Skapande barn : att arbeta med bild i förskolan; Stina Braxell; 2010
5+ säljare

Skapande barn : att arbeta med bild i förskolan Upplaga 1

av Stina Braxell
Kan alla barn i förskolan, även de allra yngsta, uttrycka sig i bild? Bör alla material, också lera och akrylfärger, vara tillgängliga i en öppen ateljé? Och hur påverkas barn av vuxnas reaktioner på deras bilder?Det är några av de frågor Stina Braxell tar upp i den här boken. Hon är förskollärare och ateljerista, med ansvar för att utveckla bildarbetet i förskolorna Stella och Nova i stadsdelen Kärra-Rödbo i Göteborg. Med sin mångåriga erfarenhet kan hon jämföra hur hon själv resonerade kring barns skapande innan hon blev ateljerista med hur hon ser på att arbeta med bild i förskolan nu.

Stina Braxell väcker många nya tankar kring vikten av skapande verksamhet i förskolan, särskilt för de yngsta barnen, och ger praktisk vägledning i hur olika material kan användas.

Boken vill inspirera läsaren att förhålla sig till barns skapande på ett nytt sätt. Den vänder sig i första hand till pedagoger i förskolan, både yrkesverksamma och studenter, men ger även lärare i skola och fritidshem ny motivation att utveckla bildarbetet.

INNEHÅLL:

* Förord

 

* Ateljerista i förskolan

Ett nytt sätt att tänka

Vi bygger en ateljé

 

* Varför bild i förskolan?

Bildskapande och läroplanen

Bildskapande för skapandets skull

Bildskapande med de yngsta barnen

Kroppens kunskap

 

* Bildskapande och hjärnan

Höger och vänster hjärnhalva

Storlekskonstans och färgkonstans

Högertillstånd i förskolan

 

* Små barns möte med material

Första mötet med lera

Klotter första fasen

i estetiska läroprocesser

På väg mot gestaltning

Första mötet med färg

Första mötet med grafiska material

 

* Pedagogens förhållningssätt till barns skapande

Att styra eller inte styra

Ateljén i centrum

Stiltje i arbetet

Pedagogen som medkonstruktör

Att möta barns bilder

Vad fin! Vad är det för något?

Vem är den till?

Ett skapande klimat i förskolan

 

* Skapande i temat

Temaarbete om fåglar

Fantasi och empati

Kreativitet i temat

 

* Ateljén i förskolan

Presentation av materialet

Den tredje pedagogen

En positiv skapandemiljö

 

* Materialet i ateljén

Utöka repertoaren gradvis

Att arbeta med olika material

 

* Bild i samband med högtider

Julen som kulturarv

Färdigt material

Ofärdigt material

Att julpyssla med föräldrar

Gamla traditioner

 

* Materialguide

Färg

Att blanda färg

Papper

Penslar

Grafiskt material

 

* Litteratur

 
Kan alla barn i förskolan, även de allra yngsta, uttrycka sig i bild? Bör alla material, också lera och akrylfärger, vara tillgängliga i en öppen ateljé? Och hur påverkas barn av vuxnas reaktioner på deras bilder?Det är några av de frågor Stina Braxell tar upp i den här boken. Hon är förskollärare och ateljerista, med ansvar för att utveckla bildarbetet i förskolorna Stella och Nova i stadsdelen Kärra-Rödbo i Göteborg. Med sin mångåriga erfarenhet kan hon jämföra hur hon själv resonerade kring barns skapande innan hon blev ateljerista med hur hon ser på att arbeta med bild i förskolan nu.

Stina Braxell väcker många nya tankar kring vikten av skapande verksamhet i förskolan, särskilt för de yngsta barnen, och ger praktisk vägledning i hur olika material kan användas.

Boken vill inspirera läsaren att förhålla sig till barns skapande på ett nytt sätt. Den vänder sig i första hand till pedagoger i förskolan, både yrkesverksamma och studenter, men ger även lärare i skola och fritidshem ny motivation att utveckla bildarbetet.

INNEHÅLL:

* Förord

 

* Ateljerista i förskolan

Ett nytt sätt att tänka

Vi bygger en ateljé

 

* Varför bild i förskolan?

Bildskapande och läroplanen

Bildskapande för skapandets skull

Bildskapande med de yngsta barnen

Kroppens kunskap

 

* Bildskapande och hjärnan

Höger och vänster hjärnhalva

Storlekskonstans och färgkonstans

Högertillstånd i förskolan

 

* Små barns möte med material

Första mötet med lera

Klotter första fasen

i estetiska läroprocesser

På väg mot gestaltning

Första mötet med färg

Första mötet med grafiska material

 

* Pedagogens förhållningssätt till barns skapande

Att styra eller inte styra

Ateljén i centrum

Stiltje i arbetet

Pedagogen som medkonstruktör

Att möta barns bilder

Vad fin! Vad är det för något?

Vem är den till?

