Litteracitet och språklig mångfald; Helle Pia Laursen, Monica Axelsson, Charmian Kenner, Uffe Ladegaard, Ulla Lundqvist, Line Møller Daugaard, Birgit Orluf, Winnie Östergaard; 2015
spara 18%
5+ säljare

Litteracitet och språklig mångfald Upplaga 1

av Helle Pia Laursen, Monica Axelsson, Charmian Kenner, Uffe Ladegaard, Ulla Lundqvist
m.fl.
Barns utforskande av skrift startar ofta långt innan de börjar skolan. När flera skriftspråk och olika skriftsystem ingår i familjens vardag, jämför barnen tecknen och reflekterar över likheter och skillnader mellan skriftspråken. Barn som växer upp i familjer där det talas två eller flera språk har därför skrifterfarenheter som är knutna till flera språk. Deras erfarenheter är berikande för klassrummet och ger oss nya pedagogiska perspektiv på litteracitet och litteracitetsundervisning.

Författarna sätter fokus på läs- och skrivundervisning i årskurs 1–3 och beskriver olika möjligheter att fånga upp språklig mångfald i skolan. Vi får följa hur forskare och lärare tillsammans planerar de olika aktiviteter som genomförs i fem flerspråkiga klassrum, och hur barnens språkliga medvetenhet ständigt utvecklas. En mängd exempel ges på tvärspråkliga processer där barnen utforskar och knyter an till olika skriftspråk. Samtidigt som barnen med liv och lust tar sig an det språkliga arbetet med att förstå skrivandets bakomliggande principer, pågår också processer där barnen på olika sätt skapar sin identitet och positionerar sig själva socialt i förhållande till lärarna och de andr barnen. Litteracitet och språklig mångfald vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolans tidigare år.
Barns utforskande av skrift startar ofta långt innan de börjar skolan. När flera skriftspråk och olika skriftsystem ingår i familjens vardag, jämför barnen tecknen och reflekterar över likheter och skillnader mellan skriftspråken. Barn som växer upp i familjer där det talas två eller flera språk har därför skrifterfarenheter som är knutna till flera språk. Deras erfarenheter är berikande för klassrummet och ger oss nya pedagogiska perspektiv på litteracitet och litteracitetsundervisning.

Författarna sätter fokus på läs- och skrivundervisning i årskurs 1–3 och beskriver olika möjligheter att fånga upp språklig mångfald i skolan. Vi får följa hur forskare och lärare tillsammans planerar de olika aktiviteter som genomförs i fem flerspråkiga klassrum, och hur barnens språkliga medvetenhet ständigt utvecklas. En mängd exempel ges på tvärspråkliga processer där barnen utforskar och knyter an till olika skriftspråk. Samtidigt som barnen med liv och lust tar sig an det språkliga arbetet med att förstå skrivandets bakomliggande principer, pågår också processer där barnen på olika sätt skapar sin identitet och positionerar sig själva socialt i förhållande till lärarna och de andr barnen. Litteracitet och språklig mångfald vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolans tidigare år.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789144103181
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 342 st
Barns utforskande av skrift startar ofta långt innan de börjar skolan. När flera skriftspråk och olika skriftsystem ingår i familjens vardag, jämför barnen tecknen och reflekterar över likheter och skillnader mellan skriftspråken. Barn som växer upp i familjer där det talas två eller flera språk har därför skrifterfarenheter som är knutna till flera språk. Deras erfarenheter är berikande för klassrummet och ger oss nya pedagogiska perspektiv på litteracitet och litteracitetsundervisning.

Författarna sätter fokus på läs- och skrivundervisning i årskurs 1–3 och beskriver olika möjligheter att fånga upp språklig mångfald i skolan. Vi får följa hur forskare och lärare tillsammans planerar de olika aktiviteter som genomförs i fem flerspråkiga klassrum, och hur barnens språkliga medvetenhet ständigt utvecklas. En mängd exempel ges på tvärspråkliga processer där barnen utforskar och knyter an till olika skriftspråk. Samtidigt som barnen med liv och lust tar sig an det språkliga arbetet med att förstå skrivandets bakomliggande principer, pågår också processer där barnen på olika sätt skapar sin identitet och positionerar sig själva socialt i förhållande till lärarna och de andr barnen. Litteracitet och språklig mångfald vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolans tidigare år.
Barns utforskande av skrift startar ofta långt innan de börjar skolan. När flera skriftspråk och olika skriftsystem ingår i familjens vardag, jämför barnen tecknen och reflekterar över likheter och skillnader mellan skriftspråken. Barn som växer upp i familjer där det talas två eller flera språk har därför skrifterfarenheter som är knutna till flera språk. Deras erfarenheter är berikande för klassrummet och ger oss nya pedagogiska perspektiv på litteracitet och litteracitetsundervisning.

Författarna sätter fokus på läs- och skrivundervisning i årskurs 1–3 och beskriver olika möjligheter att fånga upp språklig mångfald i skolan. Vi får följa hur forskare och lärare tillsammans planerar de olika aktiviteter som genomförs i fem flerspråkiga klassrum, och hur barnens språkliga medvetenhet ständigt utvecklas. En mängd exempel ges på tvärspråkliga processer där barnen utforskar och knyter an till olika skriftspråk. Samtidigt som barnen med liv och lust tar sig an det språkliga arbetet med att förstå skrivandets bakomliggande principer, pågår också processer där barnen på olika sätt skapar sin identitet och positionerar sig själva socialt i förhållande till lärarna och de andr barnen. Litteracitet och språklig mångfald vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolans tidigare år.
Begagnad bok
309 kr375 krSpara 66 kr (18%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
309 kr375 krSpara 66 kr (18%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar