Motbok : om det ideologiska sveket mot skolan; Lena Fejan Ljunghill, Sten Svensson; 2006
3 säljare

Motbok : om det ideologiska sveket mot skolan Upplaga 1

av Lena Fejan Ljunghill, Sten Svensson
Det här är en MOTBOK till den systematiska förtalskampanj mot den svenska skolan som pågått länge på tidningarnas ledar- och debattsidor. Den svenska skolan blir alltmer segregerad. Ett dramatiskt systemskifte har ägt rum under bara ett par decennier och detta dessutom utan någon särskilt livlig ideologisk offentlig debatt. Vi står nu inför ett viktigt vägval. Ska vi acceptera en skola som blir alltmer segregerad i den heliga valfrihetens namn? Eller ska vi värna om den gemensamma medborgarskolan, med den bredd och kulturella mångfald som ryms där, men också med alla de problem och konflikter det innebär, precis som i samhället i övrigt? Författarna efterlyser en skoldebatt som grundar sig på fakta, kvalificerade analyser och den moderna forskningen om lärande. I motsats till den systematiska förtalskampanj mot den svenska skolan som pågått alltför länge på tidningarnas ledar- och debattsidor. Det är hög tid för en förnyad ideologisk debatt om vad vi vill med skolan. Och det börjar bli bråttom! Innehåll: Skoldebatten i Sverige - en eländig historia Så vinner man lättköpta poänger Kunskaprörelsen och back to basics En skoldebatt i återvändsgränd Politisk och ideologisk kapitulation Kampen för och emot en skola för alla Det nyliberala systemskiftet Så föll den sammanhållna grundskolan Lärarutbildningen har ständigt motarbetats Den bittra striden mellan två generationer Äntligen en helhetssyn på lärarutbildningen Myter och lögner om ämneskunskaperna Ett välkommet slagträ i den politiska debatten Är den svenska skolan verkligen så dålig? Segregationen gör skolan sämre Svensk skola i internationell belysning Okritisk övertro på testresultat och betyg Framtidens kunskapssamhälle - i ett OECD-perspektiv Slutord
Det här är en MOTBOK till den systematiska förtalskampanj mot den svenska skolan som pågått länge på tidningarnas ledar- och debattsidor. Den svenska skolan blir alltmer segregerad. Ett dramatiskt systemskifte har ägt rum under bara ett par decennier och detta dessutom utan någon särskilt livlig ideologisk offentlig debatt. Vi står nu inför ett viktigt vägval. Ska vi acceptera en skola som blir alltmer segregerad i den heliga valfrihetens namn? Eller ska vi värna om den gemensamma medborgarskolan, med den bredd och kulturella mångfald som ryms där, men också med alla de problem och konflikter det innebär, precis som i samhället i övrigt? Författarna efterlyser en skoldebatt som grundar sig på fakta, kvalificerade analyser och den moderna forskningen om lärande. I motsats till den systematiska förtalskampanj mot den svenska skolan som pågått alltför länge på tidningarnas ledar- och debattsidor. Det är hög tid för en förnyad ideologisk debatt om vad vi vill med skolan. Och det börjar bli bråttom! Innehåll: Skoldebatten i Sverige - en eländig historia Så vinner man lättköpta poänger Kunskaprörelsen och back to basics En skoldebatt i återvändsgränd Politisk och ideologisk kapitulation Kampen för och emot en skola för alla Det nyliberala systemskiftet Så föll den sammanhållna grundskolan Lärarutbildningen har ständigt motarbetats Den bittra striden mellan två generationer Äntligen en helhetssyn på lärarutbildningen Myter och lögner om ämneskunskaperna Ett välkommet slagträ i den politiska debatten Är den svenska skolan verkligen så dålig? Segregationen gör skolan sämre Svensk skola i internationell belysning Okritisk övertro på testresultat och betyg Framtidens kunskapssamhälle - i ett OECD-perspektiv Slutord
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2006
ISBN: 9789185096978
Förlag: Lärarförbundets förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 118 st
Det här är en MOTBOK till den systematiska förtalskampanj mot den svenska skolan som pågått länge på tidningarnas ledar- och debattsidor. Den svenska skolan blir alltmer segregerad. Ett dramatiskt systemskifte har ägt rum under bara ett par decennier och detta dessutom utan någon särskilt livlig ideologisk offentlig debatt. Vi står nu inför ett viktigt vägval. Ska vi acceptera en skola som blir alltmer segregerad i den heliga valfrihetens namn? Eller ska vi värna om den gemensamma medborgarskolan, med den bredd och kulturella mångfald som ryms där, men också med alla de problem och konflikter det innebär, precis som i samhället i övrigt? Författarna efterlyser en skoldebatt som grundar sig på fakta, kvalificerade analyser och den moderna forskningen om lärande. I motsats till den systematiska förtalskampanj mot den svenska skolan som pågått alltför länge på tidningarnas ledar- och debattsidor. Det är hög tid för en förnyad ideologisk debatt om vad vi vill med skolan. Och det börjar bli bråttom! Innehåll: Skoldebatten i Sverige - en eländig historia Så vinner man lättköpta poänger Kunskaprörelsen och back to basics En skoldebatt i återvändsgränd Politisk och ideologisk kapitulation Kampen för och emot en skola för alla Det nyliberala systemskiftet Så föll den sammanhållna grundskolan Lärarutbildningen har ständigt motarbetats Den bittra striden mellan två generationer Äntligen en helhetssyn på lärarutbildningen Myter och lögner om ämneskunskaperna Ett välkommet slagträ i den politiska debatten Är den svenska skolan verkligen så dålig? Segregationen gör skolan sämre Svensk skola i internationell belysning Okritisk övertro på testresultat och betyg Framtidens kunskapssamhälle - i ett OECD-perspektiv Slutord
Det här är en MOTBOK till den systematiska förtalskampanj mot den svenska skolan som pågått länge på tidningarnas ledar- och debattsidor. Den svenska skolan blir alltmer segregerad. Ett dramatiskt systemskifte har ägt rum under bara ett par decennier och detta dessutom utan någon särskilt livlig ideologisk offentlig debatt. Vi står nu inför ett viktigt vägval. Ska vi acceptera en skola som blir alltmer segregerad i den heliga valfrihetens namn? Eller ska vi värna om den gemensamma medborgarskolan, med den bredd och kulturella mångfald som ryms där, men också med alla de problem och konflikter det innebär, precis som i samhället i övrigt? Författarna efterlyser en skoldebatt som grundar sig på fakta, kvalificerade analyser och den moderna forskningen om lärande. I motsats till den systematiska förtalskampanj mot den svenska skolan som pågått alltför länge på tidningarnas ledar- och debattsidor. Det är hög tid för en förnyad ideologisk debatt om vad vi vill med skolan. Och det börjar bli bråttom! Innehåll: Skoldebatten i Sverige - en eländig historia Så vinner man lättköpta poänger Kunskaprörelsen och back to basics En skoldebatt i återvändsgränd Politisk och ideologisk kapitulation Kampen för och emot en skola för alla Det nyliberala systemskiftet Så föll den sammanhållna grundskolan Lärarutbildningen har ständigt motarbetats Den bittra striden mellan två generationer Äntligen en helhetssyn på lärarutbildningen Myter och lögner om ämneskunskaperna Ett välkommet slagträ i den politiska debatten Är den svenska skolan verkligen så dålig? Segregationen gör skolan sämre Svensk skola i internationell belysning Okritisk övertro på testresultat och betyg Framtidens kunskapssamhälle - i ett OECD-perspektiv Slutord
Begagnad bok
195 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
195 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar