Ljus och mörker (Light and Darkness); Mikael Ahlund, Anders Bengtsson, Micael Ernstell, Eva-Lena Karlsson, Martin Olin, Carl-Johan Olsson; 2012

Ljus och mörker (Light and Darkness)

av Mikael Ahlund, Anders Bengtsson, Micael Ernstell, Eva-Lena Karlsson, Martin Olin
m.fl.
För att skapa illusion av djup och atmosfär på ett platt underlag måste konstnären organisera behandlingen av ljuset. Möjligheterna är många, och måleritekniker och ideal har varierat genom historien. Ett sätt är att avbilda former genom omärkliga övergångar mellan belysta och skuggade partier. Andra lösningar bygger på skarpa kontraster mellan ljusa och mörka nyanser av samma färg, eller mellan olika färger. Under 1800-talet var intresset för realistisk ljusåtergivning stort. Akademieleverna studerade 1600-talsmästarnas ljusdunkelmåleri - mörka scener upplysta av ett ensamt ljus eller en dold ljuskälla. Andra perspektiv öppnades av friluftsmåleriet, där konstnärerna utforskade atmosfäriska fenomen och optiska effekter. Utvf;cklingen av belysningstekniker skapade nya ljusmiljöer såväl inomhus som i stadsrummet. Utställningen försöker svara på frågor om ljuset i verkligheten och ljuset i konsten. Vilka är ljuskällorna? Hur märks de i bilden? Hur har konstnärer använt ljuset som verkningsmedel och motiv? Texter av Mikael Ahlund, Anders Bengtsson, Micael Ernstell, Eva-Lena Karlsson, Martin Olin, Carl-Johan Olsson.
För att skapa illusion av djup och atmosfär på ett platt underlag måste konstnären organisera behandlingen av ljuset. Möjligheterna är många, och måleritekniker och ideal har varierat genom historien. Ett sätt är att avbilda former genom omärkliga övergångar mellan belysta och skuggade partier. Andra lösningar bygger på skarpa kontraster mellan ljusa och mörka nyanser av samma färg, eller mellan olika färger. Under 1800-talet var intresset för realistisk ljusåtergivning stort. Akademieleverna studerade 1600-talsmästarnas ljusdunkelmåleri - mörka scener upplysta av ett ensamt ljus eller en dold ljuskälla. Andra perspektiv öppnades av friluftsmåleriet, där konstnärerna utforskade atmosfäriska fenomen och optiska effekter. Utvf;cklingen av belysningstekniker skapade nya ljusmiljöer såväl inomhus som i stadsrummet. Utställningen försöker svara på frågor om ljuset i verkligheten och ljuset i konsten. Vilka är ljuskällorna? Hur märks de i bilden? Hur har konstnärer använt ljuset som verkningsmedel och motiv? Texter av Mikael Ahlund, Anders Bengtsson, Micael Ernstell, Eva-Lena Karlsson, Martin Olin, Carl-Johan Olsson.
Utgiven: 2012
ISBN: 9789171008404
Förlag: Nationalmuseum
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 48 st
För att skapa illusion av djup och atmosfär på ett platt underlag måste konstnären organisera behandlingen av ljuset. Möjligheterna är många, och måleritekniker och ideal har varierat genom historien. Ett sätt är att avbilda former genom omärkliga övergångar mellan belysta och skuggade partier. Andra lösningar bygger på skarpa kontraster mellan ljusa och mörka nyanser av samma färg, eller mellan olika färger. Under 1800-talet var intresset för realistisk ljusåtergivning stort. Akademieleverna studerade 1600-talsmästarnas ljusdunkelmåleri - mörka scener upplysta av ett ensamt ljus eller en dold ljuskälla. Andra perspektiv öppnades av friluftsmåleriet, där konstnärerna utforskade atmosfäriska fenomen och optiska effekter. Utvf;cklingen av belysningstekniker skapade nya ljusmiljöer såväl inomhus som i stadsrummet. Utställningen försöker svara på frågor om ljuset i verkligheten och ljuset i konsten. Vilka är ljuskällorna? Hur märks de i bilden? Hur har konstnärer använt ljuset som verkningsmedel och motiv? Texter av Mikael Ahlund, Anders Bengtsson, Micael Ernstell, Eva-Lena Karlsson, Martin Olin, Carl-Johan Olsson.
För att skapa illusion av djup och atmosfär på ett platt underlag måste konstnären organisera behandlingen av ljuset. Möjligheterna är många, och måleritekniker och ideal har varierat genom historien. Ett sätt är att avbilda former genom omärkliga övergångar mellan belysta och skuggade partier. Andra lösningar bygger på skarpa kontraster mellan ljusa och mörka nyanser av samma färg, eller mellan olika färger. Under 1800-talet var intresset för realistisk ljusåtergivning stort. Akademieleverna studerade 1600-talsmästarnas ljusdunkelmåleri - mörka scener upplysta av ett ensamt ljus eller en dold ljuskälla. Andra perspektiv öppnades av friluftsmåleriet, där konstnärerna utforskade atmosfäriska fenomen och optiska effekter. Utvf;cklingen av belysningstekniker skapade nya ljusmiljöer såväl inomhus som i stadsrummet. Utställningen försöker svara på frågor om ljuset i verkligheten och ljuset i konsten. Vilka är ljuskällorna? Hur märks de i bilden? Hur har konstnärer använt ljuset som verkningsmedel och motiv? Texter av Mikael Ahlund, Anders Bengtsson, Micael Ernstell, Eva-Lena Karlsson, Martin Olin, Carl-Johan Olsson.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)