
spara 39%
5+ säljare
Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år Upplaga 2
Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardags-språk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år.
Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789144116822
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 156 st
Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardags-språk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år.
Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Begagnad bok
189 kr308 krSpara 119 kr (39%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.