Servicekontor i ny regim. SOU 2017:109 : Delbetänkande från Servicekontorsutredningen; Finansdepartementet,; 2017

Servicekontor i ny regim. SOU 2017:109 : Delbetänkande från Servicekontorsutredningen

av Finansdepartementet,
Förslag på vilken service som bör finnas vid serviceorganisationens lokala kontor, liksom en plan för när servicekontoren ska tillhandahålla service avseende Försäkringskassans, Pensionsmyndighetens och Skatteverkets verksamheter. Utredningen lämnar även förslag på hur serviceorganisationen inledningsvis ska vara organiserad, dimensionerad och finansierad.

Utredningen kan konstatera att mycket har fungerat bra i den frivilliga samverkan om servicekontoren, det har dock funnits en rad problem i styrningen och organisationen av samverkan. Utredningen anser att det finns flera fördelar med att samla den lokala serviceverksamheten i en organisation. Det blir bl.a. lättare att skapa en samordnad styrning och ledning, samt att utveckla servicen till medborgare och företagare. Även långsiktig planering och styrning av verksamheten kommer att underlättas.

Servicekontoren i den nya serviceorganisationen bör enligt utredningen vara organisatoriskt indelade i fyra regioner. Sammantaget bedömer utredningen att serviceorganisationen kommer att ha en bemanning på cirka 760 årsarbetskrafter vid övergången till Statens servicecenter den 1 januari 2019.

Särskild utredare: Mats Sjöstrand
Förslag på vilken service som bör finnas vid serviceorganisationens lokala kontor, liksom en plan för när servicekontoren ska tillhandahålla service avseende Försäkringskassans, Pensionsmyndighetens och Skatteverkets verksamheter. Utredningen lämnar även förslag på hur serviceorganisationen inledningsvis ska vara organiserad, dimensionerad och finansierad.

Utredningen kan konstatera att mycket har fungerat bra i den frivilliga samverkan om servicekontoren, det har dock funnits en rad problem i styrningen och organisationen av samverkan. Utredningen anser att det finns flera fördelar med att samla den lokala serviceverksamheten i en organisation. Det blir bl.a. lättare att skapa en samordnad styrning och ledning, samt att utveckla servicen till medborgare och företagare. Även långsiktig planering och styrning av verksamheten kommer att underlättas.

Servicekontoren i den nya serviceorganisationen bör enligt utredningen vara organisatoriskt indelade i fyra regioner. Sammantaget bedömer utredningen att serviceorganisationen kommer att ha en bemanning på cirka 760 årsarbetskrafter vid övergången till Statens servicecenter den 1 januari 2019.

Särskild utredare: Mats Sjöstrand
Utgiven: 2017
ISBN: 9789138247341
Förlag: Norstedts Juridik AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 167 st
Förslag på vilken service som bör finnas vid serviceorganisationens lokala kontor, liksom en plan för när servicekontoren ska tillhandahålla service avseende Försäkringskassans, Pensionsmyndighetens och Skatteverkets verksamheter. Utredningen lämnar även förslag på hur serviceorganisationen inledningsvis ska vara organiserad, dimensionerad och finansierad.

Utredningen kan konstatera att mycket har fungerat bra i den frivilliga samverkan om servicekontoren, det har dock funnits en rad problem i styrningen och organisationen av samverkan. Utredningen anser att det finns flera fördelar med att samla den lokala serviceverksamheten i en organisation. Det blir bl.a. lättare att skapa en samordnad styrning och ledning, samt att utveckla servicen till medborgare och företagare. Även långsiktig planering och styrning av verksamheten kommer att underlättas.

Servicekontoren i den nya serviceorganisationen bör enligt utredningen vara organisatoriskt indelade i fyra regioner. Sammantaget bedömer utredningen att serviceorganisationen kommer att ha en bemanning på cirka 760 årsarbetskrafter vid övergången till Statens servicecenter den 1 januari 2019.

Särskild utredare: Mats Sjöstrand
Förslag på vilken service som bör finnas vid serviceorganisationens lokala kontor, liksom en plan för när servicekontoren ska tillhandahålla service avseende Försäkringskassans, Pensionsmyndighetens och Skatteverkets verksamheter. Utredningen lämnar även förslag på hur serviceorganisationen inledningsvis ska vara organiserad, dimensionerad och finansierad.

Utredningen kan konstatera att mycket har fungerat bra i den frivilliga samverkan om servicekontoren, det har dock funnits en rad problem i styrningen och organisationen av samverkan. Utredningen anser att det finns flera fördelar med att samla den lokala serviceverksamheten i en organisation. Det blir bl.a. lättare att skapa en samordnad styrning och ledning, samt att utveckla servicen till medborgare och företagare. Även långsiktig planering och styrning av verksamheten kommer att underlättas.

Servicekontoren i den nya serviceorganisationen bör enligt utredningen vara organisatoriskt indelade i fyra regioner. Sammantaget bedömer utredningen att serviceorganisationen kommer att ha en bemanning på cirka 760 årsarbetskrafter vid övergången till Statens servicecenter den 1 januari 2019.

Särskild utredare: Mats Sjöstrand
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)