Matematikdidaktik i förskolan : att utveckla lekfulla, matematiska barn; Ola Helenius, Maria L. Johansson, Troels Lange, Tamsin Meaney, Anna Wernberg; 2020
spara 37%
5+ säljare

Matematikdidaktik i förskolan : att utveckla lekfulla, matematiska barn Upplaga 2

av Ola Helenius, Maria L. Johansson, Troels Lange, Tamsin Meaney, Anna Wernberg

Vad innebär matematik i förskolekontext? Hur kan vi stimulera barns intresse för matematik? I denna bok illustrerar författarna hur man kan ta avstamp i det som barnen redan behärskar och utifrån det arbeta med matematiska aspekter i förskolan.

Boken presenterar ett unikt perspektiv på matematikdidaktik i förskolan, där fokus ligger på barnet och lekens betydelse. Författarna granskar de matematiska målen i förskolans läroplan genom linsen av Alan Bishops sex kulturhistoriska matematiska aktiviteter: att leka, förklara, lokalisera, designa, mäta och räkna. Dessa aktiviteter illustrerar hur matematik formas och tillämpas i alla mänskliga kulturer. Genom att förstå hur dessa aktiviteter fungerar kan man förverkliga de matematiska målen i förskolans läroplan och på samma gång främja lekfulla, matematikintresserade barn.

Denna reviderade utgåva har uppdaterats i enlighet med den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Boken inkluderar flera nya exempel, en mer explicit diskussion kring undervisningsbegreppet, samt en stärkt fokus på flerspråkighet i förskolan.

Författarna till denna bok har under många år gemensamt genomfört forskning med fokus på matematik i förskolan och dess olika dimensioner. Författarna är aktiva inom förskollärarprogrammet och andra lärarutbildningar vid olika utbildningsinstitutioner i Sverige och Norge. De har även bidragit till utformningen av material för "matematiklyftet" för förskola och förskoleklass.

Vad innebär matematik i förskolekontext? Hur kan vi stimulera barns intresse för matematik? I denna bok illustrerar författarna hur man kan ta avstamp i det som barnen redan behärskar och utifrån det arbeta med matematiska aspekter i förskolan.

Boken presenterar ett unikt perspektiv på matematikdidaktik i förskolan, där fokus ligger på barnet och lekens betydelse. Författarna granskar de matematiska målen i förskolans läroplan genom linsen av Alan Bishops sex kulturhistoriska matematiska aktiviteter: att leka, förklara, lokalisera, designa, mäta och räkna. Dessa aktiviteter illustrerar hur matematik formas och tillämpas i alla mänskliga kulturer. Genom att förstå hur dessa aktiviteter fungerar kan man förverkliga de matematiska målen i förskolans läroplan och på samma gång främja lekfulla, matematikintresserade barn.

Denna reviderade utgåva har uppdaterats i enlighet med den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Boken inkluderar flera nya exempel, en mer explicit diskussion kring undervisningsbegreppet, samt en stärkt fokus på flerspråkighet i förskolan.

Författarna till denna bok har under många år gemensamt genomfört forskning med fokus på matematik i förskolan och dess olika dimensioner. Författarna är aktiva inom förskollärarprogrammet och andra lärarutbildningar vid olika utbildningsinstitutioner i Sverige och Norge. De har även bidragit till utformningen av material för "matematiklyftet" för förskola och förskoleklass.

Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789151102825
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 176 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2016)
från 119 kr
Upplaga 2 (2020)
från 239 kr

Vad innebär matematik i förskolekontext? Hur kan vi stimulera barns intresse för matematik? I denna bok illustrerar författarna hur man kan ta avstamp i det som barnen redan behärskar och utifrån det arbeta med matematiska aspekter i förskolan.

Boken presenterar ett unikt perspektiv på matematikdidaktik i förskolan, där fokus ligger på barnet och lekens betydelse. Författarna granskar de matematiska målen i förskolans läroplan genom linsen av Alan Bishops sex kulturhistoriska matematiska aktiviteter: att leka, förklara, lokalisera, designa, mäta och räkna. Dessa aktiviteter illustrerar hur matematik formas och tillämpas i alla mänskliga kulturer. Genom att förstå hur dessa aktiviteter fungerar kan man förverkliga de matematiska målen i förskolans läroplan och på samma gång främja lekfulla, matematikintresserade barn.

Denna reviderade utgåva har uppdaterats i enlighet med den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Boken inkluderar flera nya exempel, en mer explicit diskussion kring undervisningsbegreppet, samt en stärkt fokus på flerspråkighet i förskolan.

Författarna till denna bok har under många år gemensamt genomfört forskning med fokus på matematik i förskolan och dess olika dimensioner. Författarna är aktiva inom förskollärarprogrammet och andra lärarutbildningar vid olika utbildningsinstitutioner i Sverige och Norge. De har även bidragit till utformningen av material för "matematiklyftet" för förskola och förskoleklass.

Vad innebär matematik i förskolekontext? Hur kan vi stimulera barns intresse för matematik? I denna bok illustrerar författarna hur man kan ta avstamp i det som barnen redan behärskar och utifrån det arbeta med matematiska aspekter i förskolan.

Boken presenterar ett unikt perspektiv på matematikdidaktik i förskolan, där fokus ligger på barnet och lekens betydelse. Författarna granskar de matematiska målen i förskolans läroplan genom linsen av Alan Bishops sex kulturhistoriska matematiska aktiviteter: att leka, förklara, lokalisera, designa, mäta och räkna. Dessa aktiviteter illustrerar hur matematik formas och tillämpas i alla mänskliga kulturer. Genom att förstå hur dessa aktiviteter fungerar kan man förverkliga de matematiska målen i förskolans läroplan och på samma gång främja lekfulla, matematikintresserade barn.

Denna reviderade utgåva har uppdaterats i enlighet med den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Boken inkluderar flera nya exempel, en mer explicit diskussion kring undervisningsbegreppet, samt en stärkt fokus på flerspråkighet i förskolan.

Författarna till denna bok har under många år gemensamt genomfört forskning med fokus på matematik i förskolan och dess olika dimensioner. Författarna är aktiva inom förskollärarprogrammet och andra lärarutbildningar vid olika utbildningsinstitutioner i Sverige och Norge. De har även bidragit till utformningen av material för "matematiklyftet" för förskola och förskoleklass.

Begagnad bok
239 kr379 krSpara 140 kr (37%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
239 kr379 krSpara 140 kr (37%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar