Lärande ur ett livsvärldsperspektiv; Jan Bengtsson (red.), Inger C. Berndtsson (red.); 2015
2 säljare

Lärande ur ett livsvärldsperspektiv Upplaga 1

av Jan Bengtsson (red.), Inger C. Berndtsson (red.)
Inom den livsvärldsfenomenologiska traditionen är människors livsvärld grunden för både forskning och teoriutveckling om lärande. Liv och värld, kropp och själ, objekt och subjekt, fysiskt och psykiskt, individ och samhälle är inte isolerade ståndpunkter. I stället utgör livsvärlden en pluralistisk och integrativ utgångspunkt för att förstå människors lärande.

I den här boken presenteras forskning kring elevers och lärares lärande i skolan utifrån ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv. I livsvärlden är individer och deras värld, samt det innehåll som ska läras, centrala dimensioner. Med grund i livsvärldsteorin utvecklar författarna innebörder i dessa dimensioner och hur de samverkar i lärandet.

Bokens olika kapitel tar sin utgångspunkt i människors konkret erfarna värld samt i teorier om livsvärlden. Här behandlas livsvärldsfenomenologiska grunder för att förstå elevers och lärares lärande i skolan, betydelsen av förtroendefulla relationer i skolan, emotionell lyhördhet i lärares arbete, betygsättning i skolan, relationen mellan kropp och kunskap, existensens betydelse för lärande samt bildning i det senmoderna samhället.

Jan Bengtsson var professor i didaktik med filosofisk inriktning vid Göteborgs universitet.

Inger C. Berndtsson är fil. dr i pedagogik och universitetslektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet.
Inom den livsvärldsfenomenologiska traditionen är människors livsvärld grunden för både forskning och teoriutveckling om lärande. Liv och värld, kropp och själ, objekt och subjekt, fysiskt och psykiskt, individ och samhälle är inte isolerade ståndpunkter. I stället utgör livsvärlden en pluralistisk och integrativ utgångspunkt för att förstå människors lärande.

I den här boken presenteras forskning kring elevers och lärares lärande i skolan utifrån ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv. I livsvärlden är individer och deras värld, samt det innehåll som ska läras, centrala dimensioner. Med grund i livsvärldsteorin utvecklar författarna innebörder i dessa dimensioner och hur de samverkar i lärandet.

Bokens olika kapitel tar sin utgångspunkt i människors konkret erfarna värld samt i teorier om livsvärlden. Här behandlas livsvärldsfenomenologiska grunder för att förstå elevers och lärares lärande i skolan, betydelsen av förtroendefulla relationer i skolan, emotionell lyhördhet i lärares arbete, betygsättning i skolan, relationen mellan kropp och kunskap, existensens betydelse för lärande samt bildning i det senmoderna samhället.

Jan Bengtsson var professor i didaktik med filosofisk inriktning vid Göteborgs universitet.

Inger C. Berndtsson är fil. dr i pedagogik och universitetslektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789140687111
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Inom den livsvärldsfenomenologiska traditionen är människors livsvärld grunden för både forskning och teoriutveckling om lärande. Liv och värld, kropp och själ, objekt och subjekt, fysiskt och psykiskt, individ och samhälle är inte isolerade ståndpunkter. I stället utgör livsvärlden en pluralistisk och integrativ utgångspunkt för att förstå människors lärande.

I den här boken presenteras forskning kring elevers och lärares lärande i skolan utifrån ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv. I livsvärlden är individer och deras värld, samt det innehåll som ska läras, centrala dimensioner. Med grund i livsvärldsteorin utvecklar författarna innebörder i dessa dimensioner och hur de samverkar i lärandet.

Bokens olika kapitel tar sin utgångspunkt i människors konkret erfarna värld samt i teorier om livsvärlden. Här behandlas livsvärldsfenomenologiska grunder för att förstå elevers och lärares lärande i skolan, betydelsen av förtroendefulla relationer i skolan, emotionell lyhördhet i lärares arbete, betygsättning i skolan, relationen mellan kropp och kunskap, existensens betydelse för lärande samt bildning i det senmoderna samhället.

Jan Bengtsson var professor i didaktik med filosofisk inriktning vid Göteborgs universitet.

Inger C. Berndtsson är fil. dr i pedagogik och universitetslektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet.
Inom den livsvärldsfenomenologiska traditionen är människors livsvärld grunden för både forskning och teoriutveckling om lärande. Liv och värld, kropp och själ, objekt och subjekt, fysiskt och psykiskt, individ och samhälle är inte isolerade ståndpunkter. I stället utgör livsvärlden en pluralistisk och integrativ utgångspunkt för att förstå människors lärande.

I den här boken presenteras forskning kring elevers och lärares lärande i skolan utifrån ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv. I livsvärlden är individer och deras värld, samt det innehåll som ska läras, centrala dimensioner. Med grund i livsvärldsteorin utvecklar författarna innebörder i dessa dimensioner och hur de samverkar i lärandet.

Bokens olika kapitel tar sin utgångspunkt i människors konkret erfarna värld samt i teorier om livsvärlden. Här behandlas livsvärldsfenomenologiska grunder för att förstå elevers och lärares lärande i skolan, betydelsen av förtroendefulla relationer i skolan, emotionell lyhördhet i lärares arbete, betygsättning i skolan, relationen mellan kropp och kunskap, existensens betydelse för lärande samt bildning i det senmoderna samhället.

Jan Bengtsson var professor i didaktik med filosofisk inriktning vid Göteborgs universitet.

Inger C. Berndtsson är fil. dr i pedagogik och universitetslektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet.
Begagnad bok
275 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
275 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar