Omskakad spelplan : konsten i Göteborg under 1980- och 1990-talet / A disarranged playing board : art in Gothenburg during the 1980s and 1990s; Marta Edling, Håkan Nilsson, Annika Öhrner; 2010

Omskakad spelplan : konsten i Göteborg under 1980- och 1990-talet / A disarranged playing board : art in Gothenburg during the 1980s and 1990s

av Marta Edling, Håkan Nilsson, Annika Öhrner
Postmodernismen kom aldrig till Göteborg. Den kom från Göteborg. Det är ett av många överraskande resultat av ett forskningsprojekt om 1980- och 1990-talets konst i Göteborg. Andra spännande slutsatser, som presenteras i det nya numret av Skiascope, är att den relationella estetiken föddes i Göteborg, långt före begreppet ens var uppfunnet. Och att det här, i reaktion mot gubbväldet i stadens konstliv, växte fram ett helt nytt slags feministisk konst, förkroppsligad i en klump röd gelé. Forskningsenheten vid Göteborgs konstmuseum fortsätter att undersöka Göteborgs konsthistoria i syfte att vidga och problematisera den svenska konsthistorieskrivningen. Medverkande skribenter är Kristoffer Arvidsson, Marta Edling, Håkan Nilsson, Jeff Werner och Annika Öhrner.
Postmodernismen kom aldrig till Göteborg. Den kom från Göteborg. Det är ett av många överraskande resultat av ett forskningsprojekt om 1980- och 1990-talets konst i Göteborg. Andra spännande slutsatser, som presenteras i det nya numret av Skiascope, är att den relationella estetiken föddes i Göteborg, långt före begreppet ens var uppfunnet. Och att det här, i reaktion mot gubbväldet i stadens konstliv, växte fram ett helt nytt slags feministisk konst, förkroppsligad i en klump röd gelé. Forskningsenheten vid Göteborgs konstmuseum fortsätter att undersöka Göteborgs konsthistoria i syfte att vidga och problematisera den svenska konsthistorieskrivningen. Medverkande skribenter är Kristoffer Arvidsson, Marta Edling, Håkan Nilsson, Jeff Werner och Annika Öhrner.
Utgiven: 2010
ISBN: 9789187968709
Förlag: Göteborgs konstmuseum
Format: Häftad
Språk: Engelska
Sidor: 328 st
Postmodernismen kom aldrig till Göteborg. Den kom från Göteborg. Det är ett av många överraskande resultat av ett forskningsprojekt om 1980- och 1990-talets konst i Göteborg. Andra spännande slutsatser, som presenteras i det nya numret av Skiascope, är att den relationella estetiken föddes i Göteborg, långt före begreppet ens var uppfunnet. Och att det här, i reaktion mot gubbväldet i stadens konstliv, växte fram ett helt nytt slags feministisk konst, förkroppsligad i en klump röd gelé. Forskningsenheten vid Göteborgs konstmuseum fortsätter att undersöka Göteborgs konsthistoria i syfte att vidga och problematisera den svenska konsthistorieskrivningen. Medverkande skribenter är Kristoffer Arvidsson, Marta Edling, Håkan Nilsson, Jeff Werner och Annika Öhrner.
Postmodernismen kom aldrig till Göteborg. Den kom från Göteborg. Det är ett av många överraskande resultat av ett forskningsprojekt om 1980- och 1990-talets konst i Göteborg. Andra spännande slutsatser, som presenteras i det nya numret av Skiascope, är att den relationella estetiken föddes i Göteborg, långt före begreppet ens var uppfunnet. Och att det här, i reaktion mot gubbväldet i stadens konstliv, växte fram ett helt nytt slags feministisk konst, förkroppsligad i en klump röd gelé. Forskningsenheten vid Göteborgs konstmuseum fortsätter att undersöka Göteborgs konsthistoria i syfte att vidga och problematisera den svenska konsthistorieskrivningen. Medverkande skribenter är Kristoffer Arvidsson, Marta Edling, Håkan Nilsson, Jeff Werner och Annika Öhrner.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)