Ett skapande klimat i förskolan

 

* Skapande i temat

Temaarbete om fåglar

Fantasi och empati

Kreativitet i temat

 

* Ateljén i förskolan

Presentation av materialet

Den tredje pedagogen

En positiv skapandemiljö

 

* Materialet i ateljén

Utöka repertoaren gradvis

Att arbeta med olika material

 

* Bild i samband med högtider

Julen som kulturarv

Färdigt material

Ofärdigt material

Att julpyssla med föräldrar

Gamla traditioner

 

* Materialguide

Färg

Att blanda färg

Papper

Penslar

Grafiskt material

 

* Litteratur

 
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2010
ISBN: 9789197761574
Förlag: Lärarförbundets förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 143 st
Kan alla barn i förskolan, även de allra yngsta, uttrycka sig i bild? Bör alla material, också lera och akrylfärger, vara tillgängliga i en öppen ateljé? Och hur påverkas barn av vuxnas reaktioner på deras bilder?Det är några av de frågor Stina Braxell tar upp i den här boken. Hon är förskollärare och ateljerista, med ansvar för att utveckla bildarbetet i förskolorna Stella och Nova i stadsdelen Kärra-Rödbo i Göteborg. Med sin mångåriga erfarenhet kan hon jämföra hur hon själv resonerade kring barns skapande innan hon blev ateljerista med hur hon ser på att arbeta med bild i förskolan nu.

Stina Braxell väcker många nya tankar kring vikten av skapande verksamhet i förskolan, särskilt för de yngsta barnen, och ger praktisk vägledning i hur olika material kan användas.

Boken vill inspirera läsaren att förhålla sig till barns skapande på ett nytt sätt. Den vänder sig i första hand till pedagoger i förskolan, både yrkesverksamma och studenter, men ger även lärare i skola och fritidshem ny motivation att utveckla bildarbetet.

INNEHÅLL:

* Förord

 

* Ateljerista i förskolan

Ett nytt sätt att tänka

Vi bygger en ateljé

 

* Varför bild i förskolan?

Bildskapande och läroplanen

Bildskapande för skapandets skull

Bildskapande med de yngsta barnen

Kroppens kunskap

 

* Bildskapande och hjärnan

Höger och vänster hjärnhalva

Storlekskonstans och färgkonstans

Högertillstånd i förskolan

 

* Små barns möte med material

Första mötet med lera

Klotter första fasen

i estetiska läroprocesser

På väg mot gestaltning

Första mötet med färg

Första mötet med grafiska material

 

* Pedagogens förhållningssätt till barns skapande

Att styra eller inte styra

Ateljén i centrum

Stiltje i arbetet

Pedagogen som medkonstruktör

Att möta barns bilder

Vad fin! Vad är det för något?

Vem är den till?

Ett skapande klimat i förskolan

 

* Skapande i temat

Temaarbete om fåglar

Fantasi och empati

Kreativitet i temat

 

* Ateljén i förskolan

Presentation av materialet

Den tredje pedagogen

En positiv skapandemiljö

 

* Materialet i ateljén

Utöka repertoaren gradvis

Att arbeta med olika material

 

* Bild i samband med högtider

Julen som kulturarv

Färdigt material

Ofärdigt material

Att julpyssla med föräldrar

Gamla traditioner

 

* Materialguide

Färg

Att blanda färg

Papper

Penslar

Grafiskt material

 

* Litteratur

 
Kan alla barn i förskolan, även de allra yngsta, uttrycka sig i bild? Bör alla material, också lera och akrylfärger, vara tillgängliga i en öppen ateljé? Och hur påverkas barn av vuxnas reaktioner på deras bilder?Det är några av de frågor Stina Braxell tar upp i den här boken. Hon är förskollärare och ateljerista, med ansvar för att utveckla bildarbetet i förskolorna Stella och Nova i stadsdelen Kärra-Rödbo i Göteborg. Med sin mångåriga erfarenhet kan hon jämföra hur hon själv resonerade kring barns skapande innan hon blev ateljerista med hur hon ser på att arbeta med bild i förskolan nu.

Stina Braxell väcker många nya tankar kring vikten av skapande verksamhet i förskolan, särskilt för de yngsta barnen, och ger praktisk vägledning i hur olika material kan användas.

Boken vill inspirera läsaren att förhålla sig till barns skapande på ett nytt sätt. Den vänder sig i första hand till pedagoger i förskolan, både yrkesverksamma och studenter, men ger även lärare i skola och fritidshem ny motivation att utveckla bildarbetet.

INNEHÅLL:

* Förord

 

* Ateljerista i förskolan

Ett nytt sätt att tänka

Vi bygger en ateljé

 

* Varför bild i förskolan?

Bildskapande och läroplanen

Bildskapande för skapandets skull

Bildskapande med de yngsta barnen

Kroppens kunskap

 

* Bildskapande och hjärnan

Höger och vänster hjärnhalva

Storlekskonstans och färgkonstans

Högertillstånd i förskolan

 

* Små barns möte med material

Första mötet med lera

Klotter första fasen

i estetiska läroprocesser

På väg mot gestaltning

Första mötet med färg

Första mötet med grafiska material

 

* Pedagogens förhållningssätt till barns skapande

Att styra eller inte styra

Ateljén i centrum

Stiltje i arbetet

Pedagogen som medkonstruktör

Att möta barns bilder

Vad fin! Vad är det för något?

Vem är den till?

Ett skapande klimat i förskolan

 

* Skapande i temat

Temaarbete om fåglar

Fantasi och empati

Kreativitet i temat

 

* Ateljén i förskolan

Presentation av materialet

Den tredje pedagogen

En positiv skapandemiljö

 

* Materialet i ateljén

Utöka repertoaren gradvis

Att arbeta med olika material

 

* Bild i samband med högtider

Julen som kulturarv

Färdigt material

Ofärdigt material

Att julpyssla med föräldrar

Gamla traditioner

 

* Materialguide

Färg

Att blanda färg

Papper

Penslar

Grafiskt material

 

* Litteratur

 
Begagnad bok
139 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
139 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar