Modeologi - En introduktion till modevetenskap; Yuniya Kawamura; 2017
spara 34%
5+ säljare

Modeologi - En introduktion till modevetenskap Upplaga 3

av Yuniya Kawamura
Modeologi är en nyskapelse, både som be­grepp och till sitt innehåll. Mode be­skrivs här som ett sociologiskt fenomen. Tidigare författare som studerat mode gör sällan skillnad mellan kläder och mode, men det är just vad Yuniya Kawamura, japansk-amerikansk professor i sociologi, på ett mycket förtjänstfullt sätt gör. Kawamura menar att kläder är den konkreta produkten, medan mode är ett mer abstrakt system i vilket många olika aktörer och intressen ingår.

Hon slår hål på myten om ”den geniala designern” som den som ensam skapar modets växlingar. Kawamura menar att det i stället är andras erkännande som gör designern framgångsrik. Detta är utgångspunkten för ett mycket intressant resonemang om det hon kallar ”modets väktare”, de aktörer som i modesystemet har makten att bedöma vad som är tilltalande och vad som faller utanför ramen.
Kawamura menar också, måhända provocerande för många, att mode inte handlar om kläder – det är en trosupp­fattning. Modeologi ger dessutom en välbehövlig översikt över modelitteraturen sedan mode började studeras som fenomen på 1800-talet. Yuniya Kawamura bidrar därmed till att etablera modevetenskap som ett nytt kunskaps- och forskningsområde inom kultur­sociologins ram.
Modeologi är en nyskapelse, både som be­grepp och till sitt innehåll. Mode be­skrivs här som ett sociologiskt fenomen. Tidigare författare som studerat mode gör sällan skillnad mellan kläder och mode, men det är just vad Yuniya Kawamura, japansk-amerikansk professor i sociologi, på ett mycket förtjänstfullt sätt gör. Kawamura menar att kläder är den konkreta produkten, medan mode är ett mer abstrakt system i vilket många olika aktörer och intressen ingår.

Hon slår hål på myten om ”den geniala designern” som den som ensam skapar modets växlingar. Kawamura menar att det i stället är andras erkännande som gör designern framgångsrik. Detta är utgångspunkten för ett mycket intressant resonemang om det hon kallar ”modets väktare”, de aktörer som i modesystemet har makten att bedöma vad som är tilltalande och vad som faller utanför ramen.
Kawamura menar också, måhända provocerande för många, att mode inte handlar om kläder – det är en trosupp­fattning. Modeologi ger dessutom en välbehövlig översikt över modelitteraturen sedan mode började studeras som fenomen på 1800-talet. Yuniya Kawamura bidrar därmed till att etablera modevetenskap som ett nytt kunskaps- och forskningsområde inom kultur­sociologins ram.
Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789144118901
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 191 st
Modeologi är en nyskapelse, både som be­grepp och till sitt innehåll. Mode be­skrivs här som ett sociologiskt fenomen. Tidigare författare som studerat mode gör sällan skillnad mellan kläder och mode, men det är just vad Yuniya Kawamura, japansk-amerikansk professor i sociologi, på ett mycket förtjänstfullt sätt gör. Kawamura menar att kläder är den konkreta produkten, medan mode är ett mer abstrakt system i vilket många olika aktörer och intressen ingår.

Hon slår hål på myten om ”den geniala designern” som den som ensam skapar modets växlingar. Kawamura menar att det i stället är andras erkännande som gör designern framgångsrik. Detta är utgångspunkten för ett mycket intressant resonemang om det hon kallar ”modets väktare”, de aktörer som i modesystemet har makten att bedöma vad som är tilltalande och vad som faller utanför ramen.
Kawamura menar också, måhända provocerande för många, att mode inte handlar om kläder – det är en trosupp­fattning. Modeologi ger dessutom en välbehövlig översikt över modelitteraturen sedan mode började studeras som fenomen på 1800-talet. Yuniya Kawamura bidrar därmed till att etablera modevetenskap som ett nytt kunskaps- och forskningsområde inom kultur­sociologins ram.
Modeologi är en nyskapelse, både som be­grepp och till sitt innehåll. Mode be­skrivs här som ett sociologiskt fenomen. Tidigare författare som studerat mode gör sällan skillnad mellan kläder och mode, men det är just vad Yuniya Kawamura, japansk-amerikansk professor i sociologi, på ett mycket förtjänstfullt sätt gör. Kawamura menar att kläder är den konkreta produkten, medan mode är ett mer abstrakt system i vilket många olika aktörer och intressen ingår.

Hon slår hål på myten om ”den geniala designern” som den som ensam skapar modets växlingar. Kawamura menar att det i stället är andras erkännande som gör designern framgångsrik. Detta är utgångspunkten för ett mycket intressant resonemang om det hon kallar ”modets väktare”, de aktörer som i modesystemet har makten att bedöma vad som är tilltalande och vad som faller utanför ramen.
Kawamura menar också, måhända provocerande för många, att mode inte handlar om kläder – det är en trosupp­fattning. Modeologi ger dessutom en välbehövlig översikt över modelitteraturen sedan mode började studeras som fenomen på 1800-talet. Yuniya Kawamura bidrar därmed till att etablera modevetenskap som ett nytt kunskaps- och forskningsområde inom kultur­sociologins ram.
Begagnad bok
215 kr324 krSpara 109 kr (34%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
215 kr324 krSpara 109 kr (34%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar