Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy : – nya utmaningar och utvecklingstrender; Olof Johansson (red.); 2022
spara 22%
2 säljare

Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy : – nya utmaningar och utvecklingstrender Upplaga 2

av Olof Johansson (red.)
Hur ser skolledare på sina förutsättningar att utöva yrket i skärningspunkten mellan nationell policy och lokala genomförandestrukturer? I denna antologi problematiseras och analyseras data från totalundersökningar genomförda bland annat bland skolledare i förskola och skola. Läsaren möter skolledare som trivs i yrket och som anser att de kan medverka till en bra utveckling. Samtidigt beskriver en rektor sin arbetssituation som ”att bygga en rondell i rusningstrafik” med hänvisning till de senaste decenniernas omfattande nationella reformer. 

I denna andra upplaga avSkolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy – nya utmaningar och utvecklingstrender har samtliga kapitel reviderats, och två har tillkommit. Nya analyser har gjorts utifrån det senaste decenniets förändrade policy och kunskapsläge. Kunskapen om skolans utmaningar har ökat genom forskning och statliga utredningar men det återspeglas inte i lagstiftning och formulering av ny policy.  

I kapitlen diskuteras bland annat skolledares professionella normer, etik, vetenskapliga grund, vilket handlingsutrymme som finns och vad som skiljer över- och underpresterande skolor åt.  Författarna tar sin utgångspunkt från olika vetenskapliga discipliner som statsvetenskap, pedagogik, sociologi, rättssociologi och genusvetenskap. Varje kapitel avslutas med att diskutera det senaste decenniets utmaningar och möjliga utvecklingstrender.

Bokens redaktörer är Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik med inriktning mot ledarskap vid Uppsala universitet och Olof Johansson, senior professor i statsvetenskap vid Centrum för skolledarutveckling i Umeå.
 
Hur ser skolledare på sina förutsättningar att utöva yrket i skärningspunkten mellan nationell policy och lokala genomförandestrukturer? I denna antologi problematiseras och analyseras data från totalundersökningar genomförda bland annat bland skolledare i förskola och skola. Läsaren möter skolledare som trivs i yrket och som anser att de kan medverka till en bra utveckling. Samtidigt beskriver en rektor sin arbetssituation som ”att bygga en rondell i rusningstrafik” med hänvisning till de senaste decenniernas omfattande nationella reformer. 

I denna andra upplaga avSkolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy – nya utmaningar och utvecklingstrender har samtliga kapitel reviderats, och två har tillkommit. Nya analyser har gjorts utifrån det senaste decenniets förändrade policy och kunskapsläge. Kunskapen om skolans utmaningar har ökat genom forskning och statliga utredningar men det återspeglas inte i lagstiftning och formulering av ny policy.  

I kapitlen diskuteras bland annat skolledares professionella normer, etik, vetenskapliga grund, vilket handlingsutrymme som finns och vad som skiljer över- och underpresterande skolor åt.  Författarna tar sin utgångspunkt från olika vetenskapliga discipliner som statsvetenskap, pedagogik, sociologi, rättssociologi och genusvetenskap. Varje kapitel avslutas med att diskutera det senaste decenniets utmaningar och möjliga utvecklingstrender.

Bokens redaktörer är Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik med inriktning mot ledarskap vid Uppsala universitet och Olof Johansson, senior professor i statsvetenskap vid Centrum för skolledarutveckling i Umeå.
 
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789151107578
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 304 st
Hur ser skolledare på sina förutsättningar att utöva yrket i skärningspunkten mellan nationell policy och lokala genomförandestrukturer? I denna antologi problematiseras och analyseras data från totalundersökningar genomförda bland annat bland skolledare i förskola och skola. Läsaren möter skolledare som trivs i yrket och som anser att de kan medverka till en bra utveckling. Samtidigt beskriver en rektor sin arbetssituation som ”att bygga en rondell i rusningstrafik” med hänvisning till de senaste decenniernas omfattande nationella reformer. 

I denna andra upplaga avSkolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy – nya utmaningar och utvecklingstrender har samtliga kapitel reviderats, och två har tillkommit. Nya analyser har gjorts utifrån det senaste decenniets förändrade policy och kunskapsläge. Kunskapen om skolans utmaningar har ökat genom forskning och statliga utredningar men det återspeglas inte i lagstiftning och formulering av ny policy.  

I kapitlen diskuteras bland annat skolledares professionella normer, etik, vetenskapliga grund, vilket handlingsutrymme som finns och vad som skiljer över- och underpresterande skolor åt.  Författarna tar sin utgångspunkt från olika vetenskapliga discipliner som statsvetenskap, pedagogik, sociologi, rättssociologi och genusvetenskap. Varje kapitel avslutas med att diskutera det senaste decenniets utmaningar och möjliga utvecklingstrender.

Bokens redaktörer är Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik med inriktning mot ledarskap vid Uppsala universitet och Olof Johansson, senior professor i statsvetenskap vid Centrum för skolledarutveckling i Umeå.
 
Hur ser skolledare på sina förutsättningar att utöva yrket i skärningspunkten mellan nationell policy och lokala genomförandestrukturer? I denna antologi problematiseras och analyseras data från totalundersökningar genomförda bland annat bland skolledare i förskola och skola. Läsaren möter skolledare som trivs i yrket och som anser att de kan medverka till en bra utveckling. Samtidigt beskriver en rektor sin arbetssituation som ”att bygga en rondell i rusningstrafik” med hänvisning till de senaste decenniernas omfattande nationella reformer. 

I denna andra upplaga avSkolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy – nya utmaningar och utvecklingstrender har samtliga kapitel reviderats, och två har tillkommit. Nya analyser har gjorts utifrån det senaste decenniets förändrade policy och kunskapsläge. Kunskapen om skolans utmaningar har ökat genom forskning och statliga utredningar men det återspeglas inte i lagstiftning och formulering av ny policy.  

I kapitlen diskuteras bland annat skolledares professionella normer, etik, vetenskapliga grund, vilket handlingsutrymme som finns och vad som skiljer över- och underpresterande skolor åt.  Författarna tar sin utgångspunkt från olika vetenskapliga discipliner som statsvetenskap, pedagogik, sociologi, rättssociologi och genusvetenskap. Varje kapitel avslutas med att diskutera det senaste decenniets utmaningar och möjliga utvecklingstrender.

Bokens redaktörer är Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik med inriktning mot ledarskap vid Uppsala universitet och Olof Johansson, senior professor i statsvetenskap vid Centrum för skolledarutveckling i Umeå.
 
Begagnad bok
399 kr510 krSpara 111 kr (22%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
399 kr510 krSpara 111 kr (22%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar