Skola på vetenskaplig grund i praktiken : akademisering av lärares arbete; Ulrika Bergmark, Kristina Hansson, Ingela Bergmo-Prvulovic, Per-Olof Erixon, Inger Erixon-Arreman, Catarina Lundqvist, Iris Rosengren Larsson, Elisabeth Pettersson, Stina Westerlund, Christina Wiklund; 2021
spara 45%
3 säljare

Skola på vetenskaplig grund i praktiken : akademisering av lärares arbete Upplaga 1

av Ulrika Bergmark, Kristina Hansson, Ingela Bergmo-Prvulovic, Per-Olof Erixon, Inger Erixon-Arreman
m.fl.
Det är känt för de som verkar i skolan i dag att arbetet ska vila på vetenskaplig grund. Innebörden av detta - skollagens krav - är dock en delvis öppen fråga som professionella behöver tolka och omsätta i praktiskt arbete.

Den här boken ger en allsidig belysning av frågan om vad skola på vetenskaplig grund betyder i praktiken. Dels diskuteras själva policyn, dess tillkomst och bredare sammanhang, dels belyses akademiseringen av lärarnas yrkespraktik. Exempel på frågor som berörs är:

• möjliga tolkningar av centrala begrepp såsom vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och vetenskapligt förhållningssätt

• relationen mellan vetenskaplig kunskap och praktisk lärarkunskap

• dilemman och strategier för lärare som genomgår akademisk vidareutbildning

• relationen mellan en professionell och en akademisk identitet

• professionellt lärande genom aktionsforskning

• förstelärares och rektorers roll i akademiseringsprocesser.

Boken bygger på forsknings- och utvecklingsarbete som har gjorts i Piteå kommun i samverkan mellan lärare, rektorer, forskare och lärarutbildare. Den riktar sig framför allt till verksamma lärare och rektorer, men är även relevant för förvaltningspersonal samt forskare och lärarutbildare med intresse för samverkan kring forskning och utveckling.
Det är känt för de som verkar i skolan i dag att arbetet ska vila på vetenskaplig grund. Innebörden av detta - skollagens krav - är dock en delvis öppen fråga som professionella behöver tolka och omsätta i praktiskt arbete.

Den här boken ger en allsidig belysning av frågan om vad skola på vetenskaplig grund betyder i praktiken. Dels diskuteras själva policyn, dess tillkomst och bredare sammanhang, dels belyses akademiseringen av lärarnas yrkespraktik. Exempel på frågor som berörs är:

• möjliga tolkningar av centrala begrepp såsom vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och vetenskapligt förhållningssätt

• relationen mellan vetenskaplig kunskap och praktisk lärarkunskap

• dilemman och strategier för lärare som genomgår akademisk vidareutbildning

• relationen mellan en professionell och en akademisk identitet

• professionellt lärande genom aktionsforskning

• förstelärares och rektorers roll i akademiseringsprocesser.

Boken bygger på forsknings- och utvecklingsarbete som har gjorts i Piteå kommun i samverkan mellan lärare, rektorer, forskare och lärarutbildare. Den riktar sig framför allt till verksamma lärare och rektorer, men är även relevant för förvaltningspersonal samt forskare och lärarutbildare med intresse för samverkan kring forskning och utveckling.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789144138985
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 262 st
Det är känt för de som verkar i skolan i dag att arbetet ska vila på vetenskaplig grund. Innebörden av detta - skollagens krav - är dock en delvis öppen fråga som professionella behöver tolka och omsätta i praktiskt arbete.

Den här boken ger en allsidig belysning av frågan om vad skola på vetenskaplig grund betyder i praktiken. Dels diskuteras själva policyn, dess tillkomst och bredare sammanhang, dels belyses akademiseringen av lärarnas yrkespraktik. Exempel på frågor som berörs är:

• möjliga tolkningar av centrala begrepp såsom vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och vetenskapligt förhållningssätt

• relationen mellan vetenskaplig kunskap och praktisk lärarkunskap

• dilemman och strategier för lärare som genomgår akademisk vidareutbildning

• relationen mellan en professionell och en akademisk identitet

• professionellt lärande genom aktionsforskning

• förstelärares och rektorers roll i akademiseringsprocesser.

Boken bygger på forsknings- och utvecklingsarbete som har gjorts i Piteå kommun i samverkan mellan lärare, rektorer, forskare och lärarutbildare. Den riktar sig framför allt till verksamma lärare och rektorer, men är även relevant för förvaltningspersonal samt forskare och lärarutbildare med intresse för samverkan kring forskning och utveckling.
Det är känt för de som verkar i skolan i dag att arbetet ska vila på vetenskaplig grund. Innebörden av detta - skollagens krav - är dock en delvis öppen fråga som professionella behöver tolka och omsätta i praktiskt arbete.

Den här boken ger en allsidig belysning av frågan om vad skola på vetenskaplig grund betyder i praktiken. Dels diskuteras själva policyn, dess tillkomst och bredare sammanhang, dels belyses akademiseringen av lärarnas yrkespraktik. Exempel på frågor som berörs är:

• möjliga tolkningar av centrala begrepp såsom vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och vetenskapligt förhållningssätt

• relationen mellan vetenskaplig kunskap och praktisk lärarkunskap

• dilemman och strategier för lärare som genomgår akademisk vidareutbildning

• relationen mellan en professionell och en akademisk identitet

• professionellt lärande genom aktionsforskning

• förstelärares och rektorers roll i akademiseringsprocesser.

Boken bygger på forsknings- och utvecklingsarbete som har gjorts i Piteå kommun i samverkan mellan lärare, rektorer, forskare och lärarutbildare. Den riktar sig framför allt till verksamma lärare och rektorer, men är även relevant för förvaltningspersonal samt forskare och lärarutbildare med intresse för samverkan kring forskning och utveckling.
Begagnad bok
229 kr413 krSpara 184 kr (45%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
229 kr413 krSpara 184 kr (45%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar