Lek med lust: Balettuppsättningar på Stockholmsoperan 1931-1938 - Theatertanz, genusaspekter och historieskrivning; Eva Lundgren; 2006
endast ny

Lek med lust: Balettuppsättningar på Stockholmsoperan 1931-1938 - Theatertanz, genusaspekter och historieskrivning Upplaga 1

av Eva Lundgren
Eva Lundgren dekonstruerar den berättelsen genom att lyfta fram Algos bakgrund inom Theatertanz och visa att idealen där var att hitta ett koreografiskt språk som förenade klassisk balett och modern dans. I sina analyser av Algos produktioner tar hon fasta på stilblandningen och inspirerad av queer teori betraktar hon uppsättningarna som en lek med gestaltningar av genus, etnicitet och sexualitet. Dessutom tar Eva Lundgren fram teatertidskriften Scenens kritik mot Operan under 1930-talet och visar att den hade antisemitiska inslag, samt att tidskriften var involverad i John Forsells avgång som operachef 1939.

I ett avslutande kapitel analyseras den senare historieskrivningen om operabaletten under Algo. Eva Lundgren granskar boken Den svenska baletten, från 1945, som hon menar bygger sin kritik av Algos uppsättningar på normer från klassisk balett. Boken fick kritik för kapitlet om 1930-talet då den kom ut, men har fått stort genomslag i senare texter om Operabaletten under trettiotalet.
Eva Lundgren dekonstruerar den berättelsen genom att lyfta fram Algos bakgrund inom Theatertanz och visa att idealen där var att hitta ett koreografiskt språk som förenade klassisk balett och modern dans. I sina analyser av Algos produktioner tar hon fasta på stilblandningen och inspirerad av queer teori betraktar hon uppsättningarna som en lek med gestaltningar av genus, etnicitet och sexualitet. Dessutom tar Eva Lundgren fram teatertidskriften Scenens kritik mot Operan under 1930-talet och visar att den hade antisemitiska inslag, samt att tidskriften var involverad i John Forsells avgång som operachef 1939.

I ett avslutande kapitel analyseras den senare historieskrivningen om operabaletten under Algo. Eva Lundgren granskar boken Den svenska baletten, från 1945, som hon menar bygger sin kritik av Algos uppsättningar på normer från klassisk balett. Boken fick kritik för kapitlet om 1930-talet då den kom ut, men har fått stort genomslag i senare texter om Operabaletten under trettiotalet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2006
ISBN: 9789186434281
Förlag: Stiftelsen för utgivning av teatervetenskapliga studier
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 316 st
Eva Lundgren dekonstruerar den berättelsen genom att lyfta fram Algos bakgrund inom Theatertanz och visa att idealen där var att hitta ett koreografiskt språk som förenade klassisk balett och modern dans. I sina analyser av Algos produktioner tar hon fasta på stilblandningen och inspirerad av queer teori betraktar hon uppsättningarna som en lek med gestaltningar av genus, etnicitet och sexualitet. Dessutom tar Eva Lundgren fram teatertidskriften Scenens kritik mot Operan under 1930-talet och visar att den hade antisemitiska inslag, samt att tidskriften var involverad i John Forsells avgång som operachef 1939.

I ett avslutande kapitel analyseras den senare historieskrivningen om operabaletten under Algo. Eva Lundgren granskar boken Den svenska baletten, från 1945, som hon menar bygger sin kritik av Algos uppsättningar på normer från klassisk balett. Boken fick kritik för kapitlet om 1930-talet då den kom ut, men har fått stort genomslag i senare texter om Operabaletten under trettiotalet.
Eva Lundgren dekonstruerar den berättelsen genom att lyfta fram Algos bakgrund inom Theatertanz och visa att idealen där var att hitta ett koreografiskt språk som förenade klassisk balett och modern dans. I sina analyser av Algos produktioner tar hon fasta på stilblandningen och inspirerad av queer teori betraktar hon uppsättningarna som en lek med gestaltningar av genus, etnicitet och sexualitet. Dessutom tar Eva Lundgren fram teatertidskriften Scenens kritik mot Operan under 1930-talet och visar att den hade antisemitiska inslag, samt att tidskriften var involverad i John Forsells avgång som operachef 1939.

I ett avslutande kapitel analyseras den senare historieskrivningen om operabaletten under Algo. Eva Lundgren granskar boken Den svenska baletten, från 1945, som hon menar bygger sin kritik av Algos uppsättningar på normer från klassisk balett. Boken fick kritik för kapitlet om 1930-talet då den kom ut, men har fått stort genomslag i senare texter om Operabaletten under trettiotalet.
Ny bok
186 kr195 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
186 kr195 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)