eller lärarstuderande ska ha större möjlighet att förstå och handskas med skolans på samma gång välbekanta och gåtfulla värld, är ett kulturanalytiskt perspektiv till hjälp. Den här boken presenterar ett antal fallstudier som diskuterar hur människor uppfattar sig själva och andra, och vilken betydelse det får i skolarbetet. Lärare har användning av kulturanalys för att se sin verksamhet med nya ögon och bli upptäcktsresande i den egna vardagen. För att förstå eleverna behövs kunskap om deras bakgrund och värderingar. Med konkreta exempel från skollivet fungerar boken som en handledning för var och en som vill analysera invanda normer och synsätt. Likaså visar den hur man kan lära sig mer om betydelsen av olika identiteter, gränser och kategorier. Hur sorterar människor varandra i "vi" och "dom"? Vad döljer sig i sådana bestämningar som "pojke" och "flicka", "svensk" och "invandrare"? Genom denna kunskap kan lärare och lärarstuderande bli bättre på att kritiskt granska egna och andras beteenden, och därmed få redskap att säkrare navigera i en snabbt föränderlig skolvärld. Billy Ehn, professor i etnologi vid Umeå universitet. Gösta Arvastson, professor i etnologi vid Uppsala universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2007
ISBN: 9789140661081
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 176 st
Den svenska skolan är en sammansatt arbetsplats med elever, lärare och skolpersonal från olika sociala och kulturella miljöer. För att man som lärare eller lärarstuderande ska ha större möjlighet att förstå och handskas med skolans på samma gång välbekanta och gåtfulla värld, är ett kulturanalytiskt perspektiv till hjälp. Den här boken presenterar ett antal fallstudier som diskuterar hur människor uppfattar sig själva och andra, och vilken betydelse det får i skolarbetet. Lärare har användning av kulturanalys för att se sin verksamhet med nya ögon och bli upptäcktsresande i den egna vardagen. För att förstå eleverna behövs kunskap om deras bakgrund och värderingar. Med konkreta exempel från skollivet fungerar boken som en handledning för var och en som vill analysera invanda normer och synsätt. Likaså visar den hur man kan lära sig mer om betydelsen av olika identiteter, gränser och kategorier. Hur sorterar människor varandra i "vi" och "dom"? Vad döljer sig i sådana bestämningar som "pojke" och "flicka", "svensk" och "invandrare"? Genom denna kunskap kan lärare och lärarstuderande bli bättre på att kritiskt granska egna och andras beteenden, och därmed få redskap att säkrare navigera i en snabbt föränderlig skolvärld. Billy Ehn, professor i etnologi vid Umeå universitet. Gösta Arvastson, professor i etnologi vid Uppsala universitet.
Den svenska skolan är en sammansatt arbetsplats med elever, lärare och skolpersonal från olika sociala och kulturella miljöer. För att man som lärare eller lärarstuderande ska ha större möjlighet att förstå och handskas med skolans på samma gång välbekanta och gåtfulla värld, är ett kulturanalytiskt perspektiv till hjälp. Den här boken presenterar ett antal fallstudier som diskuterar hur människor uppfattar sig själva och andra, och vilken betydelse det får i skolarbetet. Lärare har användning av kulturanalys för att se sin verksamhet med nya ögon och bli upptäcktsresande i den egna vardagen. För att förstå eleverna behövs kunskap om deras bakgrund och värderingar. Med konkreta exempel från skollivet fungerar boken som en handledning för var och en som vill analysera invanda normer och synsätt. Likaså visar den hur man kan lära sig mer om betydelsen av olika identiteter, gränser och kategorier. Hur sorterar människor varandra i "vi" och "dom"? Vad döljer sig i sådana bestämningar som "pojke" och "flicka", "svensk" och "invandrare"? Genom denna kunskap kan lärare och lärarstuderande bli bättre på att kritiskt granska egna och andras beteenden, och därmed få redskap att säkrare navigera i en snabbt föränderlig skolvärld. Billy Ehn, professor i etnologi vid Umeå universitet. Gösta Arvastson, professor i etnologi vid Uppsala universitet.
Begagnad bok
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar