Rektorer : om konsten att hantera motstridiga krav; Bengt Jacobsson, Jenny Svensson; 2017
spara 28%
5+ säljare

Rektorer : om konsten att hantera motstridiga krav Upplaga 1

av Bengt Jacobsson, Jenny Svensson
Vad gör rektorer, och varför? Rektorer framställs ofta som nyckel­aktörer i arbetet för bättre resultat och ökad likvärdighet i den svenska skolan. Men vilka möjligheter har de egentligen att leda och styra sina skolor? Rektorer ska implementera lagar och läroplaner, vårda professionella ideal och förmedla demokratiska värden – men därutöver ska de leda sina organisationer effektivt och konkurrera på en marknad. Rektorernas möjligheter att leda och styra ­underlättas inte av att den politiska styrningen av skolan är allt annat än gjuten i ett stycke. Författarna har under ett antal år följt rektorer i deras dagliga ­arbete, och i den här boken beskrivs hur rektorerna försöker ­hantera de många och motstridiga krav som de ställs inför.

Boken är tänkt att användas vid utbildningar för rektorer, lärare och andra verksamma i skolan, men den är också (nära nog) oumbärlig för alla andra som intresserar sig för ledning och ­förändring inom den ­offentliga sektorns organisationer. Förvaltningsakademin är en mångvetenskaplig centrumbildning vid Södertörns högskola som bedriver forskning om förvaltning, erbjuder uppdragsutbildning och verkar för kvalificerade möten mellan forskning och praktik.
Vad gör rektorer, och varför? Rektorer framställs ofta som nyckel­aktörer i arbetet för bättre resultat och ökad likvärdighet i den svenska skolan. Men vilka möjligheter har de egentligen att leda och styra sina skolor? Rektorer ska implementera lagar och läroplaner, vårda professionella ideal och förmedla demokratiska värden – men därutöver ska de leda sina organisationer effektivt och konkurrera på en marknad. Rektorernas möjligheter att leda och styra ­underlättas inte av att den politiska styrningen av skolan är allt annat än gjuten i ett stycke. Författarna har under ett antal år följt rektorer i deras dagliga ­arbete, och i den här boken beskrivs hur rektorerna försöker ­hantera de många och motstridiga krav som de ställs inför.

Boken är tänkt att användas vid utbildningar för rektorer, lärare och andra verksamma i skolan, men den är också (nära nog) oumbärlig för alla andra som intresserar sig för ledning och ­förändring inom den ­offentliga sektorns organisationer. Förvaltningsakademin är en mångvetenskaplig centrumbildning vid Södertörns högskola som bedriver forskning om förvaltning, erbjuder uppdragsutbildning och verkar för kvalificerade möten mellan forskning och praktik.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789144120607
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 208 st
Vad gör rektorer, och varför? Rektorer framställs ofta som nyckel­aktörer i arbetet för bättre resultat och ökad likvärdighet i den svenska skolan. Men vilka möjligheter har de egentligen att leda och styra sina skolor? Rektorer ska implementera lagar och läroplaner, vårda professionella ideal och förmedla demokratiska värden – men därutöver ska de leda sina organisationer effektivt och konkurrera på en marknad. Rektorernas möjligheter att leda och styra ­underlättas inte av att den politiska styrningen av skolan är allt annat än gjuten i ett stycke. Författarna har under ett antal år följt rektorer i deras dagliga ­arbete, och i den här boken beskrivs hur rektorerna försöker ­hantera de många och motstridiga krav som de ställs inför.

Boken är tänkt att användas vid utbildningar för rektorer, lärare och andra verksamma i skolan, men den är också (nära nog) oumbärlig för alla andra som intresserar sig för ledning och ­förändring inom den ­offentliga sektorns organisationer. Förvaltningsakademin är en mångvetenskaplig centrumbildning vid Södertörns högskola som bedriver forskning om förvaltning, erbjuder uppdragsutbildning och verkar för kvalificerade möten mellan forskning och praktik.
Vad gör rektorer, och varför? Rektorer framställs ofta som nyckel­aktörer i arbetet för bättre resultat och ökad likvärdighet i den svenska skolan. Men vilka möjligheter har de egentligen att leda och styra sina skolor? Rektorer ska implementera lagar och läroplaner, vårda professionella ideal och förmedla demokratiska värden – men därutöver ska de leda sina organisationer effektivt och konkurrera på en marknad. Rektorernas möjligheter att leda och styra ­underlättas inte av att den politiska styrningen av skolan är allt annat än gjuten i ett stycke. Författarna har under ett antal år följt rektorer i deras dagliga ­arbete, och i den här boken beskrivs hur rektorerna försöker ­hantera de många och motstridiga krav som de ställs inför.

Boken är tänkt att användas vid utbildningar för rektorer, lärare och andra verksamma i skolan, men den är också (nära nog) oumbärlig för alla andra som intresserar sig för ledning och ­förändring inom den ­offentliga sektorns organisationer. Förvaltningsakademin är en mångvetenskaplig centrumbildning vid Södertörns högskola som bedriver forskning om förvaltning, erbjuder uppdragsutbildning och verkar för kvalificerade möten mellan forskning och praktik.
Begagnad bok
259 kr355 krSpara 96 kr (28%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
259 kr355 krSpara 96 kr (28%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar