Omvårdnadsteori som referensram i forskning och utveckling; Birgit Bidstrup Jörgensen, Vibeke Östergaard Steenfeldt; 2012
spara 59%
5+ säljare

Omvårdnadsteori som referensram i forskning och utveckling Upplaga 1

av Birgit Bidstrup Jörgensen, Vibeke Östergaard Steenfeldt
Omvårdnadsteori som referensram i forskning och utveckling utgör en värdefull hjälp för uppsatsskrivande sjuksköterskestudenter genom att bidra till förståelsen för hur omvårdnadsteorier kan användas som referensram. Bokens syfte är således att skildra olika sätt att utveckla och använda sig av omvårdnadsteorier, inte att presentera omvårdnadsteorier i sig.

Under de många år som författarna har undervisat på sjuksköterskeutbildningen har de ofta mötts av frågor som: ”Varför ska vi lära oss vård- och omvårdnadsteorier? Vad har abstrakta teorier för betydelse i praktiken när vi vårdar levande människor? Vad har vi för användning av omvårdnadsteorier – och hur ska vi använda oss av dem?” När studenterna väl fördjupat sig i konkreta problem relaterade till klinisk sjukvård har de dock upptäckt ett genuint behov av en omvårdnadsteoretisk grund för att nå fram till en djupare förståelse av vårdpraktiken.

Bokens kapitel är skrivna av flera framstående forskare med mångårig erfarenhet av undervisning av blivande sjuksköterskor.

Den svenska översättningen har granskats av docent Lena Wiklund Gustin och professor Karin Dahlberg.

Om författarna
Birgit Bidstrup Jörgensen sjuksköterska, SD i utbildning och undervisning, cand.cur., lektor vid sjuksköterskeutbildningen 1995–2008, numera förlagsredaktör vid Gads Forlag, avdelningen för hälsa. Vibeke Östergaard Steenfeldt sjuksköterska, SD, PD, cand.cur., lektor vid University College Sjaelland, sjuksköterskeutbildningen i Slagelse. Från och med december 2009 doktorand vid institutionen för psykologi och utbildningsforskning, Roskilde Universitet.

Översättare: Eva Björkander Mannheimer
Omvårdnadsteori som referensram i forskning och utveckling utgör en värdefull hjälp för uppsatsskrivande sjuksköterskestudenter genom att bidra till förståelsen för hur omvårdnadsteorier kan användas som referensram. Bokens syfte är således att skildra olika sätt att utveckla och använda sig av omvårdnadsteorier, inte att presentera omvårdnadsteorier i sig.

Under de många år som författarna har undervisat på sjuksköterskeutbildningen har de ofta mötts av frågor som: ”Varför ska vi lära oss vård- och omvårdnadsteorier? Vad har abstrakta teorier för betydelse i praktiken när vi vårdar levande människor? Vad har vi för användning av omvårdnadsteorier – och hur ska vi använda oss av dem?” När studenterna väl fördjupat sig i konkreta problem relaterade till klinisk sjukvård har de dock upptäckt ett genuint behov av en omvårdnadsteoretisk grund för att nå fram till en djupare förståelse av vårdpraktiken.

Bokens kapitel är skrivna av flera framstående forskare med mångårig erfarenhet av undervisning av blivande sjuksköterskor.

Den svenska översättningen har granskats av docent Lena Wiklund Gustin och professor Karin Dahlberg.

Om författarna
Birgit Bidstrup Jörgensen sjuksköterska, SD i utbildning och undervisning, cand.cur., lektor vid sjuksköterskeutbildningen 1995–2008, numera förlagsredaktör vid Gads Forlag, avdelningen för hälsa. Vibeke Östergaard Steenfeldt sjuksköterska, SD, PD, cand.cur., lektor vid University College Sjaelland, sjuksköterskeutbildningen i Slagelse. Från och med december 2009 doktorand vid institutionen för psykologi och utbildningsforskning, Roskilde Universitet.

Översättare: Eva Björkander Mannheimer
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789147105502
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 216 st
Omvårdnadsteori som referensram i forskning och utveckling utgör en värdefull hjälp för uppsatsskrivande sjuksköterskestudenter genom att bidra till förståelsen för hur omvårdnadsteorier kan användas som referensram. Bokens syfte är således att skildra olika sätt att utveckla och använda sig av omvårdnadsteorier, inte att presentera omvårdnadsteorier i sig.

Under de många år som författarna har undervisat på sjuksköterskeutbildningen har de ofta mötts av frågor som: ”Varför ska vi lära oss vård- och omvårdnadsteorier? Vad har abstrakta teorier för betydelse i praktiken när vi vårdar levande människor? Vad har vi för användning av omvårdnadsteorier – och hur ska vi använda oss av dem?” När studenterna väl fördjupat sig i konkreta problem relaterade till klinisk sjukvård har de dock upptäckt ett genuint behov av en omvårdnadsteoretisk grund för att nå fram till en djupare förståelse av vårdpraktiken.

Bokens kapitel är skrivna av flera framstående forskare med mångårig erfarenhet av undervisning av blivande sjuksköterskor.

Den svenska översättningen har granskats av docent Lena Wiklund Gustin och professor Karin Dahlberg.

Om författarna
Birgit Bidstrup Jörgensen sjuksköterska, SD i utbildning och undervisning, cand.cur., lektor vid sjuksköterskeutbildningen 1995–2008, numera förlagsredaktör vid Gads Forlag, avdelningen för hälsa. Vibeke Östergaard Steenfeldt sjuksköterska, SD, PD, cand.cur., lektor vid University College Sjaelland, sjuksköterskeutbildningen i Slagelse. Från och med december 2009 doktorand vid institutionen för psykologi och utbildningsforskning, Roskilde Universitet.

Översättare: Eva Björkander Mannheimer
Omvårdnadsteori som referensram i forskning och utveckling utgör en värdefull hjälp för uppsatsskrivande sjuksköterskestudenter genom att bidra till förståelsen för hur omvårdnadsteorier kan användas som referensram. Bokens syfte är således att skildra olika sätt att utveckla och använda sig av omvårdnadsteorier, inte att presentera omvårdnadsteorier i sig.

Under de många år som författarna har undervisat på sjuksköterskeutbildningen har de ofta mötts av frågor som: ”Varför ska vi lära oss vård- och omvårdnadsteorier? Vad har abstrakta teorier för betydelse i praktiken när vi vårdar levande människor? Vad har vi för användning av omvårdnadsteorier – och hur ska vi använda oss av dem?” När studenterna väl fördjupat sig i konkreta problem relaterade till klinisk sjukvård har de dock upptäckt ett genuint behov av en omvårdnadsteoretisk grund för att nå fram till en djupare förståelse av vårdpraktiken.

Bokens kapitel är skrivna av flera framstående forskare med mångårig erfarenhet av undervisning av blivande sjuksköterskor.

Den svenska översättningen har granskats av docent Lena Wiklund Gustin och professor Karin Dahlberg.

Om författarna
Birgit Bidstrup Jörgensen sjuksköterska, SD i utbildning och undervisning, cand.cur., lektor vid sjuksköterskeutbildningen 1995–2008, numera förlagsredaktör vid Gads Forlag, avdelningen för hälsa. Vibeke Östergaard Steenfeldt sjuksköterska, SD, PD, cand.cur., lektor vid University College Sjaelland, sjuksköterskeutbildningen i Slagelse. Från och med december 2009 doktorand vid institutionen för psykologi och utbildningsforskning, Roskilde Universitet.

Översättare: Eva Björkander Mannheimer
Begagnad bok
179 kr435 krSpara 256 kr (59%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
179 kr435 krSpara 256 kr (59%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar