Lastskadekravet - En studie av reklamations- och preskriptionsreglerna i lagen om inrikes vägtransporter; Johan Schelin; 2001

Lastskadekravet - En studie av reklamations- och preskriptionsreglerna i lagen om inrikes vägtransporter

av Johan Schelin
Reklamations- respektive preskriptionsreglerna i lagen om inrikes vägtransporter (VTL) framstår som stränga i förhållande till lastägaren. Preskriptionsfristen är exempelvis betydligt kortare jämfört med vad som gäller enligt preskriptionslagen. Samtidigt gäller att reglerna många gånger är svårtillämpade, något som i kombination med de korta fristerna leder till att det ofta uppkommer tvister på området.

I boken analyseras reklamations- och preskriptionsreglerna i VTL mot bakgrund av de försäkringstekniska resonemang som lagen bygger på, nämligen att det totalt sett framstår som mer kostnadseffektivt att lägga en viss andel av riskerna för att godset skadas eller fördröjs på lastägaren och dennes försäkringsgivare och att skaderegleringen i kostnadsbesparande syfte bör förenklas så mycket som möjligt. Även CMR-konventionens regler på det här området tas upp till utförlig diskussion.

Johan Schelin är docent i civilrätt vid Juridiska institutionen, Uppsala universitet och har författat ett flertal verk på sjö- och transporträttens område. Han är även föreståndare för Axel Ax:son Johnsons institut för sjörätt och annan transporträtt vid Stockholms universitet.
Reklamations- respektive preskriptionsreglerna i lagen om inrikes vägtransporter (VTL) framstår som stränga i förhållande till lastägaren. Preskriptionsfristen är exempelvis betydligt kortare jämfört med vad som gäller enligt preskriptionslagen. Samtidigt gäller att reglerna många gånger är svårtillämpade, något som i kombination med de korta fristerna leder till att det ofta uppkommer tvister på området.

I boken analyseras reklamations- och preskriptionsreglerna i VTL mot bakgrund av de försäkringstekniska resonemang som lagen bygger på, nämligen att det totalt sett framstår som mer kostnadseffektivt att lägga en viss andel av riskerna för att godset skadas eller fördröjs på lastägaren och dennes försäkringsgivare och att skaderegleringen i kostnadsbesparande syfte bör förenklas så mycket som möjligt. Även CMR-konventionens regler på det här området tas upp till utförlig diskussion.

Johan Schelin är docent i civilrätt vid Juridiska institutionen, Uppsala universitet och har författat ett flertal verk på sjö- och transporträttens område. Han är även föreståndare för Axel Ax:son Johnsons institut för sjörätt och annan transporträtt vid Stockholms universitet.
Utgiven: 2001
ISBN: 9789172231375
Förlag: Jure Förlag AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 75 st
Reklamations- respektive preskriptionsreglerna i lagen om inrikes vägtransporter (VTL) framstår som stränga i förhållande till lastägaren. Preskriptionsfristen är exempelvis betydligt kortare jämfört med vad som gäller enligt preskriptionslagen. Samtidigt gäller att reglerna många gånger är svårtillämpade, något som i kombination med de korta fristerna leder till att det ofta uppkommer tvister på området.

I boken analyseras reklamations- och preskriptionsreglerna i VTL mot bakgrund av de försäkringstekniska resonemang som lagen bygger på, nämligen att det totalt sett framstår som mer kostnadseffektivt att lägga en viss andel av riskerna för att godset skadas eller fördröjs på lastägaren och dennes försäkringsgivare och att skaderegleringen i kostnadsbesparande syfte bör förenklas så mycket som möjligt. Även CMR-konventionens regler på det här området tas upp till utförlig diskussion.

Johan Schelin är docent i civilrätt vid Juridiska institutionen, Uppsala universitet och har författat ett flertal verk på sjö- och transporträttens område. Han är även föreståndare för Axel Ax:son Johnsons institut för sjörätt och annan transporträtt vid Stockholms universitet.
Reklamations- respektive preskriptionsreglerna i lagen om inrikes vägtransporter (VTL) framstår som stränga i förhållande till lastägaren. Preskriptionsfristen är exempelvis betydligt kortare jämfört med vad som gäller enligt preskriptionslagen. Samtidigt gäller att reglerna många gånger är svårtillämpade, något som i kombination med de korta fristerna leder till att det ofta uppkommer tvister på området.

I boken analyseras reklamations- och preskriptionsreglerna i VTL mot bakgrund av de försäkringstekniska resonemang som lagen bygger på, nämligen att det totalt sett framstår som mer kostnadseffektivt att lägga en viss andel av riskerna för att godset skadas eller fördröjs på lastägaren och dennes försäkringsgivare och att skaderegleringen i kostnadsbesparande syfte bör förenklas så mycket som möjligt. Även CMR-konventionens regler på det här området tas upp till utförlig diskussion.

Johan Schelin är docent i civilrätt vid Juridiska institutionen, Uppsala universitet och har författat ett flertal verk på sjö- och transporträttens område. Han är även föreståndare för Axel Ax:son Johnsons institut för sjörätt och annan transporträtt vid Stockholms universitet.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)