Perspektiv på skolans utveckling; Erik Groth; 2010
3 säljare

Perspektiv på skolans utveckling Upplaga 1

av Erik Groth
I den politiska retoriken har skolan under de senaste åren intagit en framträdande plats. Skolans styrning, dess roll i samhället och frågan om hur lärande och fostran ska organiseras diskuteras flitigt. Skolan har under en tid befunnit sig i skärningspunkten mellan demokrati och marknad. De demokratiska, offentliga verksamheterna svarar inför en politiskt folkvald ledning och utgår från folket medan marknadstänkande i offentliga verksamheter är präglade av marknadskrafter och konkurrens. Hur denna förändrade verklighet påverkar skolan, dess verksamhet och retoriken kring skolan är bokens genomgående tema. Boken handlar om skolans styrning och utveckling men är ingen traditionell skolutvecklingshandbok. Författaren vill utmana människors tänkande och bidra till att befästa några viktiga och grundläggande begrepp som kan vara gemensamma i diskussionerna om förskolans och skolans utveckling. Boken vänder sig till alla som är intresserade av skolfrågor. Dess innehåll passar utmärkt inom lärar- och skolledarutbildning, men också för kompetensutveckling av praktiserande lärare och skolledare av olika slag. Där politikerutbildning genomförs kan boken med fördel fungera som kurslitteratur.
I den politiska retoriken har skolan under de senaste åren intagit en framträdande plats. Skolans styrning, dess roll i samhället och frågan om hur lärande och fostran ska organiseras diskuteras flitigt. Skolan har under en tid befunnit sig i skärningspunkten mellan demokrati och marknad. De demokratiska, offentliga verksamheterna svarar inför en politiskt folkvald ledning och utgår från folket medan marknadstänkande i offentliga verksamheter är präglade av marknadskrafter och konkurrens. Hur denna förändrade verklighet påverkar skolan, dess verksamhet och retoriken kring skolan är bokens genomgående tema. Boken handlar om skolans styrning och utveckling men är ingen traditionell skolutvecklingshandbok. Författaren vill utmana människors tänkande och bidra till att befästa några viktiga och grundläggande begrepp som kan vara gemensamma i diskussionerna om förskolans och skolans utveckling. Boken vänder sig till alla som är intresserade av skolfrågor. Dess innehåll passar utmärkt inom lärar- och skolledarutbildning, men också för kompetensutveckling av praktiserande lärare och skolledare av olika slag. Där politikerutbildning genomförs kan boken med fördel fungera som kurslitteratur.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2010
ISBN: 9789144056784
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 128 st
I den politiska retoriken har skolan under de senaste åren intagit en framträdande plats. Skolans styrning, dess roll i samhället och frågan om hur lärande och fostran ska organiseras diskuteras flitigt. Skolan har under en tid befunnit sig i skärningspunkten mellan demokrati och marknad. De demokratiska, offentliga verksamheterna svarar inför en politiskt folkvald ledning och utgår från folket medan marknadstänkande i offentliga verksamheter är präglade av marknadskrafter och konkurrens. Hur denna förändrade verklighet påverkar skolan, dess verksamhet och retoriken kring skolan är bokens genomgående tema. Boken handlar om skolans styrning och utveckling men är ingen traditionell skolutvecklingshandbok. Författaren vill utmana människors tänkande och bidra till att befästa några viktiga och grundläggande begrepp som kan vara gemensamma i diskussionerna om förskolans och skolans utveckling. Boken vänder sig till alla som är intresserade av skolfrågor. Dess innehåll passar utmärkt inom lärar- och skolledarutbildning, men också för kompetensutveckling av praktiserande lärare och skolledare av olika slag. Där politikerutbildning genomförs kan boken med fördel fungera som kurslitteratur.
I den politiska retoriken har skolan under de senaste åren intagit en framträdande plats. Skolans styrning, dess roll i samhället och frågan om hur lärande och fostran ska organiseras diskuteras flitigt. Skolan har under en tid befunnit sig i skärningspunkten mellan demokrati och marknad. De demokratiska, offentliga verksamheterna svarar inför en politiskt folkvald ledning och utgår från folket medan marknadstänkande i offentliga verksamheter är präglade av marknadskrafter och konkurrens. Hur denna förändrade verklighet påverkar skolan, dess verksamhet och retoriken kring skolan är bokens genomgående tema. Boken handlar om skolans styrning och utveckling men är ingen traditionell skolutvecklingshandbok. Författaren vill utmana människors tänkande och bidra till att befästa några viktiga och grundläggande begrepp som kan vara gemensamma i diskussionerna om förskolans och skolans utveckling. Boken vänder sig till alla som är intresserade av skolfrågor. Dess innehåll passar utmärkt inom lärar- och skolledarutbildning, men också för kompetensutveckling av praktiserande lärare och skolledare av olika slag. Där politikerutbildning genomförs kan boken med fördel fungera som kurslitteratur.
Begagnad bok
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar