Musikskap i förskolan : musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv; Ylva Holmberg; 2017
spara 28%
5+ säljare

Musikskap i förskolan : musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv Upplaga 1

av Ylva Holmberg
På många förskolor, kanske de allra flesta, är musik ett stående inslag. Det sjungs, det spelas och det dansas. Barnen producerar, brukar och tolkar musik. Musikskap i förskolan handlar om musikstundernas didaktik. Med begreppet musikskap som utgångspunkt ställer författaren frågor som: Vilket är egentligen musikstundens innehåll och hur presenteras eller iscensätts det? Vilka är aktörer i musikstunden och hur framträder dessa?

Boken erbjuder alternativa sätt att fundera kring musikstunder och presenterar didaktiskt grundade begrepp. Ett central begrepp i boken är musikskap I detta begrepp möts empiri och teori, och det belyser ämnet musik från olika håll. Begreppet musikskap inbjuder till såväl kritiska som kreativa reflektioner.
Musikskap i förskolan vänder sig främst till studenter på förskollärarprogrammet.

Sagt om boken
"Musikskap som utgångspunkt ger ett mer medvetet och målinriktat sätt att arbeta med musik, sång, instrumentspel och dans. Reflektionsfrågorna och observationerna är bra och gör det lättare att knyta teorin till praktiken i förskolan." Maj-Britt Claesson, lektör, BTJ-häftet nr 17, 2017.

Om författarna
Ylva Holmberg är förskollärare, rytmikpedagog och doktor i pedagogik. Hon leder en förskollärarutbildning med musikprofil på Malmö högskola och hennes forskningsintresse rör bland annat musik och förskola.
På många förskolor, kanske de allra flesta, är musik ett stående inslag. Det sjungs, det spelas och det dansas. Barnen producerar, brukar och tolkar musik. Musikskap i förskolan handlar om musikstundernas didaktik. Med begreppet musikskap som utgångspunkt ställer författaren frågor som: Vilket är egentligen musikstundens innehåll och hur presenteras eller iscensätts det? Vilka är aktörer i musikstunden och hur framträder dessa?

Boken erbjuder alternativa sätt att fundera kring musikstunder och presenterar didaktiskt grundade begrepp. Ett central begrepp i boken är musikskap I detta begrepp möts empiri och teori, och det belyser ämnet musik från olika håll. Begreppet musikskap inbjuder till såväl kritiska som kreativa reflektioner.
Musikskap i förskolan vänder sig främst till studenter på förskollärarprogrammet.

Sagt om boken
"Musikskap som utgångspunkt ger ett mer medvetet och målinriktat sätt att arbeta med musik, sång, instrumentspel och dans. Reflektionsfrågorna och observationerna är bra och gör det lättare att knyta teorin till praktiken i förskolan." Maj-Britt Claesson, lektör, BTJ-häftet nr 17, 2017.

Om författarna
Ylva Holmberg är förskollärare, rytmikpedagog och doktor i pedagogik. Hon leder en förskollärarutbildning med musikprofil på Malmö högskola och hennes forskningsintresse rör bland annat musik och förskola.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789147121984
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 135 st
På många förskolor, kanske de allra flesta, är musik ett stående inslag. Det sjungs, det spelas och det dansas. Barnen producerar, brukar och tolkar musik. Musikskap i förskolan handlar om musikstundernas didaktik. Med begreppet musikskap som utgångspunkt ställer författaren frågor som: Vilket är egentligen musikstundens innehåll och hur presenteras eller iscensätts det? Vilka är aktörer i musikstunden och hur framträder dessa?

Boken erbjuder alternativa sätt att fundera kring musikstunder och presenterar didaktiskt grundade begrepp. Ett central begrepp i boken är musikskap I detta begrepp möts empiri och teori, och det belyser ämnet musik från olika håll. Begreppet musikskap inbjuder till såväl kritiska som kreativa reflektioner.
Musikskap i förskolan vänder sig främst till studenter på förskollärarprogrammet.

Sagt om boken
"Musikskap som utgångspunkt ger ett mer medvetet och målinriktat sätt att arbeta med musik, sång, instrumentspel och dans. Reflektionsfrågorna och observationerna är bra och gör det lättare att knyta teorin till praktiken i förskolan." Maj-Britt Claesson, lektör, BTJ-häftet nr 17, 2017.

Om författarna
Ylva Holmberg är förskollärare, rytmikpedagog och doktor i pedagogik. Hon leder en förskollärarutbildning med musikprofil på Malmö högskola och hennes forskningsintresse rör bland annat musik och förskola.
På många förskolor, kanske de allra flesta, är musik ett stående inslag. Det sjungs, det spelas och det dansas. Barnen producerar, brukar och tolkar musik. Musikskap i förskolan handlar om musikstundernas didaktik. Med begreppet musikskap som utgångspunkt ställer författaren frågor som: Vilket är egentligen musikstundens innehåll och hur presenteras eller iscensätts det? Vilka är aktörer i musikstunden och hur framträder dessa?

Boken erbjuder alternativa sätt att fundera kring musikstunder och presenterar didaktiskt grundade begrepp. Ett central begrepp i boken är musikskap I detta begrepp möts empiri och teori, och det belyser ämnet musik från olika håll. Begreppet musikskap inbjuder till såväl kritiska som kreativa reflektioner.
Musikskap i förskolan vänder sig främst till studenter på förskollärarprogrammet.

Sagt om boken
"Musikskap som utgångspunkt ger ett mer medvetet och målinriktat sätt att arbeta med musik, sång, instrumentspel och dans. Reflektionsfrågorna och observationerna är bra och gör det lättare att knyta teorin till praktiken i förskolan." Maj-Britt Claesson, lektör, BTJ-häftet nr 17, 2017.

Om författarna
Ylva Holmberg är förskollärare, rytmikpedagog och doktor i pedagogik. Hon leder en förskollärarutbildning med musikprofil på Malmö högskola och hennes forskningsintresse rör bland annat musik och förskola.
Begagnad bok
235 kr324 krSpara 89 kr (28%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
235 kr324 krSpara 89 kr (28%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar