Språkinlärning hos barn; Gisela Håkansson; 2014
spara 34%
5+ säljare

Språkinlärning hos barn Upplaga 2

av Gisela Håkansson
Att följa ett barns upptäcktsfärd in i modersmålet är ett äventyr för föräldrarna, men också något som fängslat språkforskare i decennier. Barn i olika delar av världen uppvisar en förvånansvärd samstämmighet i inlärningsmönstren när det gäller ljud, joller och tidiga ordkombinationer. Språken hos små barn är faktiskt mera lika varandra än vad motsvarande språk är i vuxenversionen. Vad är det då som gör att små barn inte talar likadant som vuxna? I den här boken beskriver professor Gisela Håkansson barns språk ur ett utvecklingsperspektiv. Hon förmedlar en bild av ett nyfiket barn som aktivt använder såväl omgivningen som sin kreativa språkinlärningsförmåga för att erövra modersmålet. I boken ges detaljerade beskrivningar av stadier i barns språkutveckling utifrån autentiska exempel från barn i olika åldrar. Här behandlas även likheter och olikheter vid inlärning av svenska som förstaspråk och som andraspråk.

Boken är försedd med övningsuppgifter som ger möjlighet till fördjupad förståelse för barns kreativitet. Språkinlärning hos barn är främst avsedd för blivande och verksamma förskollärare men vänder sig även till studerande inom lingvistik, logopedi och specialpedagogik.
Att följa ett barns upptäcktsfärd in i modersmålet är ett äventyr för föräldrarna, men också något som fängslat språkforskare i decennier. Barn i olika delar av världen uppvisar en förvånansvärd samstämmighet i inlärningsmönstren när det gäller ljud, joller och tidiga ordkombinationer. Språken hos små barn är faktiskt mera lika varandra än vad motsvarande språk är i vuxenversionen. Vad är det då som gör att små barn inte talar likadant som vuxna? I den här boken beskriver professor Gisela Håkansson barns språk ur ett utvecklingsperspektiv. Hon förmedlar en bild av ett nyfiket barn som aktivt använder såväl omgivningen som sin kreativa språkinlärningsförmåga för att erövra modersmålet. I boken ges detaljerade beskrivningar av stadier i barns språkutveckling utifrån autentiska exempel från barn i olika åldrar. Här behandlas även likheter och olikheter vid inlärning av svenska som förstaspråk och som andraspråk.

Boken är försedd med övningsuppgifter som ger möjlighet till fördjupad förståelse för barns kreativitet. Språkinlärning hos barn är främst avsedd för blivande och verksamma förskollärare men vänder sig även till studerande inom lingvistik, logopedi och specialpedagogik.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789144094625
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 144 st
2 upplagor
Upplaga 1 (1998)
från 85 kr
Upplaga 2 (2014)
från 185 kr
Att följa ett barns upptäcktsfärd in i modersmålet är ett äventyr för föräldrarna, men också något som fängslat språkforskare i decennier. Barn i olika delar av världen uppvisar en förvånansvärd samstämmighet i inlärningsmönstren när det gäller ljud, joller och tidiga ordkombinationer. Språken hos små barn är faktiskt mera lika varandra än vad motsvarande språk är i vuxenversionen. Vad är det då som gör att små barn inte talar likadant som vuxna? I den här boken beskriver professor Gisela Håkansson barns språk ur ett utvecklingsperspektiv. Hon förmedlar en bild av ett nyfiket barn som aktivt använder såväl omgivningen som sin kreativa språkinlärningsförmåga för att erövra modersmålet. I boken ges detaljerade beskrivningar av stadier i barns språkutveckling utifrån autentiska exempel från barn i olika åldrar. Här behandlas även likheter och olikheter vid inlärning av svenska som förstaspråk och som andraspråk.

Boken är försedd med övningsuppgifter som ger möjlighet till fördjupad förståelse för barns kreativitet. Språkinlärning hos barn är främst avsedd för blivande och verksamma förskollärare men vänder sig även till studerande inom lingvistik, logopedi och specialpedagogik.
Att följa ett barns upptäcktsfärd in i modersmålet är ett äventyr för föräldrarna, men också något som fängslat språkforskare i decennier. Barn i olika delar av världen uppvisar en förvånansvärd samstämmighet i inlärningsmönstren när det gäller ljud, joller och tidiga ordkombinationer. Språken hos små barn är faktiskt mera lika varandra än vad motsvarande språk är i vuxenversionen. Vad är det då som gör att små barn inte talar likadant som vuxna? I den här boken beskriver professor Gisela Håkansson barns språk ur ett utvecklingsperspektiv. Hon förmedlar en bild av ett nyfiket barn som aktivt använder såväl omgivningen som sin kreativa språkinlärningsförmåga för att erövra modersmålet. I boken ges detaljerade beskrivningar av stadier i barns språkutveckling utifrån autentiska exempel från barn i olika åldrar. Här behandlas även likheter och olikheter vid inlärning av svenska som förstaspråk och som andraspråk.

Boken är försedd med övningsuppgifter som ger möjlighet till fördjupad förståelse för barns kreativitet. Språkinlärning hos barn är främst avsedd för blivande och verksamma förskollärare men vänder sig även till studerande inom lingvistik, logopedi och specialpedagogik.
Begagnad bok
185 kr279 krSpara 94 kr (34%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
185 kr279 krSpara 94 kr (34%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar